• Anonym (Osäker)

Stress, hur gör man?

Hej är bipolär i grund o botten. Medicinas mot det så de funkar bra.
    Har en liten på snart 2 år, sambo som hållt ihop i över 10 år. 

Problemet är att jag är så enormt stressad hela tiden, har så mycket att göra. Både privat o på arbetet. Man ska hinna jobba, va en familjefar,  en sambo och samtidigt hinna sköta om fastigheten o våran trädgård ( sambon hjälper till men de mesta gör jag) gräsklippare som går sönder som ska lagas, bilar som går sönder som behöver lagas,  mindre renoveringar på huset,  ja allt som hör till.
    Jag har sån extrem stress inom mig så jag gråter,  ont i bröstet , hjärtklappning hela tiden. Glömmer bort saker konstant. Känna nästan som snart brister hjärtat. För jag har så ont i bröstet av all stress även om jag vet att de inte kommer ske. 

Hur gör niandra för att palla med stressen som blir i vardagen med familjeliv o allt? Känner ni av samma? Har haft de såhär de senaste 5 åren o de blir bara värre o värre för jag får bara mer o mer att göra för jag hinner inte med. 

Sambon har börjat gnälla nu för jag är så " hispig o glömmer allt, sur o stressad hela tjden" 
    Är inte ens 30 än.

• Svar på tråden Stress, hur gör man?
  • blomman 2

Du behöver verkligen prioritera bort saker NU.
    Vad skulle hända om du planerar in att strunta i trädgården ( förutom gräsklippningen) från och med nu och faktist över sommaren och låt det bli som det blir, bättre att den förfaller än DU. Det får du ta igen nästa vår.
    Ditt mående är viktigast.
    Angående renoveringar av hus, i vilken omfattning?
    Kan det vänta? 
    Jag var själv i en liknande situation och fick helt enkelt dra ned på alla måsten och börja fokusera på min hälsa. Vad hade jag varit för mamma om jag hade riskerat min hälsa? 

Med vänlig hälsning, ensamstående dessutom 

• Anonym (S)

Varför väljer du att leva så? Du och din familj bestämmer vad som är viktigt för er. Man måste inte ha stor trädgård. Och har man det så väljer man själv nivån på skötsel. Tycker att du ska fundera över dina prioriteringar - är det värt att riskera att bli utbränd eller hamna i ett skov? 

• Anonym (livet på det lätta sättet)

Det låter som du skulle må bättre av ett enklare liv.

Vi valde under barnåren att bo i ett BRF-radhus med stenlagd gård, ett par små rabatter och noll gräsmatta samt en lekplats med gräs utanför som sköttes av andra, just för att inte komma dit där du är.

Småbarnstiden är nog jobbig ändå utan en massa trädgård och yttre underhåll att sköta.

Vi väntade sen ända tills vi var 50 med att köpa på oss den där trädgården, för vi har jobbat mycket och det fanns inte på kartan att stressa med gräsklippare och luka rabatter när man bara föll död ner på soffan efter dagens jobb+ middag+ barn innan.

Vad gäller bilar kan man göra sin tillvaro lättare genom att t.ex. köra en pålitlig japan. Toyota och Mazda har varit riktigt bra och stabila familjebilar för oss som inte kan meka och inte vill betala för verkstad stup i kvarten.

Sen får väl också din partner förstå hur mycket det kostar dig att göra alla de där sakerna, du kanske skulle låta verkstan ta en del istället för att göra själv? Att du blir utbränd kostar er ju väldigt mycket mer än en gräsklipparrenovering. Ni kanske kan hitta någon veteranpoolsgubbe eller nåt som kan göra några av sakerna?

Och det sista: Är det du själv som kräver av dig att hinna allt det där, eller är det omgivningen/partnern? 

Var snälla mot varandra, det är okej att ha huset fullt av damm och leksaker och att inte klippa gräset varje vecka när man har små barn.

• Anonym (J)

Gå till en arbetsterapeut. De finns på vårdcentralerna. De hjälper folk med sådana problem.

Svar på tråden Stress, hur gör man?