• Anonym (Sa jag helt fel?)

Tror han att jag är ego och inte gillar barn nu?

Kan ju börja med att säga att jag har lite social ångest och speciellt med folk jag gillar så jag övertänker alltid i efterhand om jag sa saker fel.

Nåväl, satt och pratade med en manlig bekant om bilar. Jag har köpt ett par dyra bilar på sistone och det vet han om. Han har själv det väldigt gott ställt så det är inte det jag oroar mig för att han ska ha reagerat på.

Jag har hittat ytterligare en bil jag funderar på och då räknade han upp bilarna jag redan har och så skrattade han lite.

Varpå jag sa: Jag har inga barn att skicka till college eller köpa hus till så allt handlar om mig! Jag sa det väl ganska neutralt med ett litet skratt och axelryckning/urskuldande typ på slutet. Jag hoppas iaf att han tog det så, som ett skämt.

Han har köpt hus till sina barn och betalat deras college redan och förut har jag sagt till honom att det är snällt att betala barnens hus, om han nu minns det.

Nu funderar jag på om han kan tolka det som att jag inte gillar barn eller inte ville ha barn och är helt självupptagen och egotrippad? Han vet inte varför jag inte har barn. Jag vill ju inte att han ska tro att jag har skippat barn för prylars skull. Hur skulle du tolka en sån kommentar av en barnlös kvinna?

• Svar på tråden Tror han att jag är ego och inte gillar barn nu?
  • Anonym (Sofie)

Jag skulle tolka det som att hon menar att hon köper saker till sig själv, bilar i ditt fall då, för att kompensera för att hon inte har några barn. Dvs att hon önskade att hon hade barn.

• Häegertz

Som att du har råd att unna dig lite extra då du är, antar jag, lyckligt barnfri? Skit i vad han tycker, vad bekommer det dig?

• Anonym (däremot)
    Anonym (Sa jag helt fel?) skrev 2025-05-16 00:27:35 följande:
    Tror han att jag är ego och inte gillar barn nu?

Kan ju börja med att säga att jag har lite social ångest och speciellt med folk jag gillar så jag övertänker alltid i efterhand om jag sa saker fel.

Nåväl, satt och pratade med en manlig bekant om bilar. Jag har köpt ett par dyra bilar på sistone och det vet han om. Han har själv det väldigt gott ställt så det är inte det jag oroar mig för att han ska ha reagerat på.

Jag har hittat ytterligare en bil jag funderar på och då räknade han upp bilarna jag redan har och så skrattade han lite.

Varpå jag sa: Jag har inga barn att skicka till college eller köpa hus till så allt handlar om mig! Jag sa det väl ganska neutralt med ett litet skratt och axelryckning/urskuldande typ på slutet. Jag hoppas iaf att han tog det så, som ett skämt.

Han har köpt hus till sina barn och betalat deras college redan och förut har jag sagt till honom att det är snällt att betala barnens hus, om han nu minns det.

Nu funderar jag på om han kan tolka det som att jag inte gillar barn eller inte ville ha barn och är helt självupptagen och egotrippad? Han vet inte varför jag inte har barn. Jag vill ju inte att han ska tro att jag har skippat barn för prylars skull. Hur skulle du tolka en sån kommentar av en barnlös kvinna?

Bor ni i USA, eller varför skriver du att föräldern betalar för college? Och köper hus till sina barn? Vem gör det?

Däremot har man ju dyrare omkostnader om man har hemmaboende barn, då behöver man bo större och har mer utgifter än om man är ensam.
    Anonym (Sofie) skrev 2025-05-16 02:27:09 följande:

Jag skulle tolka det som att hon menar att hon köper saker till sig själv, bilar i ditt fall då, för att kompensera för att hon inte har några barn. Dvs att hon önskade att hon hade barn.

Det är bättre om han tror det än att jag är en egotrippad barnhatare så jag hoppas du har rätt.
    Häegertz skrev 2025-05-16 10:59:17 följande:

Som att du har råd att unna dig lite extra då du är, antar jag, lyckligt barnfri? Skit i vad han tycker, vad bekommer det dig?

Unna mig extra är helt ok om han tycker men slår det inte lite fel med "lyckligt barnfri" till någon som har barn? Sen är jag visserligen inte lyckligt barnfri men livet blev så bara och jag har funnit mig i det. Jag struntar inte helt i vad han tycker för att jag vill att han ska tycka om mig. Och om han inte tycker om mig så åtminstone vara neutral. Och om inte neutral så åtminstone inte tro att jag hatar barn och bara tänker på sig själv.
    Anonym (däremot) skrev 2025-05-16 12:43:13 följande:
    Bor ni i USA, eller varför skriver du att föräldern betalar för college? Och köper hus till sina barn? Vem gör det?

Däremot har man ju dyrare omkostnader om man har hemmaboende barn, då behöver man bo större och har mer utgifter än om man är ensam.
    Köper hus till sina barn har mina föräldrar gjort och mannen i fråga har gjort det till sina barn så uppenbarligen finns det föräldrar som gör det. Jag hade säkert gjort det om jag hade barn också. Vi bor båda två i lika stora hus trots att han inte har hemmavarande barn längre och jag ju inte har några alls. Men det var ju inte frågan utan frågan var om min kommentar blev jättefel och kan tolkas väldigt illa av honom?

• antarctica

Jag skulle ha sagt samma sak själv och jag skulle mena det som ett självironiserande skämt, och det skulle också varje hyggligt begåvad person tolka det som tror jag. 

• Anonym (K)

Skulle ha tagit det som en påminnelse om att det kostar en massa att ha barn. Hade tyckt du sa något logiskt i klartext. 

• Anonym (Nicklas)
    Anonym (Sofie) skrev 2025-05-16 02:27:09 följande:

Så alla som köper saker till sig själva, utan barn. Precis alla vill ha barn lol.  Jag tror att det är rent önsketänkande från din sida. Du har nog svårare att acceptera att det finns lyckligt barnfria.   

Man har full rätt att köpa sig det man vill om man har råd. Vi kan vända på det. Det kanske är du som är avundsjuk och missunsam för att du inte kan köpa vad du vill. För att du har barn. 

Har aldrig förstått resonemanget. Man gör väl som man vill med sitt eget liv. Märkliga människor det finns.

Till TS, befinner du dig i USA? Det låter som det. Vi har gratis utbildning i Sverige, än så länge. Och nej det är inte vanligt att man köper hus eller lägenheter till sina ungar. Om man inte är typ adlig och curlar sönder sina ungar.
    antarctica skrev 2025-05-16 13:52:21 följande:

Jag skulle ha sagt samma sak själv och jag skulle mena det som ett självironiserande skämt, och det skulle också varje hyggligt begåvad person tolka det som tror jag. 

Då är vi två iaf hehe och det var precis så jag menade det också.
    Anonym (K) skrev 2025-05-16 14:22:27 följande:

Skulle ha tagit det som en påminnelse om att det kostar en massa att ha barn. Hade tyckt du sa något logiskt i klartext. 

Låter bra och var ju vad jag menade också på ett självironiskt sätt. Fick bara lite ont i magen om han kunde tolka det som att jag hatar barn och inte ville ha barn pga att jag är självupptagen och bara vill spendera pengar på mig själv.

Jag tänkte att han kanske tolkade det helt, helt fel och inte som ni två i detta inlägg har gjort. Det sista jag vill är att han ska tro att jag är självupptagen för det är jag verkligen inte även om jag skämtade till det (som jag hoppas han förstod) om att "allt handlar om mig".
  • Anonym (A)

Nej, det kan han omöjligt göra. Det var ganska självklart vad du menade. Du har fritt fram att skämma bort dig själv för du inte har en massa ungar som kan kosta. 

Det säger faktiskt inte det minsta om vad du tycker om att ha barn. 

Anonym (A) skrev 2025-05-17 00:29:53 följande:

Nej, det kan han omöjligt göra. Det var ganska självklart vad du menade. Du har fritt fram att skämma bort dig själv för du inte har en massa ungar som kan kosta. 

Det säger faktiskt inte det minsta om vad du tycker om att ha barn. 

Skönt ändå att du säger det. Förhoppningsvis togs inte det sista om att "allt handlar om mig" på allvar heller. Jag verkar ha oroat mig i onödan att döma av alla era svar. Pust!
  • Anonym (A)
    Anonym (Sa jag helt fel?) skrev 2025-05-17 14:20:33 följande:
    Skönt ändå att du säger det. Förhoppningsvis togs inte det sista om att "allt handlar om mig" på allvar heller. Jag verkar ha oroat mig i onödan att döma av alla era svar. Pust!
    Du sa ju typ att allt handlar om dig, men du säger det ju inte på något dåligt sätt.. Det är liksom inget konstigt att du trivs och är glad med det och helnöjd?

Det du sa där, och om du gillar barn, är liksom två helt olika konversationer. Och den andra konversationen har ni inte haft än. 
    Anonym (A) skrev 2025-05-17 19:39:24 följande:
    Du sa ju typ att allt handlar om dig, men du säger det ju inte på något dåligt sätt.. Det är liksom inget konstigt att du trivs och är glad med det och helnöjd?

Det du sa där, och om du gillar barn, är liksom två helt olika konversationer. Och den andra konversationen har ni inte haft än. 
    Vad menar du med att vi inte har haft den konverstationen än? Vilken då?
  • Anonym (A)
    Anonym (Sa jag helt fel?) skrev 2025-05-18 15:10:11 följande:
    Vad menar du med att vi inte har haft den konverstationen än? Vilken då?
    Jag menar bara att konversationerna "Varför du har så många bilar?" och "Vad är din åsikt om att ha barn?" är så två breda och skiljda konversationer att om man vill veta vad du tycker om just barn, så behöver man fråga det rakt ut. 

Det går inte att få svar på det igenom att ha andra konversationer. 
Svar på tråden Tror han att jag är ego och inte gillar barn nu?