• Anonym (bara nitlotter)

Jaja, i-landsproblem, men årets glassar...

Jag och dottern, nu 14 år, ser alltid fram emot den nya glassäsongen och årets nyheter. Det är alltid i alla fall någon god glass från GB, SIA eller Triumf, och vi lyckas alltid smaka de flesta. Vi har dock båda några allergier, om än ej jätteallvarliga, men så pass att vi helst undviker at äta exempelvis nötter, jordgubbar,  körsbär och vissa "exotiska" frukter som mango.

Så vad är det för glassar i år? 
    Daimstrut Strawberry - går bort
    Magnum Double Hazelnut - går bort
    Magnum Double Cherry - går bort
    Cornetto Classic - går bort, nötter på
    Cornetto jordgubb - går bort
    Sia finaste rostad karamell - går bort, mandel 
    Årets sommarglassbåt - går bort, jordgubb 
    Pippi Krumelurglass - går bort, jordgubbsglass
    Triumf Geisha crunch - går bort, hasselnötter
    Gammaldags gräddglass sommar - går bort, jordgubb

Kvar blir:
    Twister mallow
    Kinastrut
    Kanelbulle
    Snickers creamy

Sen måste jag också säga aatt det är synd att det är så ont om isglass, och nu vågar allergiker inte ens äta piggelin längre, även om, vad jag förstår, inget förändrats i produktionen.

Vad önskar ni för glass?

• Svar på tråden Jaja, i-landsproblem, men årets glassar...
  • Tobben

Jag vill ha en glass med rimliga ingredienser,  vilket för mig är socker, grädde och ägg plus eventuell smaksättare. Om det är choklad, bär eller vanilj är mindre noga.
    Tyvärr går därmed allt från GB bort.
    I princip all pinnglass är oätbar.

För några år sedan fanns det en glass som hette Fäbodglass. Den fanns i smakerna vanilj, hallon och choklad. Fantastiskt god, men tyvärr inte kvar på marknaden. Så numera gör jag glass själv.

Tobben skrev 2025-05-14 13:19:37 följande:

Jag vill ha en glass med rimliga ingredienser,  vilket för mig är socker, grädde och ägg plus eventuell smaksättare. Om det är choklad, bär eller vanilj är mindre noga.
    Tyvärr går därmed allt från GB bort.
    I princip all pinnglass är oätbar.

För några år sedan fanns det en glass som hette Fäbodglass. Den fanns i smakerna vanilj, hallon och choklad. Fantastiskt god, men tyvärr inte kvar på marknaden. Så numera gör jag glass själv.

Guteglass! Om du har vägarna förbi Gotland någon gång.
  • Anonym (Frida)

Jag tycker inte ens det är värt att köpa styckesglassarna numera. Men jag har smakat Daimstrut strawberry och den var helt okej, den där Magnum med körsbär och svarta vinbär eller vad det var, var också ganska god. Men det inte så att jag springer till affären för att köpa glass varje dag som temperaturen överstiger 18 plusgrader längre, vilket kanske är lika bra 😁

Jag kommer dock aldrig förlåta att de tog bort Sunlovers, den där kokosglassen med vit choklad och mangosås 😭

• Anonym (s)

Kanske i år är året då ni experimenterar med att göra egna glassar som en gemensam hobby?

• Anonym (Favoriten var Svala)

Gillar mest bara lakritsglassar. Men önskar sååå mycket att de tog tillbaka svala!

Anonym (Frida) skrev 2025-05-14 13:42:22 följande:

Jag tycker inte ens det är värt att köpa styckesglassarna numera. Men jag har smakat Daimstrut strawberry och den var helt okej, den där Magnum med körsbär och svarta vinbär eller vad det var, var också ganska god. Men det inte så att jag springer till affären för att köpa glass varje dag som temperaturen överstiger 18 plusgrader längre, vilket kanske är lika bra 😁

Jag kommer dock aldrig förlåta att de tog bort Sunlovers, den där kokosglassen med vit choklad och mangosås 😭

Det är verkligen knappt att det är värt det. Därför köper vi just bara nyheterna när de kommer, för att smaka, och kanske en omgång till i typ mars, vårt hemköp brukar sälja ut glassarna för halva priset eller 12 kr/st då.
    Anonym (s) skrev 2025-05-14 13:45:18 följande:

Kanske i år är året då ni experimenterar med att göra egna glassar som en gemensam hobby?

Vi gör ungefär 25 liter glass själva varje sommar, så det är inte direkt någon ny hobby. 
    Anonym (Favoriten var Svala) skrev 2025-05-14 13:46:54 följande:

Gillar mest bara lakritsglassar. Men önskar sååå mycket att de tog tillbaka svala!

Jag har aldrig hört talas om svala, vad var det för något?
  • Anonym (easy)
    Anonym (bara nitlotter) skrev 2025-05-14 13:13:50 följande:
    Jaja, i-landsproblem, men årets glassar...

Jag och dottern, nu 14 år, ser alltid fram emot den nya glassäsongen och årets nyheter. Det är alltid i alla fall någon god glass från GB, SIA eller Triumf, och vi lyckas alltid smaka de flesta. Vi har dock båda några allergier, om än ej jätteallvarliga, men så pass att vi helst undviker at äta exempelvis nötter, jordgubbar,  körsbär och vissa "exotiska" frukter som mango.

Så vad är det för glassar i år? 
    Daimstrut Strawberry - går bort
    Magnum Double Hazelnut - går bort
    Magnum Double Cherry - går bort
    Cornetto Classic - går bort, nötter på
    Cornetto jordgubb - går bort
    Sia finaste rostad karamell - går bort, mandel 
    Årets sommarglassbåt - går bort, jordgubb 
    Pippi Krumelurglass - går bort, jordgubbsglass
    Triumf Geisha crunch - går bort, hasselnötter
    Gammaldags gräddglass sommar - går bort, jordgubb

Kvar blir:
    Twister mallow
    Kinastrut
    Kanelbulle
    Snickers creamy

Sen måste jag också säga aatt det är synd att det är så ont om isglass, och nu vågar allergiker inte ens äta piggelin längre, även om, vad jag förstår, inget förändrats i produktionen.

Vad önskar ni för glass?

Ja, det var verkligen i-landsproblem.

De ämnen som ni undviker är ju bland de vanligaste i glassar så det är inte så konstigt att ni inte hittar så många sorter som fungerar. 

Skönt ändå att Snickers fungerar för er. 
  • Anonym (Snickadoo)
    Anonym (easy) skrev 2025-05-14 13:58:18 följande:
    Ja, det var verkligen i-landsproblem.

De ämnen som ni undviker är ju bland de vanligaste i glassar så det är inte så konstigt att ni inte hittar så många sorter som fungerar. 

Skönt ändå att Snickers fungerar för er. 
    Varför skulle snickers inte fungera för dem?
    Anonym (Snickadoo) skrev 2025-05-14 14:03:12 följande:
    Varför skulle snickers inte fungera för dem?
    Det är jordnötter i Snickers, men det är ingen av oss allergisk emot, bara andra nötter. (jordnötter är egentligen ingen nöt)
  • Anonym (Favoriten var Svala)
    Anonym (bara nitlotter) skrev 2025-05-14 13:56:54 följande:
    Jag har aldrig hört talas om svala, vad var det för något?
    Hittade en bra förklaring på Wikipedia.

Svala, hallon- och persikois med hallonöverdrag. Såldes 1992[47]-1994.

Lakritspucken är också en favorit, men det var något speciellt med en svala på sommaren. Är väldigt förtjust i hallonglass, och den var verkligen perfekt kombinerad. 
  • Eurydike

Hasselnöten, körsbären och kanelbullen måste jag prova! 😋 Trist med allergier som ställer till det. Jag är också allergisk och vet att det kan vara tuff 😞

• Anonym (h)

Hatar twister glassen är borta. Det finns varianter kvar utav den. Men jag vill ha den som är borta den var så god. 

• Anonym (Nam nam nam)

Jag har precis smakat bästa glassen ever- Magmum utopia double cherry.

Älskar körsbär, finnas alldeles för lite körsbär i svenska glassar och kakor.

Min gamla favorit var romkörsbärspinnen med mörk choklad som fanns förr i tiden.

• Anonym (mm)

Önskar fler "enkla" glassar som Top Hat, Igloo och X15. 

Jag tror X15 var den absoluta favoriten.

Och hellre storstrut än Magnum chocklad/vanilj. Våffelstrut och tunnare choklad på storstruten

Svar på tråden Jaja, i-landsproblem, men årets glassar...