Gravid efter klamydia?
Har vi någon här som blivit gravid efter klamydia? Och om man tagit behandling direkt i samband med infektionenen, har äggledarna blivit skadade ändå?
Har vi någon här som blivit gravid efter klamydia? Och om man tagit behandling direkt i samband med infektionenen, har äggledarna blivit skadade ändå?
Jag har blivit det , 4 gånger.. Tre barn och ett missfall. Hade inte alls svårt att bli gravid , tvärtom.
Jag blev smittad när jag var 20 nånting av en kille som tog av sig kondomen när vi hade sex utan att jag märkte. Blev såklart arg och ledsen.. Minns inte hur länge jag hade det innan jag märkte men tror inte det var jättelänge.
Fick det faktiskt en gång till när jag var äldre , strax innan eller när jag redan var gravid (upptäckte i vecka 6-7) med mitt och min sambos första gemensamma barn. Han hade antagligen haft det sen innan vi träffades och blev smittad av sitt ex.. tror jag iallafall .. Det skulle vara en undedrift att säga att jag blev arg och ledsen då också och var nära att lämna honom men gjorde inte det, graviditeten gick bra och jag fick ett till barn efter det också.
Tror det är värre om man har hunnit få äggledarinflammation men det är inte kört då heller, har en bekant som hade det när hon var tonåring och nu har hon barn.
Bäst är såklart att skydda sig men det kan såklart hända att man inte gör det eller att kondomer går sönder t.ex
Inte jag men jag känner till flera. Det enda som kan bli problematiskt är om man har haft obehandlad klamydia som leder till äggledarinflammation, vilket ökar risken för utomkvedshavandeskap och missfall. Men i många fall är det inte omöjligt att bli gravid på naturlig väg trots tidigare sjukdom, och många som haft problem att bli gravida pga sjukdomen lyckas med ivf.