• Anonym (SMHI)

Vem är mest aktiv när ni har sex?

Hur ser det i regel ut när du har sex? Vem är mest aktiv i sängen och är fokus mer på den ena parten? Eller är ni absolut lika vad gäller uppmärksamhet, initiativ, ge njutning, utforska, experimentera, utveckla osv?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem är mest aktiv när ni har sex?
  • Anonym (SMHI)
    Anonym (SMHI) skrev 2025-05-14 08:55:19 följande:

Hur ser det i regel ut när du har sex? Vem är mest aktiv i sängen och är fokus mer på den ena parten? Eller är ni absolut lika vad gäller uppmärksamhet, initiativ, ge njutning, utforska, experimentera, utveckla osv?

Ni får gärna också skriva någon rad där ni berättar lite mer om hur ni upplever fördelningen i ert sex. Vad ligger bakom? Är du nöjd? osv...
  • Anonym (MA)
    Anonym (SMHI) skrev 2025-05-14 08:55:19 följande:

Jag kan bara prata utifrån mig själv och det varierar verkligen. Jag själv är inget stort fan av förspel medan min man älskar det. Så ofta får han mer under förspelet (händer och oralt) men han är oftast den som sköter det penetrerande sexet, slänger runt mig som en vante i olika ställningar mm. Men visst medverkar jag på olika sätt, möter i stötarna, justerar positionen så att han får en trevligare utsikt mm. 

Jag är nog mer uppfinningsrik vad gäller rollspel och initiativ. Han är ganska nöjd med vaniljsex ett par gånger i veckan men uppskattar att utforska när jag initierar det. 
  • Anonym (John-Åke Pettergren)

Vi njuter båda av sex, fast vi är 60+ och har legat i 24 år. Vi tar båda initiativ till sex (en gång i veckan). Men i sängen är det jag som tar nästan alla initiativ. Hon vill inte prata om sex, tar aldrig initiativ till att prata, vill inte fantisera och rollspela, vill inte titta på porrfilm, tar inte initiativ till att vara dominant men gillar att jag dominerar henne. Är blyg för att visa sig naken för mig (!).

Så det är obalans, och jag sörjer det lite grann. Undrar ibland om hon alls är attraherad egentligen, om hon skulle kunna vara utan sex. Fast hon svarar och blir upphetsad, och får orgasm.

Jag uppvaktar henne utanför sovrummet också, med presenter, komplimanger, blommor, överraskningar på matbordet mm. Hon gör nästan inget sånt.

Och ändå är jag ganska lycklig med henne, kanske för att jag gillar att styra och dominera.

• Anonym (H)

Skulle säga han ger mer på så sätt att det tar längre tid för mig att komma. Han kommer fort och gör jag något på honom tar det kanske 1 minut medans det för mig kanske tar 10 minuter. Han försöker också oftare förföra då han har högre sexlust. Sexet blir också oftast kvällstid vardagar då jag är som tröttast så engagemanget blir väl därefter. Helgerna är bättre på så sätt. 

• Anonym (Lajla S)

Han jag knullar nu är en 25-årig "balkanboy", en kåtbock utan dess like. Så  han är nog klart den mest aktiva under själva penetreringen, men annars är vi väl ganska lika.  Har aldrig blivit tagen med sådan intensitet och girighet förut.

Jag vet han är för ung(jag 39) och det inte vil hålla så länge, men jag njuter utav den tiden det blir.  Aldrig upplevd nåt liknande i sängen  Drömmer

• Anonym (SMHI)
    Anonym (H) skrev 2025-05-14 11:34:49 följande:

Skulle säga han ger mer på så sätt att det tar längre tid för mig att komma. Han kommer fort och gör jag något på honom tar det kanske 1 minut medans det för mig kanske tar 10 minuter. Han försöker också oftare förföra då han har högre sexlust. Sexet blir också oftast kvällstid vardagar då jag är som tröttast så engagemanget blir väl därefter. Helgerna är bättre på så sätt. 

Jag tror att det du beskriver är rätt vanligt bland de flesta par. 
    När du tittar på ditt svar och efter din reflektion över ert samspel hur ser du på fördelningen er emellan då? Är du nöjd och tycker att det är ok att det ser ut som det gör eller tycker du att det borde vara annorlunda? Hur...varför osv...
  • Anonym (H)
    Anonym (SMHI) skrev 2025-05-14 13:22:09 följande:
    Jag tror att det du beskriver är rätt vanligt bland de flesta par. 
    När du tittar på ditt svar och efter din reflektion över ert samspel hur ser du på fördelningen er emellan då? Är du nöjd och tycker att det är ok att det ser ut som det gör eller tycker du att det borde vara annorlunda? Hur...varför osv...
    Nej jag är nöjd. Kan känna att jag ger betydligt mer sex än jag är sugen på så tycker han får nöja sig med det. Vårt sex på lediga dagar är mycket mer kvalitativt för oss båda tror jag och egentligen ska ju sexet ske när båda är sugna. Ställer de ena parten upp ibland, vilket jag absolut tycker man kan göra, tycker jag ändå det är för mycket krävt att dessutom ha krav på hur sexet ska utspela sig. Är man okåt eller extremt trött men ändå kan ge en snabbis eller avsugning kan jag känna den man som är missnöjd eller ger kritik till hur kvaliten på dessa är tassar på farligt revir. 
  • Anonym (SMHI)
    Anonym (H) skrev 2025-05-14 13:31:31 följande:
    Nej jag är nöjd. Kan känna att jag ger betydligt mer sex än jag är sugen på så tycker han får nöja sig med det. Vårt sex på lediga dagar är mycket mer kvalitativt för oss båda tror jag och egentligen ska ju sexet ske när båda är sugna. Ställer de ena parten upp ibland, vilket jag absolut tycker man kan göra, tycker jag ändå det är för mycket krävt att dessutom ha krav på hur sexet ska utspela sig. Är man okåt eller extremt trött men ändå kan ge en snabbis eller avsugning kan jag känna den man som är missnöjd eller ger kritik till hur kvaliten på dessa är tassar på farligt revir. 
    Förvisso.
    Så det du beskrev är tillfällen när han är mer sugen än du är. Men när du är sugen då? Är du mer aktiv än honom då? Vad är det du gör extra vid de tillfällena? "ställer han upp" vid de tillfällena som du verkar göra i ditt exempel?

Hur ser det ut i stort för er? Utspelar sig ert sexliv oftare på hans initiativ och när du är trött och vill ha det snabbt avklarat eller tvärtom, oftare när du är pigg och tar initiativen?
  • Anonym (Qf)

Kontroversiell åsikt kanske, men.

En kollega sa att han önskade träffa en kvinna som är på, som vill hela initiera sex ofta. Jag håller inte med. Jag tror att män är programmerade för lite jakt, man ska få uppvakta, teasa och fjäska lite. Utan att vara dryg så klart, men man måste klara av att känna av situatione innan man går på jakt.

Eller så är det bara jag, men de kvinnor jag träffat som varit på, har jag tappat attraktionen till. Samma om det finns inslag av bjudsex, att man får för att vara nöjd, vidrigt. Jag gillar jakten och belöningen, blir det serverat hade jag lika gärna kunna suttit ensam hemma på kammaren och dragit snabel, haha. 

Jag vet inte om jag låter undergiven, men så är inte fallet.  Däremot är jag bra på att ta nederlag, jag har svårt för män som surar som en kärring om dom inte får till det, utan man accepterar och hoppas på jaktlycka nästa gång istället!

Det är visserligen en katt och råttalek som måste ha glimten i ögat, och att båda parter ser det som något givande. Jag är i en relation och har varit länge.

Eller så är det jag som har med mig skeva anknytningar eller något, jag har aldrig känt attraktion till en kvinna som för uppenbart har varit ute efter mig. Som att jag måste få bevisa mig värdig om det ska finnas nån poäng med spelet

• Anonym (SMHI)
    Anonym (Qf) skrev 2025-05-14 15:01:29 följande:

Kontroversiell åsikt kanske, men.

En kollega sa att han önskade träffa en kvinna som är på, som vill hela initiera sex ofta. Jag håller inte med. Jag tror att män är programmerade för lite jakt, man ska få uppvakta, teasa och fjäska lite. Utan att vara dryg så klart, men man måste klara av att känna av situatione innan man går på jakt.

Eller så är det bara jag, men de kvinnor jag träffat som varit på, har jag tappat attraktionen till. Samma om det finns inslag av bjudsex, att man får för att vara nöjd, vidrigt. Jag gillar jakten och belöningen, blir det serverat hade jag lika gärna kunna suttit ensam hemma på kammaren och dragit snabel, haha. 

Jag vet inte om jag låter undergiven, men så är inte fallet.  Däremot är jag bra på att ta nederlag, jag har svårt för män som surar som en kärring om dom inte får till det, utan man accepterar och hoppas på jaktlycka nästa gång istället!

Det är visserligen en katt och råttalek som måste ha glimten i ögat, och att båda parter ser det som något givande. Jag är i en relation och har varit länge.

Eller så är det jag som har med mig skeva anknytningar eller något, jag har aldrig känt attraktion till en kvinna som för uppenbart har varit ute efter mig. Som att jag måste få bevisa mig värdig om det ska finnas nån poäng med spelet

Intressant.
    Jag är annorlunda helt klart. Visst har jag också tidigare kännt en lockelse till "jakten" och att får "nedlägga ett byte". Men det var länge sedan. Det har nog också att göra med att jag är extremt etablerad i ett förhållande och har så varit under en lång tid. Redan här kan jag gissa att många per automatik drar slutsatsen att jag blivit bekväm och bortskämd. Men så är det inte. Jag försöker vara väldigt uppmärksam och uppvaktande mot min fru. Men jakten är inget som lockar mig längre. Den känns bara genant. Jag vill inte "jaga min fru". Jag vill känna att hon aktivit vill ha sex med mig. Jag vill att hon skall också ta för sig och visa tydligt i ord och handling att hon vill ha sex och att hon vill ha det med mig. Om det bara är jag som skall jobba för ett sexliv så tröttnar jag. Jag kanske har för lågt testosteron? Är jag omanlig?
  • Anonym (Qf)
    Anonym (SMHI) skrev 2025-05-14 15:16:29 följande:
    Intressant.
    Jag är annorlunda helt klart. Visst har jag också tidigare kännt en lockelse till "jakten" och att får "nedlägga ett byte". Men det var länge sedan. Det har nog också att göra med att jag är extremt etablerad i ett förhållande och har så varit under en lång tid. Redan här kan jag gissa att många per automatik drar slutsatsen att jag blivit bekväm och bortskämd. Men så är det inte. Jag försöker vara väldigt uppmärksam och uppvaktande mot min fru. Men jakten är inget som lockar mig längre. Den känns bara genant. Jag vill inte "jaga min fru". Jag vill känna att hon aktivit vill ha sex med mig. Jag vill att hon skall också ta för sig och visa tydligt i ord och handling att hon vill ha sex och att hon vill ha det med mig. Om det bara är jag som skall jobba för ett sexliv så tröttnar jag. Jag kanske har för lågt testosteron? Är jag omanlig?
    Jag har också haft en lång relation, är 36 år och har varit gift i 13 år.
    Det finns inga rätt eller fel här, det kan som sagt vara jag som har något skevt med mig också. Jag har nog mycket testosteron, men tror inte det hänger ihop med det, så här har jag alltid sett på det.

Men är det någonting jag lärt mig om kvinnor är det att de allra flesta gillar integriteten i att man inte vill ha det bara ändå. Att gnälla om för lite sex är nog det dummaste rent strategiskt man kan göra, då dödar du din attraktionskraft på ett ögonblick. Nu har du inte sagt att du gör det, ville bara flika in lite generellt att det finns många psykologiska inspel i hur attraktion fungerar i längre förhållanden, små saker kan göra stor skillnad.

Nu låter det kanske som att jag är den enda som vill hos oss, så är det inte. Utan är hon sugen så vet hon vilka punkter man ska trycka på hos mig- och jag jagar fast det kanske egentligen inte finns ett behov av det, hon gör det medvetet till en utmaning för mig, säkert för min skull också 

Fan vad skevt det låter när jag skriver ut det, haha 😂 Det ingen fetish eller så, snarare något undermedvetet jag nu analyserar
  • Anonym (SMHI)
    Anonym (Qf) skrev 2025-05-14 15:52:33 följande:
    Jag har också haft en lång relation, är 36 år och har varit gift i 13 år.
    Det finns inga rätt eller fel här, det kan som sagt vara jag som har något skevt med mig också. Jag har nog mycket testosteron, men tror inte det hänger ihop med det, så här har jag alltid sett på det.

Men är det någonting jag lärt mig om kvinnor är det att de allra flesta gillar integriteten i att man inte vill ha det bara ändå. Att gnälla om för lite sex är nog det dummaste rent strategiskt man kan göra, då dödar du din attraktionskraft på ett ögonblick. Nu har du inte sagt att du gör det, ville bara flika in lite generellt att det finns många psykologiska inspel i hur attraktion fungerar i längre förhållanden, små saker kan göra stor skillnad.

Nu låter det kanske som att jag är den enda som vill hos oss, så är det inte. Utan är hon sugen så vet hon vilka punkter man ska trycka på hos mig- och jag jagar fast det kanske egentligen inte finns ett behov av det, hon gör det medvetet till en utmaning för mig, säkert för min skull också 

Fan vad skevt det låter när jag skriver ut det, haha 😂 Det ingen fetish eller så, snarare något undermedvetet jag nu analyserar
    Nej, jag tjatar eller ber aldrig om sex. Det skulle kännas förnedrande. Utan då är jag hellre utan. Jag orkar heller inte hålla på med en massa spel eller dyl. Då tappar jag också intresset om jag kall spela med i en föreställning. Jag vill ha en rak kommunikation. Jag är väl fyrkantig då. Uppvaktning, attraktion och förförelse vill jag skall ske långt innan vi är på väg att inleda sex. Det kan vara fråga om samtal, klädsel eller något annat. Men sen vill jag ha rak kommunikation. Jag avskyr insuniationer som skall tolkas och "förstås". 
  • Anonym (Qf)

Väldigt generellt sagt tror jag att kvinnor gillar och går igång på att vara åtrådd, och män att vara värdig.

När balansen försvinner, att man slutar visa åtrå tydligt, eller att båda får behovet av att känna så, kan det säkert döda stämningen lite, även om det inte behöver vara fel, utan det krävs att man kan hålla någon form av balans för att det ska funka bra.

Nu vet jag inte ens om du behöver tips, men om man behöver det och läser är det att visa mer åtrå, utan att för den sakens skull vara en dryg dreglande man. Du behöver inte heller gå på jakt, bara vara tydlig med hur fantastiskt attraktiv hon är. Det behöver inte ens vara med ord, visa det i hur du bemöter henne, tar i henne, ser på henne, men utan att det ska vara artificiellt , du måste mena det.

Åtrå utan undergivenhet eller inslag av tiggeri 

• Anonym (Qf)
    Anonym (SMHI) skrev 2025-05-14 15:58:09 följande:
    Nej, jag tjatar eller ber aldrig om sex. Det skulle kännas förnedrande. Utan då är jag hellre utan. Jag orkar heller inte hålla på med en massa spel eller dyl. Då tappar jag också intresset om jag kall spela med i en föreställning. Jag vill ha en rak kommunikation. Jag är väl fyrkantig då. Uppvaktning, attraktion och förförelse vill jag skall ske långt innan vi är på väg att inleda sex. Det kan vara fråga om samtal, klädsel eller något annat. Men sen vill jag ha rak kommunikation. Jag avskyr insuniationer som skall tolkas och "förstås". 
    Kom bara ihåg att du är så- kanske är hon inte lagd på samma sätt. En kompromiss isåfall, på ett sätt du är bekväm i. Få kvinnor blir sugna av rak kommunikation 😎

apropå undersökningen i trådstarten tycker jag att det stödjer min teori, i att kvinnor tycker att man ger lika mycket, medans mannen tycker sig vara den som försöker. Ibland är det en del av det undermedvetna spelet, att låta mannen tro att det är han som jagar, även om kvinnan egentligen är med på det.
  • Anonym (H)
    Anonym (SMHI) skrev 2025-05-14 14:47:57 följande:
    Förvisso.
    Så det du beskrev är tillfällen när han är mer sugen än du är. Men när du är sugen då? Är du mer aktiv än honom då? Vad är det du gör extra vid de tillfällena? "ställer han upp" vid de tillfällena som du verkar göra i ditt exempel?

Hur ser det ut i stort för er? Utspelar sig ert sexliv oftare på hans initiativ och när du är trött och vill ha det snabbt avklarat eller tvärtom, oftare när du är pigg och tar initiativen?
    Vi har en situation där han kommer fort, alltid nästan. Så även om jag är mer sugen och skulle gränsla honom skulle sexet vara över efter någon minut. Därav ?måste? han tillfredsställa mig först om jag nu är på humör om jag ska få något utav vårt sex. Skulle jag alltså vara mer aktiv från start, vilket jag var mycket i början är det över väldigt fort och har inte gett mig något.

Han har väldigt hög sexlust så han kommer alltid vilja mer än mig. Men skulle ändå säga jag har hög i perioder, kanske mellan 3-5 gånger i veckan såhär långt, OM tillfälle ges och det inte är för sent en arbetsdag tex.
  • Uven

Är man, och ger definitivt mer än jag tar emot, och det är 100% vad jag vill och är nöjd med. För mig är den största behållningen av att ha sex med någon annan att jag får uppleva henne njuta, vilket jag tänder på otroligt mycket. Det ska tilläggas kanske att jag nog är lite knepig att tillfredsställa, verkar som att jag har rätt känsligt ollon, och har nästan alltid upplevt att det skaver när kvinnor försöker stimulera mig manuellt eller oralt. Så det har lett till att jag har något av en hangup när det gäller att vara passiv, jag får direkt prestationsångest och tappar lusten. Så länge kvinnan är nöjd med att bara ta emot ser jag inte heller poängen, jag är duktigare på att stimulera mig, så då är det bättre att jag gör det själv.

• Anonym (Inteförvånad)

Inte ett dugg förvånad över att männen ger mycket mer. Finns få kvinnor jag varit med som ens närmar sig 50/50. 

Kvinnor förväntar sig oftare att få och ta emot. Sen undrar dem varför män inte stönar o kan slappna av. Döh.. för att vi har fullt upp med att ge o fundera ut nästa ställning. Samt röra oss hela tiden så man blir helt trött. 

• Anonym (ABC)

Det varierar vem som är det, ibland den ena ibland den andra, ibland lika mycket.

• Anonym (SMHI)

Hur resonerar ni kvinnor över fördelningen och utfallet i statistiken så här långt?

Svar på tråden Vem är mest aktiv när ni har sex?