• Anonym (Frida)

Någon mer som påverkas mycket av Tidöpartiernas beslut om bostadsbidraget?

Jag är låginkomsttagare och ensamstående med barn. Jag ligger redan nu på gränsen för att klara mig ekonomiskt. Läste att Tidöpartierna beslutat ta bort tillägget på bostadsbidraget från och med i sommar. Någon mer som har ångest över detta?

• Svar på tråden Någon mer som påverkas mycket av Tidöpartiernas beslut om bostadsbidraget?
  • Anonym (inte men)

Jag påverkas inet personligen, men jag vet några som kommer få det kämpigt eller måste vända sig till soc. 

Vi behöver reformer både på bostadssida och på bidragssidan. 

• Anonym

Är det extrapengarna som infördes under pandemin?

• Anonym (.....)
    Anonym skrev 2025-05-14 17:23:23 följande:

Är det extrapengarna som infördes under pandemin?

Ja.

Tycker det är lite ironiskt att sjukpensionär som har bostadstillägg får själva tillgodoräkna sig bostadskostnader upp till 7500 kronor medan barnfamiljer maximalt får tillgodoräkna sig 6600 kronor (och de är de med tre barn, de med ett och två barn får räkna med 5300 kronor respektive 5900 kronor). Spontant känns det ju mer logiskt att folk med barn behöver en större bostad.
  • Anonym (inte men)
    Anonym (.....) skrev 2025-05-16 18:08:55 följande:
    Ja.

Tycker det är lite ironiskt att sjukpensionär som har bostadstillägg får själva tillgodoräkna sig bostadskostnader upp till 7500 kronor medan barnfamiljer maximalt får tillgodoräkna sig 6600 kronor (och de är de med tre barn, de med ett och två barn får räkna med 5300 kronor respektive 5900 kronor). Spontant känns det ju mer logiskt att folk med barn behöver en större bostad.
    Kan du förklara närmare vad du menar? Är man sjukpensionär får man maximalt 6500 kr i bostadstillägg, men jag är egentligen ganska dålig på bostadsbidraget.
  • Anonym (SA)

Så du klarar dig alltså inte utan bidrag? Du räknar kallt med att samhället ska försörja dig? Fräscht ändå..... Gör nåt åt din situation människa, det får alla vi andra göra!!! 

• Anonym

Extrapengarna kom till under pandemin och var en tillfällig höjning. PAndemin är över och då är det rena logisken att extrapengarnas tid också är förbi.

• Anonym (Ylva)

Förstår att det kommer bli skittufft, men du ser på det åt fel håll.

Du ska vara tacksam att du fått de extra pengarna en tid, nu går du tillbaks till normalläge.

Hur mycket pengar rör det sig om för dig?

Hjärta

Svar på tråden Någon mer som påverkas mycket av Tidöpartiernas beslut om bostadsbidraget?