Föräldraledig och karriärhinder
Det är en etablerad sanning att kvinnor som tar ut mer föräldraledighet än män hamnar på efterkälken i karriären och kommer inte ikapp lönemässigt.
Men hur väl stämmer detta egentligen?
Jag ser inga indikationer på min egen arbetsplats, det är kvalificerat jobb som kräver högre utbildning och flera kvinnliga kollegor till mig har genom åren varit föräldralediga under längre perioder, Dom har inte alls hamnat efter lönemässigt utan snarare tvärtom, generellt är dom väldigt engagerade och ligger i snitt högre lönemässigt än männen trots att dom jobbat mindre tid. I vårt yrke är det inte heller så att erfarenhet och antal arbetade år gör så värst stor skillnad för prestationen utan det snarare personlighetsegenskaper och intelligens som avgör hur väl en person presterar. Så om man är borta ett år så gör det knappt någon skillnad i utvecklingen. Väldigt vanligt att vissa yngre människor blir anställda och redan efter ett år så presterar dom bättre än många som jobbat på avdelningen i 20 år.
Jag förstår att detta kan vara ett problem på högprestationsjobb i finansvärlden där konkurrensen är stenhård, men hur många är det egentligen som jobbar där?
Jag misstänker att detta egentligen inte är ett så stort problem, för den absoluta merparten av alla jobb så hamnar man inte efter lönemässigt när man är föräldraledig utan det rör sig om ett fåtal kanske 1 - 2% av yrken där detta faktiskt utgör ett problem. Och det är ju egentligen ganska självklart då dom flesta jobben i sverige är med kollektivavtal där man inte ens sätter individuell lön.