• Anonym (S)

Drog 3-åring i håret

Känner mig så hemsk. Det var för att han gjorde en sak som kunde varit livsfarlig för hans lillasyster (4 månader) , han försökte stoppa in en sak i munnen på henne. Jag blev så rädd och arg och det bara brast så jag skrek på honom och tog honom i armen och drog tag i hans hår. Han är verkligen inte lätt , väldigt bråkig och vild och trotsig och jag är mycket ensam eftersom pappan är borta med jobbet. 

Ibland slår han lillasyster också om jag inte är tillräckligt snabb och stoppar honom. Men ofta är han jättefin och snäll mot henne också. 

Jag sa iallafall förlåt och kramade honom efteråt och sa att mamma gjorde fel och man får inte göra så, jag ska aldrig mer dra honom i håret och att jag älskar honom. Och att han absolut inte får stoppa saker i munnen på lillasyster.

Men jag mår så dåligt , det var verkligen inte ok. Hur går man vidare efter en sån sak? 

• Svar på tråden Drog 3-åring i håret
  • Anonym (a)

Du agerade snabbt i en farlig situation, du gjorde inte detta av en struntsak. Det är inte optimalt men det var inte en allvarlig förseelse.

• Anonym (Mamma)

Jag har också 3år mellan mina barn, storasyster hittade på en massa dumheter.
    Det är 20 år sedan och ingen av ungarna upplever att jag agerat fel.
    Har ju berättat att det var dumt att mata lillebror med russin och kaninbajs och att man då som mamma kunde bli smått hysteriskt.
    Men det äldre barnen behöver ju som du vet oändligt mycket mer uppmärksamhet än det yngre så det är svårt att räcka till.

• Anonym

Det var en nödsituation
    Du gjorde vad som krävdes

• Anonym (Hmm)

Det var galet fel gjort !

Det handlar om en 3 åring! Den gjorde det inte för att döda den yngre utan för att den provar på saker för att upptäcka hur saker fungerar omkring sig!

Ts gjorde fel då hen som vuxen lätt borde kunnat ha ta bort handen som barnet höll föremålet i och även lyft undan den. Att rättfärdiga att det inte är något fel med att dra någon i håret är ju stört! Hade ni stått lika likgiltiga om någon hade dragit eran partner hårt i håret? Nej det hade inte inte. Ni hade ringt polisen och gjort en anmälan rakt av. Men ni tycker att det inte är en stor grej när man gör det på en 3 åring som dessutom är helt försvarslös?

Ts gjorde helt klart fel och visar på att hon inte klarar av att hantera en situation när det kommer till barn!

Däremot så visar hon på ånger och det är bra.

Men lär ju inte dröja länge innan barnet drar i den yngres hår. Ska föräldern då ge den äldre barnet en lavett då eller ? 

Ni som stöttar föräldern i det här och förminskar det är inget annat än hycklare. Ts ska skämmas för att hen inte klarade av att hantera en stressfylld situation med små barn på 3 år och neråt! 

• Anonym (T)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-05-14 20:06:07 följande:

Ni som stöttar föräldern i det här och förminskar det är inget annat än hycklare. Ts ska skämmas för att hen inte klarade av att hantera en stressfylld situation med små barn på 3 år och neråt! 

Clown
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (T) skrev 2025-05-14 20:08:29 följande:
    Clown
    Och du förminskar barnmisshandel. Då är jag med stolthet clown då du är idioten rakt av! 
  • Anonym (T)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-05-14 20:11:27 följande:
    Och du förminskar barnmisshandel. Då är jag med stolthet clown då du är idioten rakt av! 
    Är det nog ingen här som gör. Du är en clown och inget annat. 
  • Anonym (Yuka)

Du gjorde fel, men du vet det. Du känner skam för att du vet att det var fel och du är inte en hemsk människa. 

Men ta detta som en varning om att er familjesituation är  ohållbar. Ni behöver ändra så att du blir piggare och inte gör något liknande igen. Din man kan gå ner i arbetstid tex eller så ber ni släkt eller vänner om avlastning. Det får absolut inte hända igen. 

• MsM84

Drog du barnet i håret för att få bort honom från lillasyster eller bara för du blev arg? Om det var det andra så bör du se det som en stor varningsklocka och få in avkopplande aktiviteter och kanske mer sömn så du inte blir så uppstressad att du tappar kontrollen igen. 

• Anonym (Markering)

Du markerade. Det händer i djurvärlden hela tiden. Där dom flesta djur-mammor agerar exemplariskt. Ditt äldsta barn vet nu vad som gäller. Det var instinktivt och dessutom bad du om förlåtelse efteråt. Bra gjort. Dåligt samvet, ja det får man ha. Men viktigast att alla lever och mår bra. Ta ett samtal med den äldste om ett par år om detta så ska du se att det är glömt och förlåtet. 

• Anonym (S)

Tack för era svar.. Speciellt ni som har varit stöttandeHjärta Menar alltså absolut inte att det var ok att göra så för det var det inte. Det var definitivt fel av mig. Men jag måste ju gå vidare på något sätt. 

På frågan om det var för att jag var arg eller för att dra bort honom så var det väl både och. Han är jättefin med lillasyster ibland men våldsam ibland också och har slagit henne flera gånger när jag inte har varit tillräckligt snabb. Min storebror som är 3 år äldre var likadan (men vi har jättebra relation nu). Vet att äldre syskon kan vara svartsjuka.. 
    Det här gjorde han ju kanske däremot inte för att göra illa henne även om jag har sagt flera gånger innan att han inte får göra det. Han är väldigt busig och vild. 

Ska försöka få mer avlastning också, har min mamma nära så ska försöka bli bättre på att be om hjälp när det blir lite för mycket och prata med pappan. 

Har kramats mycket med sonen efter det och sagt att jag älskar honom och sagt förlåt och att jag aldrig ska göra om det och han sa också förlåt för att han gjorde så och förlåt till lillasyster för att han har slagit henne. 

• Anonym (H)

Pappan får väl se till att hålla sig hemma mer. Ni kan vara föräldralediga samtidigt. 

• Anonym (SA)

Gör man fel så gör det jävligt ont. Det fick jag lära mig och det har inte jag lidit av, däremot är jag jäkligt medveten om vad som är rätt och fel! Det mesas för mycket med ungar idag! Du gjorde absolut inget fel och jag hoppas du gör samma sak om han medvetet försöker kväva lillasyster fler gånger!

• Grässtrå77

Tror du absolut är inne på rätt spår att du behöver mer avlastning. Om din mamma gärna vill hjälpa till är det ju en bra lösning, men hon ska ju inte behöva känna sig tvingad. Då får din man steppa upp.

Sen tycker jag inte situationen som sådan känns så alarmerande om det var ett enstaka tillfälle där du överreagerar. Men eftersom du känner att du agerade som du gjorde eftersom du är utmattad är det en viktig signal att ni som familj behöver göra justeringar.

Svar på tråden Drog 3-åring i håret