• Anonym (Ledsen mamma)

Min dotter känner inte att hon är bajsnödig, 7 år.

Hej! 
    Är det någon som haft det likadant som oss. Vården är inte till någon vidare hjälp och jag börjar känna mig desperat.
    Vår dotter, snart sju år, har alltid haft problem med hård mage. När hon var ca 3 år blev hon väldigt förstoppad under lång tid och pga selektivt ätande så fick vi inte i henne fibrer och "lösande" mat så vi hamnade i en ond cirkel. Det slutade med att tarmen blev uttöjd (enligt läkaren) och efter det så har hon bajsat på sig nästan dagligen (lite brunt i trosorna). Det blev lite bättre när hon ätit laktulos i ca 1 år, men faktum kvarstår att hon inte känner att hon behöver bajsa. Vi går regelbundet på toaletten varje kväll, eller när hon råkat bajsat på sig. Det här börjar bli väldigt jobbigt för henne, speciellt när det händer i skolan.

Nu äter hon en mer varierad kost så hon är inte lika hård i magen längre, men det kommer ändå bajs i trosorna nästan varje dag. Hon tycker detta är fruktansvärt jobbigt, igår bröt hon ihop när det hade hänt tre gånger på en dag. Vi har aldrig skuldbelagt henne utan bara stöttat, hon lägger en enorm skuld på sig själv som det är så jag försöker att inte göra känslan värre.

Jag är så rädd att någonting är riktigt fel, läkaren säger bara att vi ska fortsätta med laktulos. Men hur länge ska det ta innan tarmen är tillbaka till sin normala storlek och funktion? Det är påverkar hela hennes vardag och jag vet snart inte vad jag sta ta mig till. För övrigt så var hon blöjfri från bajsblöjor vid 1 års ålder då vi babypottade henne, så hon är inte "van" att bajsa på sig. Då sa hon till när hon behövde gå på toa, men efter 3-4 års ålder har hon inte känt när det kommer.

• Svar på tråden Min dotter känner inte att hon är bajsnödig, 7 år.
  • Anonym (byt)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2025-05-16 08:10:17 följande:
    Min dotter känner inte att hon är bajsnödig, 7 år.

Hej! 
    Är det någon som haft det likadant som oss. Vården är inte till någon vidare hjälp och jag börjar känna mig desperat.
    Vår dotter, snart sju år, har alltid haft problem med hård mage. När hon var ca 3 år blev hon väldigt förstoppad under lång tid och pga selektivt ätande så fick vi inte i henne fibrer och "lösande" mat så vi hamnade i en ond cirkel. Det slutade med att tarmen blev uttöjd (enligt läkaren) och efter det så har hon bajsat på sig nästan dagligen (lite brunt i trosorna). Det blev lite bättre när hon ätit laktulos i ca 1 år, men faktum kvarstår att hon inte känner att hon behöver bajsa. Vi går regelbundet på toaletten varje kväll, eller när hon råkat bajsat på sig. Det här börjar bli väldigt jobbigt för henne, speciellt när det händer i skolan.

Nu äter hon en mer varierad kost så hon är inte lika hård i magen längre, men det kommer ändå bajs i trosorna nästan varje dag. Hon tycker detta är fruktansvärt jobbigt, igår bröt hon ihop när det hade hänt tre gånger på en dag. Vi har aldrig skuldbelagt henne utan bara stöttat, hon lägger en enorm skuld på sig själv som det är så jag försöker att inte göra känslan värre.

Jag är så rädd att någonting är riktigt fel, läkaren säger bara att vi ska fortsätta med laktulos. Men hur länge ska det ta innan tarmen är tillbaka till sin normala storlek och funktion? Det är påverkar hela hennes vardag och jag vet snart inte vad jag sta ta mig till. För övrigt så var hon blöjfri från bajsblöjor vid 1 års ålder då vi babypottade henne, så hon är inte "van" att bajsa på sig. Då sa hon till när hon behövde gå på toa, men efter 3-4 års ålder har hon inte känt när det kommer.

Det här är väldigt vanliga symtom på förstoppning, det är oerhört sällan någon mer allvarlig sjukdom som ligger bakom. Utan precis som du konstaterat - lite dålig kost, lite för lite fibrer, lite ovilja att gå på toa.

Men, och detta är viktigt! Ni kan inte lösa detta med kosten, utan det ska behandlas med laxerande medicin, helst någon form av Movicol, Laxido, Forlax. Detta borde ni ha fått från vården för länge sen. 

Laktulos är helt värdelös som behandling för såhär stora barn med så svår förstoppning. Byt omedelbart medicin, eller byt läkare om läkaren inte fattar det. 
  • Anonym (Victoria)

Jag tänker också att ni behöver få riktig medicin mot förstoppning. Mitt barn har också lidit av förstoppning (och gör fortfarande ibland), men sen vi började med Movicol är allt så mycket bättre!

Vårt barn blev så förstoppad att hon till slut kräktes av magsmärtan. Från början yrade läkaren om IBS och att det kanske skulle växa bort, men jag stod på mig om att jag misstänkte förstoppning och hon fick medicin.

Nu är hon väldigt sällan förstoppad, men det händer om hon slarvat med kosten eller rörelse. Hon blev magsjuk för ett par år sen och drack dåligt, åt inga fibrer, samt låg ner ett par dagar. Av detta blev det en rejält förstoppning som krävde riktigt laxerande.

För problemet med läckande i trosorna, kanske ett trosskydd kan vara ett alternativ? Det är lättare att byta ett sådant, än att byta hela trosan tänker jag.

• Anonym (Ledsen mamma)

Tack för svar! Jag ska ringa vården och berätta vad ni gett tips på. Saken är den att hon dom senaste dagarna varit lös i magen, jag är rädd att om man ger mer laxerande läkemedel så blir bajsat på sikt bättre, men när det är löst (lösare) så har hon ingen kontroll alls utan bajsar på sig flera ggr per dag och det blir också mycket mer i trosorna :( Tycker så himla synd om henne. Hur lång tid tar det innan reflexen och känseln är tillbaka efter en svår förstoppning? 
    Jag önskar vi hade fått rätt hjälp i början av detta för det har gått så långt

• Anonym (Freja)

Mitt barn har varit förstoppad sedan 1 år ca , om inte ännu tidigare. Först fick h*n laktulos vilket var totalt värdelöst. Sedan fick h*n pulver som vi nu blandar i vatten varje dag. jag säger h*n Måste sätta sig på toa varje kväll efter middag. Oftast kommer det.  Men barnet måste ha massa leksaker med . Ja det är jobbigt men sällan kommer det i underkläderna iaf. Be absolut om annat än laktulos. 

• Anonym (byt)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2025-05-16 10:15:43 följande:

Tack för svar! Jag ska ringa vården och berätta vad ni gett tips på. Saken är den att hon dom senaste dagarna varit lös i magen, jag är rädd att om man ger mer laxerande läkemedel så blir bajsat på sikt bättre, men när det är löst (lösare) så har hon ingen kontroll alls utan bajsar på sig flera ggr per dag och det blir också mycket mer i trosorna :( Tycker så himla synd om henne. Hur lång tid tar det innan reflexen och känseln är tillbaka efter en svår förstoppning? 
    Jag önskar vi hade fått rätt hjälp i början av detta för det har gått så långt

Man brukar säga att det tar minst lika lång tid att återfå tarmens funktion, som man haft förstoppningen. Så behandlingen måste ofta pågå länge. Däremot kan symtomen som att känna sig bajsnödig och klara av att inte bajsa i byxorna komma långt tidigare. Men man måste fortsätta med behandlingen för att detta ska bli helt manifest. 

Om hon redan nu är lite lös i magen, och det kommer i byxorna, så kan det vara förstoppningsdiarré som rinner förbi hårdare avföring i tarmen. Då behövs ökad medicinering för att lösa upp detta. Det kan bli så att det är alltför löst under en period, men det ökar känseln och kontrollen, så de är i regel ett bra steg på väg mot en bra tarmfunktion. 

Om man tror att det blir mycket löst och jobbigt så kan man försöka göra den behandlingen hemma under ett lov eller långhelg. 
Svar på tråden Min dotter känner inte att hon är bajsnödig, 7 år.