• Anonym (m)

Föräldraledig och karriärhinder

Det är en etablerad sanning att kvinnor som tar ut mer föräldraledighet än män hamnar på efterkälken i karriären och kommer inte ikapp lönemässigt.

Men hur väl stämmer detta egentligen?

Jag ser inga indikationer på min egen arbetsplats, det är kvalificerat jobb som kräver högre utbildning och flera kvinnliga kollegor till mig har genom åren varit föräldralediga under längre perioder, Dom har inte alls hamnat efter lönemässigt utan snarare tvärtom, generellt är dom väldigt engagerade och ligger i snitt högre lönemässigt än männen trots att dom jobbat mindre tid. I vårt yrke är det inte heller så att erfarenhet och antal arbetade år gör så värst stor skillnad för prestationen utan det snarare personlighetsegenskaper och intelligens som avgör hur väl en person presterar. Så om man är borta ett år så gör det knappt någon skillnad i utvecklingen. Väldigt vanligt att vissa yngre människor blir anställda och redan efter ett år så presterar dom bättre än många som jobbat på avdelningen i 20 år.

Jag förstår att detta kan vara ett problem på högprestationsjobb i finansvärlden där konkurrensen är stenhård, men hur många är det egentligen som jobbar där?

Jag misstänker att detta egentligen inte är ett så stort problem, för den absoluta merparten av alla jobb så hamnar man inte efter lönemässigt när man är föräldraledig utan det rör sig om ett fåtal kanske 1 - 2% av yrken där detta faktiskt utgör ett problem. Och det är ju egentligen ganska självklart då dom flesta jobben i sverige är med kollektivavtal där man inte ens sätter individuell lön.

• Svar på tråden Föräldraledig och karriärhinder
  • Anonym (Henke)

De är bevisat  genom forskning och undersökningar. Att kvinnor hamnar ekonomiskt efter och får sämre pensioner ja.

Nu jobbar ju inte den breda massan med högpresterande toppjobb med hög lön. Dvs, höginkomsttagare är en liten klick i Sverige. Och inte den stora majoriteten.

Där arbetar dom flesta kvinnor i s.k. låglöne yrken som undersköterska, barnskötare dyl. "Kvinnodominerade yrken" som det kallas.

Dom flesta har inte heller så pass rika män att dom har råd att lägga undan för sådant.  

Så ditt eget exempel blir väldigt skevt och missvisande i det hela. Eftersom dom flesta kvinnor inte arbetar med sådant.

• Anonym (m)

Att man får sämre pension och lägre inkomst när man är föräldraledig är jag helt med på, och att kvinnor tar ut mer föräldraledighet än män det håller jag med om.

Men då är det ju ändå missvisande att påstå att kvinnor hamnar efter i karrirären pga föräldraledighet då det är ett extremt fåtal som drabbas av detta. 

Det är ju ändå ett fåtal på arbetsmarknaden i Sverige som har yrken där man kan göra karriär.

• Tow2Mater

Problemet är väl att kvinnor i stor utsräckning väljer att gå tillbaka till deltid, jämfort med män. Naturligtvis halkar de då efter.

• Anonym (F)

Man kan inte halka efter i karriären om man inte har ett karriärsyrke. Allt annat är att försöka skylla på något.

Att sätta sig in i hur pensionssystemet är grundläggande. Det går att parera pension som blir sämre pga föräldraledighet och deltid. Och dela på de ekonomiska riskerna om man är två föräldrar.

• Anonym (Elvira)

Du får skilja på vad du ser och vad statistiken säger.

• Anonym (Elvira)
    Anonym (F) skrev 2025-05-17 13:05:07 följande:

Man kan inte halka efter i karriären om man inte har ett karriärsyrke. Allt annat är att försöka skylla på något.

Att sätta sig in i hur pensionssystemet är grundläggande. Det går att parera pension som blir sämre pga föräldraledighet och deltid. Och dela på de ekonomiska riskerna om man är två föräldrar.

Ligger man inte väldigt högt i lön så behöver man knappt ens parera. Inom allmän pension finns barnårsrätten som kompenserar bra.
    Beroende på tjänstepensionsavtal kan man få god kompensation där också.
    Men man bör verkligen sätta sig in i det så att man VET hur det påverkat en själv!
  • Anonym (Micke)
    Tow2Mater skrev 2025-05-17 12:48:48 följande:

Problemet är väl att kvinnor i stor utsräckning väljer att gå tillbaka till deltid, jämfort med män. Naturligtvis halkar de då efter.

samt att på vissa jobb är det väldigt få kvinnor som söker chefspositioner.
    framförallt dom med många resdagar.

Hade en sådan i januari. Säljchef.
    8 sökande män varav 5 interna
    noll kvinnor
Svar på tråden Föräldraledig och karriärhinder