Min dotter känner inte att hon är bajsnödig, 7 år.
Hej!
Är det någon som haft det likadant som oss. Vården är inte till någon vidare hjälp och jag börjar känna mig desperat.
Vår dotter, snart sju år, har alltid haft problem med hård mage. När hon var ca 3 år blev hon väldigt förstoppad under lång tid och pga selektivt ätande så fick vi inte i henne fibrer och "lösande" mat så vi hamnade i en ond cirkel. Det slutade med att tarmen blev uttöjd (enligt läkaren) och efter det så har hon bajsat på sig nästan dagligen (lite brunt i trosorna). Det blev lite bättre när hon ätit laktulos i ca 1 år, men faktum kvarstår att hon inte känner att hon behöver bajsa. Vi går regelbundet på toaletten varje kväll, eller när hon råkat bajsat på sig. Det här börjar bli väldigt jobbigt för henne, speciellt när det händer i skolan.
Nu äter hon en mer varierad kost så hon är inte lika hård i magen längre, men det kommer ändå bajs i trosorna nästan varje dag. Hon tycker detta är fruktansvärt jobbigt, igår bröt hon ihop när det hade hänt tre gånger på en dag. Vi har aldrig skuldbelagt henne utan bara stöttat, hon lägger en enorm skuld på sig själv som det är så jag försöker att inte göra känslan värre.
Jag är så rädd att någonting är riktigt fel, läkaren säger bara att vi ska fortsätta med laktulos. Men hur länge ska det ta innan tarmen är tillbaka till sin normala storlek och funktion? Det är påverkar hela hennes vardag och jag vet snart inte vad jag sta ta mig till. För övrigt så var hon blöjfri från bajsblöjor vid 1 års ålder då vi babypottade henne, så hon är inte "van" att bajsa på sig. Då sa hon till när hon behövde gå på toa, men efter 3-4 års ålder har hon inte känt när det kommer.