• Anonym (m)

Är Miljöpartiet och Märta Stenevi ett exempel på vad som händer när kvinnor får bestämma?

www.svt.se/nyheter/inrikes/marta-stenevi-anklagar-miljopartiet-for-tystnadskultur

Dvs knivhugg i ryggen, ingen öppen diskussion, ryktesspridning och skvaller. Märta vet fortfarande inte varför hon var "toxisk", för ingen vill berätta. Alla nöjer sig med att sprida rykten tills hon är borta.

Vi som arbetar på kvinnodominerade arbetsplatser är väl medvetna om den här typen av problem. Det händer inte alls på samma nivå när fler män är närvarande.

• Svar på tråden Är Miljöpartiet och Märta Stenevi ett exempel på vad som händer när kvinnor får bestämma?
  • Anonym (?)

Jaha, är det bara kvinnor i partitoppen i miljöpartiet eller? 

• Anonym (a)

Märks att din erfarenhet av mobbning är låg om du klämmer ur dig det där

• Anonym (Mark)

Det har inget med kön att göra. 

Däremot är det väldigt vanligt med sociopater bland chefer och folk i ledande positioner. Det är därför det sägs göra så bra ifrån sig på tester. Eftersom det krävs en slags likgiltighet. 

Under hela mitt arbetsliv. Har jag haft 2 riktigt bra chefer på 7 st. Många är inte speciellt bra. Och för få kan inte konsten att vara neutral. Vilket är en underskattad  egenskap men väldigt viktigt att kunna vara i vissa situationer. Oftast har många chefer "favoriter" som oftast består av folk som är beredda att slicka röv. För att uttrycka mig ofint.  Det påverkas för lätt av fjäskande. 

Don riktigt bra har sett igenom det. Men väldigt få besitter det.

Dessutom sägs det att dom bästa ledarna oftast är dom som vill ha positionen allra minst. Dom tenderar att inte vara lika makt hungriga.

Ett exempel i den fiktiva världen. Är i Game of Thrones. Jämför Daenerys med Jon Snow. Så förstår du vad jag menar. 

Men som jag sa innan, det är inte könsbundet. Finns många manliga chefer som beter sig illa med.

• Anonym (Hm)

Mycket som är lite tokigt i trådstarten

• Anonym (Ps)

Jag kan bara instämma. Jag jobbar på en statlig myndighet sedan lång tid tillbaka och tyvärr pågår en feminisering av Sveriges myndigheter eftersom pojkar numera misslyckas i den svenska skolan och det därför mest är kvinnor som tar akademisk examen och blir aktuella för anställning. 

Jag har många kompetenta kvinnliga kollegor även om standarden är sjunkande eftersom de lämpliga männen inte anställs längre.

Men de kvinnliga cheferna är en sorglig historia. De är konflikträdda, gaddar dig samman i kotterier och befordrar varandra. Samtidigt sprider sig missnöjet bland oss som utför kärnuppgifterna eftersom ledarskapet är så dåligt och cheferna istället mest levererar olika floskler och har möten med varandra. Detta är en sorglig utveckling. 

• Anonym (Min erfarenhet)

Jag håller med. Det blir en massa extra drama, alliansbygge och skitsnack på arbetsplatser med många kvinnor.

• Postman

Man undrar ju vart jämställdhetsarbetet är när det gäller kvinnligt dominerade partier eller arbetsplatser. Jämställdhetsarbete verkar inte vara så intressant när det är brist på män.

Svar på tråden Är Miljöpartiet och Märta Stenevi ett exempel på vad som händer när kvinnor får bestämma?