• Anonym (Anonym med frågor)

Svensk på muslimskt bröllop

Jag som helvensk har blivit bjuden till en fd. kollegas bröllop. De är ganska strikta muslimer och jag har ingen aning vilka regler eller vilket vett och etikett som gäller på bröllopet. Endast jag är bjuden, inte min partner. Min kollega säger att jag inte behöver tänka så mkt på det utan bara göra som de andra gör. Jag har aldrig träffat hennes blivande man eller någon från hennes familj. Jag känner inte heller någon annan som är bjuden. Det är 3 år sen vi jobbade ihop. Vad ska jag tänka på?

• Svar på tråden Svensk på muslimskt bröllop
  • Fjäril kär

Slappna av och ha kul. Muslimska bröllop är jättevackra och väldigt roliga. Gissar att det troligen blir många fina kulturella inslag med musik och dans. 
    Att dom är strikta i sin tro betyder inte att det är tilltäppt och tråkigt , tvärtom.

Du blir väl omhändertagen som gäst. Enjoy! 

• Anonym (Kim)

Blir ju jättetrevligt. Se bara till att du tar reda på vad som förväntas av dig? Rätt klädsel, hur du för dig, presenter, hur du hälsar osv. Alltså så du är rätt klädd för sammanhanget och sköter kultur och religion. Vilken ynnest att få vara med på något sådant. Blir ett minne för livet. 

• Anonym (Anonym med frågor)
    Anonym (Kim) skrev 2025-05-17 13:58:11 följande:

Blir ju jättetrevligt. Se bara till att du tar reda på vad som förväntas av dig? Rätt klädsel, hur du för dig, presenter, hur du hälsar osv. Alltså så du är rätt klädd för sammanhanget och sköter kultur och religion. Vilken ynnest att få vara med på något sådant. Blir ett minne för livet. 

Det är just precis det jag undrar över. Vad som förväntas av mig gällande allt med tex, rätt klädsel och hur man iteragerar med motsatt kön.
    Första delen av bröllopet är kvinnor och män åtskilda.
  • Anonym (S)

Varför vill du ens gå om det är tre år sedan ni jobbade ihop? Ni låter inte som jättenära vänner och om dessutom inte ens din partner är bjuden.

• Grässtrå77

Fråga efter klädkod och present, alltså det som du måste förbereda innan. Resten kommer lösa sig på plats. Om det bara är kvinnor först så är det ju bara att du frågar någon av de andra kvinnliga gästerna om det är något särskilt du behöver tänka på.

Eftersom bröllopet är i Sverige (utgår jag från) så är ju inte svensk kultur något främmande för övriga gäster. Hade ju varit lite annat om bröllopet var i ett muslimskt land.

Svar på tråden Svensk på muslimskt bröllop