• Anonym (Jäkla sjukdom)

Schizofreni - Vill inte ha kontakt

Familjemedlem som inte vill ha någon kontakt sedan 1,5 år. Bor på boende. Förstår att man inte måste ha kontakt, men har bara mig och jag vill dennas bästa.

Har slutat ringa då samtal inte tas emot. Skriver kort till jul och födelsedagar. Känns som att personen skärmar av sig helt. 

Har någon varit med om detta?

• Svar på tråden Schizofreni - Vill inte ha kontakt
  • Anonym (Anhörig)

Jag har men det har gått betydligt längre tid för mig, om några månader är det 25 år sen personen bröt all kontakt. Hon har inte kontakt med någon alls, hon vägrar umgås med de andra på boendet också. Jag har kontakt med hennes förvaltare det är därför jag vet. 

• Fjäril kär

Har du förståelse och kunskap om hur diagnosen fungerar? 

Kan ju vara så att din närstående i sitt tillstånd ser dig som en misstänkt person som vill dig illa och därför inte vill ha kontakt .  Väldigt många trots fungerande mediciner får ju inte bort rösterna i huvudet utan är övertygad om att dom är utsatta för komplott,  att dom är oönskade och inte kan älskas osv.. 

Å andra sidan kan många känna skam och skuld över sin situation och drar sig undan för att dom känner att dom är till besvär och inte vill bli påmind om verkligheten utanför. 

• Anonym (Jäkla sjukdom)

Det är iallafall en jobbig situation. Man vill ju försäkra sig om att personen har det bra och inte bara blir utlämnad till personalen. 

• Anonym (Jäkla sjukdom)
    Anonym (Anhörig) skrev 2025-05-14 21:14:25 följande:

Jag har men det har gått betydligt längre tid för mig, om några månader är det 25 år sen personen bröt all kontakt. Hon har inte kontakt med någon alls, hon vägrar umgås med de andra på boendet också. Jag har kontakt med hennes förvaltare det är därför jag vet. 

Fy vad jobbigt. Man undrar ju hur länge det ska vara så. Eller om det bara blir värre med tiden.
  • Anonym (Jäkla sjukdom)
    Fjäril kär skrev 2025-05-14 21:15:38 följande:

Har du förståelse och kunskap om hur diagnosen fungerar? 

Kan ju vara så att din närstående i sitt tillstånd ser dig som en misstänkt person som vill dig illa och därför inte vill ha kontakt .  Väldigt många trots fungerande mediciner får ju inte bort rösterna i huvudet utan är övertygad om att dom är utsatta för komplott,  att dom är oönskade och inte kan älskas osv.. 

Å andra sidan kan många känna skam och skuld över sin situation och drar sig undan för att dom känner att dom är till besvär och inte vill bli påmind om verkligheten utanför. 

Vet du om det brukar hålla i sig eller ska jag räkna med att kontakten inte blir mer än så? 
  • Fjäril kär
    Anonym (Jäkla sjukdom) skrev 2025-05-14 22:05:59 följande:
    Vet du om det brukar hålla i sig eller ska jag räkna med att kontakten inte blir mer än så? 
    Räkna med att kontakten inte blir mer än det du får höra från eventuell personal .  
    Stark medicinering gör ju inte saken lättare då det oftast handlar om att dom i vissa fall är på gränsen till drogad. Allt handlar ju om hur svårt sjuk personen är och hur det utvecklar sig med tiden.  Schizofreni kan ju ibland bli rena demensen till sist då dom är helt bortkopplad från verkligheten.  
  • Anonym (Jäkla sjukdom)
    Fjäril kär skrev 2025-05-14 22:43:44 följande:
    Räkna med att kontakten inte blir mer än det du får höra från eventuell personal .  
    Stark medicinering gör ju inte saken lättare då det oftast handlar om att dom i vissa fall är på gränsen till drogad. Allt handlar ju om hur svårt sjuk personen är och hur det utvecklar sig med tiden.  Schizofreni kan ju ibland bli rena demensen till sist då dom är helt bortkopplad från verkligheten.  
    Det låter inte hoppfullt, men det är väl dags att inse att personen har skärmat av sig och att det kanske inte blir bättre. Tack för ditt svar!
Svar på tråden Schizofreni - Vill inte ha kontakt