Anonym (Andas) skrev 2025-05-18 19:13:23 följande:
Du verkar ju va en bra vän som ställer upp, är där och social. Det påståendet måste ju också betyda att du har känt att dom även har sett dig som vän till sig, eller hur?
Sen förlorar du alla när du drar dig ifrån och har en svacka?
Jag har ingen aning om din bakgrund, men har du själv en analys på hur det här ens går ihop?
Om det ovanstående stämmer, så förstår jag inte varför du ens skulle vilja bli inbjuden av människor som så uppenbart inte har värderat dig som en vän.
Du behöver inte känna samhörighet med människor som inte vara samhöriga med dig.
Helt seriöst, om inget annat onämnt har hänt, så har du haft fruktansvärda vänner.
Vill tvinga dig in i bland människor som inte ens ville vara där när du drog dig bort?
Ju mycket du än intalar dig själv, så vet du att dessa vänskaper alltid kommer kännas off, och sårande.
Vänskap är inte påtvingat.
Vänner kan man alltid hitta, och lyxigt för dig som kan välja vilka egenskaper du uppskattar hos vänner idag, hitta människor som värderar som dig, istället för att stadga dig med barndomsvänner som får dig att må dåligt i dig själv.
Kram
Kram på dig!
Ska se om jag kommer svara mer sen.
Allt jag vill svara på just nu, är punkten om att jag inte har andra vänner. Det krävs personkemi. Dessa hade ändå kvalifikationer som gjorde att jag ändå ville vara en del av det. Fina födelsedagsfirande, fester, fina häng, allmänt roliga människor.
Fanns även en ny tjej som jag inte träffade jätteofta eller inte var med i gänget särskilt mycket. Hon var nyinflyttad. Vi träffades första gången vid en stor fest.
Hon fick mig att känna samma typ av känslor som jag kunde känna inför en tjej när jag var i tonåren. Hon hade exakt samma karaktärsdrag och humor som jag kunde dras till i tonåren. Hon var spännande. Jag hade gärna velat bli vän med henne.
Hursomhelst, så har jag än mer försvunnit från gruppen. Missförståndet gjorde det till en stor sak.
Jag har absolut inga andra vänner.
Jag är mycket aktiv i en husförsamling, men även där, så känner jag ingen social stimulans. Det är inga där som jag ändå inte vill vara vän med. Det krävs som sagt personkemi. Det är inget fel på dessa och jag trivs i husförsamlingen.
En rolig grej är ändå att jag fått delta i lovsånger och fått bekräftelse att jag är välkommen att delta i kör flera gånger. Dessutom har två ledare sagt att dessa vill ha mig i en ledarroll som samtalsledare. JAG blev väldigt glad för en sådan förtroende.
Men jag vill ha vänskap. Men att bli förfrågan för en sådan stor roll har trots allt en stor betydelse för mig. Dels för bekräftelsen att jag duger till. Att jag har något som gör att man vill använda. Men också allmänt tillhörighet. Att jag inte är skräp eller i vägen.
Men jag vill så gärna ha vänner. Dessa grupper som jag inte känner någon tillhörighet till, tycker jag ändå är bra människor. Gör roliga saker. Människor jag vill ha gemensamt med, ha vänskap med. Vara välkommen m.m.
Jag känner mest att jag bara var någon, men sedan när man inte behöver mig, så ska jag försvinna och det gör fruktansvärt ont.
Jag känner att jag vill flytta ifrån denna stad.
Jag gör egentligen olika saker. Jag är mycket intresserad av estetisk verksamhet och börjar göra olika projekt. Både egen skapande, men också gör projekt där folk ställt förfrågan om att ställa upp. Så uppenbarligen har jag fler saker som folk vill ha användning av. Något har jag i alla fall.
Men det är alltid jobb, efter jobb. Även om det är projektarbete inom mitt intresse område och det hjälper mig med merit. Så vill jag så gärna ha vänner. Människor som man bryr sig om och som bryr sig om en.
Jag brukar ibland fantisera att tänk om jag plötsligt vakna upp och bli en stor filmstjärna. Då skulle alla dessa människor som knuffat bort mig, plötsligt vilja ha mig som vän. Vilja att jag firar jul med dessa m.m.
Det gör ont med den sortens fantasi. Då skulle jag aldrig nog veta vilka som var min riktiga vän. Det gör ont.
Man säger att ensam är stark och det som inte dödar en, gör en starkare. Jag känner att jag bara blivit svagare och svagare.
En gång i tiden brydde jag inte mig om att bli inbjuden under julen. Jag brydde mig inte om ensamheten.
Men jag tror det som biter på mig. Är att mina ''vänner'' gör saker och jag blir aldrig inbjuden. Det är utanförskapet som gör ont. Att man en gång i tiden alltid fick höra någon ifrån en vän, om någon behövde hjälp. Men ingen hörde av sig för häng - Det gör bara ont med utanförskapet.
Jag var väldans ledsen idag.
Jag gick runt hela min lägenhet i flera varv. Slutade med att jag drog till gymmet och tränade hårt och slet på mig som aldrig förr. Det kändes bra. Duschande kalldusch, åt mat och nu ska jag snart ut på motionsrunda.
Mådde lite bättre efter gymträningen.
Är ledsen just nu.
En bekant på gymmet som jag brukar hälsa frågade ''Tja, hur är läget?''. Jag svarade med att det är dåligt. Jag mår så pass dåligt att jag inte orkar dölja hur jag mår. Jag är hela tiden ledsen.
JAG kanske är gnällig. Men jag är så himla ledsen. JAG vill inte påstå att jag är deprimerad, men denna sorg har stått i så länge att jag ibland känner mig psykiskt sjuk/deprimerad.