• Anonym (d)

Familjeliv vs Flashback - demokrati

FL
    - Moderatorerna är anonyma
    - Det går inte att kontakta moderatorerna
    - Det går inte att överklaga deras beslut
    - Vem som helst kan skriva anonymt på forumet, som jag gör nu, vilket leder till vuxenmobbning

FB
    - Moderatorerna är inte anonyma
    - Du kan kontakta alla moderatorer direkt
    - Du kan överklaga deras beslut, vilket leder till att alla moderatorer på sajten röstar om beslutet var rätt eller inte
    - Du kan inte skriva under anonym flagg på FB, utan måste alltid använda ditt användarnamn

Frågan är varför demokratin är så urusel på Familjeliv? Hela upplägget går ut på att en liten klick människor kan göra vad de vill, samtidigt som moderatorerna har noll ansvar för sina handlingar.

• Svar på tråden Familjeliv vs Flashback - demokrati
  • Anonym (Hajen)

FL är privatägt. De bestämmer själv vilka regler de ska ha. Precis som Flashback gör. 

Varför tycker du att någon annan ska bestämma över privatägda företag så länge de följer lagen? Detta är Sverige inte Nordkorea. 

• Anonym (d)
    Anonym (Hajen) skrev 2025-05-15 12:55:15 följande:

FL är privatägt. De bestämmer själv vilka regler de ska ha. Precis som Flashback gör. 

Varför tycker du att någon annan ska bestämma över privatägda företag så länge de följer lagen? Detta är Sverige inte Nordkorea. 

Vad har detta med trådstarten att göra? Man kan diskutera bristen på demokrati och öppenhet oavsett om företaget är privatägt eller inte.
  • Anonym (Hajen)
    Anonym (d) skrev 2025-05-15 12:58:51 följande:
    Vad har detta med trådstarten att göra? Man kan diskutera bristen på demokrati och öppenhet oavsett om företaget är privatägt eller inte.

Dina punkter har inte med demokrati att göra. 

Demokrati är att fördrag själv bestämmer. 

• Anonym (d)
    Anonym (Hajen) skrev 2025-05-15 13:21:51 följande:

Dina punkter har inte med demokrati att göra. 

Demokrati är att fördrag själv bestämmer. 

Demokrati har med öppenhet och transparens att göra. Precis på samma sätt som det finns företag som är mer eller mindre demokratiska, finns det plattformar som är mer eller mindre demokratiska.
  • Anonym (Hajen)
    Anonym (d) skrev 2025-05-15 13:24:15 följande:
    Demokrati har med öppenhet och transparens att göra. Precis på samma sätt som det finns företag som är mer eller mindre demokratiska, finns det plattformar som är mer eller mindre demokratiska.

Ja, och i ett demokratiskt land väljer man själv hur öppen man vill vara om man har ett privat företag. 

FL gör inget fel. Du kan tycka vad du vill om deras brister men det är ingen rättighet att vara här, och de gör inget olagligt. 

Det kallas för demokrati, att själva få bestämma, inte att andra ska bestämma åt dig. 

• Anonym (d)
    Anonym (Hajen) skrev 2025-05-15 13:31:47 följande:

Ja, och i ett demokratiskt land väljer man själv hur öppen man vill vara om man har ett privat företag. 

FL gör inget fel. Du kan tycka vad du vill om deras brister men det är ingen rättighet att vara här, och de gör inget olagligt. 

Det kallas för demokrati, att själva få bestämma, inte att andra ska bestämma åt dig. 

Jag jämför två olika plattformar med varandra, ungefär som man jämför två produkter med varandra.

Jag har inte sagt någonting om olagligheter, det är från din trut.
  • Anonym (Hajen)
    Anonym (d) skrev 2025-05-15 13:37:57 följande:
    Jag jämför två olika plattformar med varandra, ungefär som man jämför två produkter med varandra.

Jag har inte sagt någonting om olagligheter, det är från din trut.
    Och var kommer demokratin in i bilden?

Varför så otrevlig? Och varför vågar du inte använda ditt riktiga användarnamn, du som förespråkar öppenhet?
    Är det för att du ska slänga ur dig otrevligheter och ingen ska veta vem du är? 
  • Virriga Vera

För att ägarna till siten bestämmer vilka regler som gäller. Gillar man det inte så avslutar man sitt medlemskap. Forum är inte demokrati oavsett vad du tror. Det är ägarna som bestämmer reglerna och kan när de så önskar välja att ändra dem.

• Anonym (Hej)
    Anonym (d) skrev 2025-05-15 12:49:01 följande:
    Familjeliv vs Flashback - demokrati

FL
    - Moderatorerna är anonyma
    - Det går inte att kontakta moderatorerna
    - Det går inte att överklaga deras beslut
    - Vem som helst kan skriva anonymt på forumet, som jag gör nu, vilket leder till vuxenmobbning

FB
    - Moderatorerna är inte anonyma
    - Du kan kontakta alla moderatorer direkt
    - Du kan överklaga deras beslut, vilket leder till att alla moderatorer på sajten röstar om beslutet var rätt eller inte
    - Du kan inte skriva under anonym flagg på FB, utan måste alltid använda ditt användarnamn

Frågan är varför demokratin är så urusel på Familjeliv? Hela upplägget går ut på att en liten klick människor kan göra vad de vill, samtidigt som moderatorerna har noll ansvar för sina handlingar.

Hej Rickard! Tråkigt att du stängde ner dina bloggar, kommer det upp någon ny snart? Du skrev om vuxenmobbning, menar du sådant som du har sysslat med och blivit polisanmäld för? Uthängning av medlemmar på forumet och diverse hatbloggar som kommit och gått? Där du dessutom velat "hälsa på" FL:s före detta ägare "med ditt team" och även Clumsy smurf. 

Varför inte bara strunta i FL om du inte gillar det?
  • Anonym (Hej)

Min autism gör att jag inte bara kan glömma och gå vidare, då den långvariga mobbningen av mig på Familjeliv har triggat fruktansvärda aggressioner inom mig och skadat mig psykiskt. Jag går ofta och tänker på hur illa behandlad jag blivit på FL i många år i min ensamhet och får då såna häftiga vredesutbrott att jag slår hårt i väggar, slänger saker i golvet/ i väggen så de går sönder. Ibland när jag är ute på byn kan jag knuffa till någon hårt utan anledning på grund av FL-medlemmarnas mobbning mot mig.

Skillnaden mellan detta inlägg och en del tidigare är att i detta kommer jag att respektera FL-medlemmarnas integritet och anonymitet, FÖRUTOM identitetskaparen Clumsysmurf som låtsades vara jag på forumet i syfte att svartmåla mig och som även hotade mig med våld på min förra blogg. Jag har en alldeles speciell present för honom när jag lyckats luska ut vem han är. Nough said. De andra nöjer jag mig med att endast markera mot, än så länge.

• Anonym (Trynbert)
    Anonym (Hej) skrev 2025-05-15 14:42:11 följande:

Min autism gör att jag inte bara kan glömma och gå vidare, då den långvariga mobbningen av mig på Familjeliv har triggat fruktansvärda aggressioner inom mig och skadat mig psykiskt. Jag går ofta och tänker på hur illa behandlad jag blivit på FL i många år i min ensamhet och får då såna häftiga vredesutbrott att jag slår hårt i väggar, slänger saker i golvet/ i väggen så de går sönder. Ibland när jag är ute på byn kan jag knuffa till någon hårt utan anledning på grund av FL-medlemmarnas mobbning mot mig.

Skillnaden mellan detta inlägg och en del tidigare är att i detta kommer jag att respektera FL-medlemmarnas integritet och anonymitet, FÖRUTOM identitetskaparen Clumsysmurf som låtsades vara jag på forumet i syfte att svartmåla mig och som även hotade mig med våld på min förra blogg. Jag har en alldeles speciell present för honom när jag lyckats luska ut vem han är. Nough said. De andra nöjer jag mig med att endast markera mot, än så länge.

Har du tänkt på vad du skriver och att det är hot
    Du gör det dessutom på ett öppet forum.
    Inte speciellt genomtänkt.
Svar på tråden Familjeliv vs Flashback - demokrati