• Anonym (Tjejen)

Vill han inte vara med mig?

Jag ska försöka hålla mig kortfattad men har ett problem som jag skulle behöva lite råd och tips om.

Jag och min kille blev sambos för ca 2 månader sedan och efter det har jag upplevt att han umgåtts mer med sina kompisar än tidigare, antagligen för att han känner att vi redan bor med varandra så vi träffas varje dag.

För mig är det väldigt viktigt att göra saker tillsammans utanför vardagen och högtider är det bästa jag vet (han vet att jag känner så) men nu när vi pratade om midsommar så kläckte han ur sig att han ska åka med sina killkompisar till en festival och fira med dom istället så vi är på olika håll och firar...

Samma sak gäller i sommar när hela min familj ska till spanien tillsammans och det kommer nog bli sista gången alla får ihop det samtidigt men då håller han på att planerar in en resa med sina kompisar samma datum och jag blir som ett andra hands val om dom bokar resan ett annat datum.

Det klart att han ska få ha roligt med sina vänner också och vill inte begränsa honom vilket han känner att jag gör när jag berättat att detta känns konstigt för mig.

Hur ska jag tänka i en sån här situation? överreagerar jag eller hur hade ni gjort? 
    Tacksam för alla råd jag lan få!

• Svar på tråden Vill han inte vara med mig?
  • Anonym (konstigt)
    Anonym (konstigt) skrev 2025-05-16 12:05:24 följande:
    Konstigt att ni just flyttat ihop och tagit steget och han börjar dra sig undan. Tycker du ska ta upp det med honom. Känns inte som relationsbeteende det han håller på med.
    tycker fortfarande du ska ta upp det med honom.
  • Dexter dot com
    Anonym (Tjejen) skrev 2025-05-16 12:16:19 följande:
    Han sa att jag kunde följa med om jag ville men han vet redan svaret på den frågan med tanke på att det är 11 killar och jag hade blivit ensam tjej, vem vill vara den "jobbiga flickvännen" som tränger sig på, inte jag.
    Eftersom han vill att du följer med tränger du dig ju inte på och om du hänger på kanske dom andra flickvännerna också hänger på. Vänder du på det kanske han tycker att du prioriterar annat än att umgås med honom.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (plan) skrev 2025-05-16 12:19:32 följande:
    Men han ska vilja semestra med din familj i Spanien?
    Alltså allas partners i min familj är alltid med på ALLT. min bonus systers sambo åker hem till min pappa och bonus mamma själv ofta för att umgås med dom, vi är väldigt nära allihopa så har alltid sett det som självklart då mitt ex också gjorde samma sak och föredrog att umgås med min familj före sina vänner också.
    Kanske bara jag som har fel uppfattning och skeva förväntningar med tanke på vad jag är van med.
  • Anonym (Tjejen)
    Dexter dot com skrev 2025-05-16 12:21:43 följande:
    Eftersom han vill att du följer med tränger du dig ju inte på och om du hänger på kanske dom andra flickvännerna också hänger på. Vänder du på det kanske han tycker att du prioriterar annat än att umgås med honom.
    Jag frågade om han ville och han sa "det spelar ingen roll" och dom flesta av hans vänner är singlar så inga flickvänner att ta med.
    Märkte direkt på hans kroppsspråk att han också hade tyckt det var lite skevt om jag följde med som ensam tjej. 
  • Anonym (plan)
    Anonym (Tjejen) skrev 2025-05-16 12:23:01 följande:
    Alltså allas partners i min familj är alltid med på ALLT. min bonus systers sambo åker hem till min pappa och bonus mamma själv ofta för att umgås med dom, vi är väldigt nära allihopa så har alltid sett det som självklart då mitt ex också gjorde samma sak och föredrog att umgås med min familj före sina vänner också.

Kanske bara jag som har fel uppfattning och skeva förväntningar med tanke på vad jag är van med.
    Din pojkvän är ju en egen person, han är inte ALLA dina syskons partners eller din tidigare partner. Du måste ju förhålla dig till honom och hans behov, lika mycket som du tycker att han ska förhålla sig till dina. 

För mig låter det det du beskriver väldigt insyltat och obekvämt, jag skulle aldrig vilja umgås så tätt med min mans familj, eller att han gör det med min. Visserligen kan det bli mer och mer så gradvis, i synnerhet när man får gemensamma barn. Men tidigt i relationen, när man fortfarande är unga? Nej, aldrig. 

Du borde nog i alla fall kolla av med din pojkvän vad han vill och hur mycket han tycker att det är lagom att umgås med din familj. Inte bara förutsätta att det är på ett visst sätt, utifrån hur andra personer tycker och agerar. 
  • Anonym (M)
    Anonym (plan) skrev 2025-05-16 12:03:29 följande:
    Fast det är ju inte deras resa till Spanien, utan det är TS och hennes familj som ska resa, pojkvännen är medbjuden. En sommarvecka med sin partners familj skulle jag inte lockas av om jag var ung och nybliven sambo. 
    Du vet att det är ok att tycka olika?
  • Anonym (plan)
    Anonym (M) skrev 2025-05-16 12:53:35 följande:
    Du vet att det är ok att tycka olika?
    Du vet att detta är ett diskussionsforum där man för fram sina olika åsikter och argument?
  • Fjäril kär

Det största problemet här verkar vara att ni överhuvudtaget inte kommunicerar med varandra och checkar av med varandra utan bara tar saker för givet.  Det är inte okej . 
    Som sambos måste man checka av om gemensamma planer och hur planeringen ligger till framåt i tiden . Man bokar inte en resa och drar iväg liksom . Inte okej.  

Jag har inga problem med att semestra på varsitt håll med kompisarna och familj eller fester etc men det får aldrig vara på bekostnad av ens förhållande och att man alltid väljer bort varandra. När ska man då umgås och göra något tillsammans?  

Sätt er ner och prata om det här och lär er båda två att ni måste ha en dialog om semestrar/helger och att alltid checka av med varandra innan saker tas för givet och bokas.   

• Anonym (Ju)

Verkar som sagt var att din sambo inte är så intresserad utav att umgås med din familj så mycket. Inte konstigt slls i mina ögon om han hellre då vill åka iväg med vänner om ni inte bestämt annat. 
    Jag hade inte blivit besviken/sur om min kille valde detsamma om jag/vi inte kom på något annat att göra tillsammans. I detta fall hade jag ju följt med på festival före min familj om jag hade fått följa med. 

Om du vill umgås med din sambo så prata och lyssna på vad han vill och inte bara utgå från att ni ska vara med din familj som alltid eller för att alla andra på din sida är där etc. 

• Anonym (M)
    Anonym (plan) skrev 2025-05-16 12:54:47 följande:
    Du vet att detta är ett diskussionsforum där man för fram sina olika åsikter och argument?

Ja, och jag har väl inte kommenterat din åsikt. 

Det finns inget rätt eller fel. Jag skrev vad jag tycker, acceptera det. 

• Anonym (fdPåJakt)
    Anonym (Tjejen) skrev 2025-05-16 11:46:37 följande:
    Vill han inte vara med mig?

Jag ska försöka hålla mig kortfattad men har ett problem som jag skulle behöva lite råd och tips om.

Jag och min kille blev sambos för ca 2 månader sedan och efter det har jag upplevt att han umgåtts mer med sina kompisar än tidigare, antagligen för att han känner att vi redan bor med varandra så vi träffas varje dag.

För mig är det väldigt viktigt att göra saker tillsammans utanför vardagen och högtider är det bästa jag vet (han vet att jag känner så) men nu när vi pratade om midsommar så kläckte han ur sig att han ska åka med sina killkompisar till en festival och fira med dom istället så vi är på olika håll och firar...

Samma sak gäller i sommar när hela min familj ska till spanien tillsammans och det kommer nog bli sista gången alla får ihop det samtidigt men då håller han på att planerar in en resa med sina kompisar samma datum och jag blir som ett andra hands val om dom bokar resan ett annat datum.

Det klart att han ska få ha roligt med sina vänner också och vill inte begränsa honom vilket han känner att jag gör när jag berättat att detta känns konstigt för mig.

Hur ska jag tänka i en sån här situation? överreagerar jag eller hur hade ni gjort? 
    Tacksam för alla råd jag lan få!

Nej, du överreagerar inte. Din sambo bär sig extremt omoget åt. Han vill ha kvar och leva sitt ungkarlsliv... det kanske nog är bäst att du låter honom få göra det på heltid. Det finns gott om vuxna mogna män där ute i världen som mer än gärna skulle vilja ha en normal tillvara med dig, där du är mycket mer prioriterad. Livet är så kort, väldigt dumt att slösa bort sina år på en sådan man.
  • Anonym (plan)
    Anonym (M) skrev 2025-05-16 13:13:54 följande:

Ja, och jag har väl inte kommenterat din åsikt. 

Det finns inget rätt eller fel. Jag skrev vad jag tycker, acceptera det. 

Jag har inga problem att acceptera vad du skriver eller tycker. Men svar och åsikter tillbaka är ju nåt du får acceptera i ett diskussionsforum. 
Svar på tråden Vill han inte vara med mig?