• Anonym (.)

Vart ska jag ta vägen om jag får mitt medborgarskap klippt och utvisas?

Hej,
    jag vet att regeringen talar om brottslingar som ska utvisas och SD vill behålla snälla människor med invandrarbakgrund.

Jag tror dock inte på detta. Jag tror på fullaste allvar att SD vill egentligen ha bort alla människor med invandrarbakgrund som inte passar in i det nordiska etnicitet eller närbesläktad. Lik NMR:s önskan.

Jag tror dessa viljor om att utvisa brottslingar + hela deras familj, är bara ett steg mot att vilja utvisa så många som möjligt, som inte passar in i etniska svenskarnas ursprung helt enkelt.

Med tiden så kommer kanske fler och fler människor får sina medborgarskap klippta. Det börjar med brottslingar, för att det låter så bra. Men med tiden kommer det komma om saker som stämmer överens med AfS:s och NMR:s vilja och önskningar. Det är vad jag tror.

Så om jag få mitt medborgarskap klippt, vart någonstans får jag komma till det? Får jag ändå på ett humant vis välja ett land eller måste jag dra till det land som mina rötter är ifrån, även om jag vantrivs med det och inte vill dit? Tänk om det land inte tar emot mig?

Men framförallt; får jag inte välja land, så kan Sverige i alla fall skicka mig dit?

Självklart vill jag inte lämna Sverige och jag kanske egentligen hinner dö innan SD får sådan stor makt att dessa kan välja att klippa medborgarskap hejvilt. Men jag tänkte ändå på denna frågan och ville ställa den. Om det nu skulle ske redan nästa val och SD vinner och väldigt drastiskt och hastigt förlorar folk sina medborgarskap.

Förut diskuterade man att man inte kan få sina medborgarskap klippta, men nu är det ju en annan diskussion om den saken och det går ju.

• Svar på tråden Vart ska jag ta vägen om jag får mitt medborgarskap klippt och utvisas?
  • Anonym (M)

Nej nu får du ta och lugna ner dig. 

Möjligheten att dra tillbaka medborgarskap finns redan i flera EU-länder och det har inte lett till massutvisningar av skötsamma invandrare. 

Svenska högerpopulister som SD är dessutom rena pojkscouterna jämfört med sina motsvarigheter i andra EU-länder som AFD, Front National, Lega Nord etc. Deras retorik är 100 gånger värre och ändå har det inte blivit några massdeportationer där heller. 

Att utvisa tunga brottslingar och dra medborgarskap för terrorister och kriminella klaner är ju inte heller extrem politik utan helt rimligt. Jag har alltid röstat S och är helt för sådana förslag. 

Det är snarare så att Sverige har varit extremt slapphänt med att skydda det egna folkets och landets säkerhet och nu börjar vi närma oss en mer normal nivå. 

Du har gått på vänsterns skrämselpropaganda i stället för att stanna i verkligheten. Vi har ju för 17 mängder av högt uppsatta politiker med invandrarbakgrund, inklusive i den sittande regeringen som fattar dessa beslut. bla andra ministrar som Benjamin Dousa och Romina Pourmokhtari. 

Svenskar är fortfarande i internationella mätningar bland de mest öppensinnade och solidariska folken som gifter sig med invaderade och skänker mängder av pengar till bistånd. 

Men har du funderat på hur det känns för mig som etnisk svensk att se mitt land förfalla på grund av gängkriminalitet, hedersvåld, kriminella klaner, maffiastrukturer som i Södertälje, terrorism och jihadism? 

Hur tror du att det känns när vi är det land som har skänkt mest bistånd och tagit emot flest flyktingar per capita i Europa att se hatet mot Sverige och svenskar flöda i ?orten? och bland islamister?

Människor som vi har öppnat våra gränser för och serverat allt, människor som fortfarande lever på våra skattepengar och kallar svenska kvinnor som jag för horor, förnedringsrånar svenska killar och helt öppet pratar om att förgöra Sverige?

Jag är förvånad över att svenskar inte är mer extrema än att de röstar på SD som är några av de mest nedtonade högerpopulisterna i Europa.

Om svenskar hade invandrat till valfritt land i Mellanöstern och svinat på det sättet så hade vi blivit dödade utan pardon. 

Så du kan sitta lugnt i båten. Svenskar är ett förnuftigt folk och alla nya lagar och åtgärder är på förekommen anledning. Det är en reaktion på konkreta problem så om du ska vara rädd för något så är det kriminella invandrare som gör det allt svårare att leva i Sverige. 

• Tow2Mater

Du åker till det land ditt andra medborgarskap gäller, eller ett av de länder det medborgarskapet ger dig tillåtelse att lagligt bosätta dig i.

• Zappan

Det går inte att avsluta ett svenskt medborgarskap mot medborgarens vilja. 

Medborgarskap är för det första något man söker, man får det inte per automatik, inte ens om man föds i Sverige. Man får sin mammas medborgarskap. 

Om du söker svenskt medborgarskap så görs en vandelsprövning, i alla fall om du är myndig. Du ska till att börja med ha bott ett antal år i Sverige, endera med uppehållstillstånd eller med automatisk uppehållsrätt (EU och EFTA-länderna). Du får inte ha varit straffad för brott, då tillkommer en karantäntid. Du får inte ha skulder. 

Om du uppfyller kraven för att erhålla svenskt medborgarskap, så kan det medborgarskapet inte dras in senare, utan du måste själv avsluta det. Det står i kapitel 2 i Regeringsformen. Regeringsformen är en av fyra grundlagar. Sveriges enda lagstiftare, riksdagen, får inte ändra en grundlag utan att två riksdagar med ett val emellan godkänner en sådan ändring. 

"Ursprung" är bullshit. Dels är det flummigt, om du har föräldrar som är medborgare i två andra länder, och du har ett svenskt medborgarskap, vilket "ursprung" har du då? Om du saknar medborgarskap, t.ex. du är ryss som hamnade i Lettland efter 1991, så blev du statslös. Samma sak med palestinier på Gaza och Västbanken. Du är alltså inte medborgare nånstans. Inget land har nån skyldighet att ta hand om dig. Du kan ha ett medborgarskap i ett land som inte existerar - Jugoslavien, Tjeckoslovakien, Sovjetunionen. Vilket land har ansvar för dig? Vissa länder kan du inte ens avsluta ditt medborgarskap i, Iran är ett sådant land. Sovjetunionen var ett annat, men nu har Sovjetunionen i sig avslutat sig självt för 34 år sedan. Lika omöjligt är det att hävda "ursprung" som Habsburgska dubbelmonarkin Österrike-Ungern, Ottomanska imperiet. Vad har en person född i Viborg för ursprung? Ryss, finne, svensk? Karelare? Ingermanländare?

Det enda tillräckligt stabila lagliga är medborgarskap. Man kan diskutera vad som ska krävas för att beviljas ett svenskt medborgarskap, men har du inte ljugit i din ansökan så kan du inte fråntas det. 

De länder i Europa där man kan få sitt medborgarskap återkallat är dessa. Inget av dessa länder kan göra någon statslös.

Nederländerna: Har skett i 10 fall. 

Storbritannien: 3 makulerade medborgarskap. 

Belgien: 3 återkallad, Foaud Belkacem är en av dem.

Finland, Tyskland, Sverige och Frankrike utreder. 

• Anonym (M)
    Zappan skrev 2025-05-20 15:55:09 följande:

Det går inte att avsluta ett svenskt medborgarskap mot medborgarens vilja. 

Medborgarskap är för det första något man söker, man får det inte per automatik, inte ens om man föds i Sverige. Man får sin mammas medborgarskap. 

Om du söker svenskt medborgarskap så görs en vandelsprövning, i alla fall om du är myndig. Du ska till att börja med ha bott ett antal år i Sverige, endera med uppehållstillstånd eller med automatisk uppehållsrätt (EU och EFTA-länderna). Du får inte ha varit straffad för brott, då tillkommer en karantäntid. Du får inte ha skulder. 

Om du uppfyller kraven för att erhålla svenskt medborgarskap, så kan det medborgarskapet inte dras in senare, utan du måste själv avsluta det. Det står i kapitel 2 i Regeringsformen. Regeringsformen är en av fyra grundlagar. Sveriges enda lagstiftare, riksdagen, får inte ändra en grundlag utan att två riksdagar med ett val emellan godkänner en sådan ändring. 

"Ursprung" är bullshit. Dels är det flummigt, om du har föräldrar som är medborgare i två andra länder, och du har ett svenskt medborgarskap, vilket "ursprung" har du då? Om du saknar medborgarskap, t.ex. du är ryss som hamnade i Lettland efter 1991, så blev du statslös. Samma sak med palestinier på Gaza och Västbanken. Du är alltså inte medborgare nånstans. Inget land har nån skyldighet att ta hand om dig. Du kan ha ett medborgarskap i ett land som inte existerar - Jugoslavien, Tjeckoslovakien, Sovjetunionen. Vilket land har ansvar för dig? Vissa länder kan du inte ens avsluta ditt medborgarskap i, Iran är ett sådant land. Sovjetunionen var ett annat, men nu har Sovjetunionen i sig avslutat sig självt för 34 år sedan. Lika omöjligt är det att hävda "ursprung" som Habsburgska dubbelmonarkin Österrike-Ungern, Ottomanska imperiet. Vad har en person född i Viborg för ursprung? Ryss, finne, svensk? Karelare? Ingermanländare?

Det enda tillräckligt stabila lagliga är medborgarskap. Man kan diskutera vad som ska krävas för att beviljas ett svenskt medborgarskap, men har du inte ljugit i din ansökan så kan du inte fråntas det. 

De länder i Europa där man kan få sitt medborgarskap återkallat är dessa. Inget av dessa länder kan göra någon statslös.

Nederländerna: Har skett i 10 fall. 

Storbritannien: 3 makulerade medborgarskap. 

Belgien: 3 återkallad, Foaud Belkacem är en av dem.

Finland, Tyskland, Sverige och Frankrike utreder. 

According to the European Parliament statistics, in 15 EU countries, disloyalty can be given as a reason to strip citizenship. This can mean committing serious crimes against the state (the Netherlands, Belgium, Bulgaria and Denmark), acting against the constitutional order and national institutions (Denmark, Estonia, France, Latvia and Lithuania), "showing disloyalty by act or speech" (CyprusMalta and Ireland), or generally acting against national interests (France, GreeceRomaniaSlovenia and the UK).
    https://amp.dw.com/en/revoking-citizenship-how-it-works-across-the-eu/a-47773802

H
    elt rätt och förståeligt. 
  • Kirenaj68
    Anonym (.) skrev 2025-05-17 11:46:43 följande:

Hej,
    jag vet att regeringen talar om brottslingar som ska utvisas och SD vill behålla snälla människor med invandrarbakgrund.

Jag tror dock inte på detta. Jag tror på fullaste allvar att SD vill egentligen ha bort alla människor med invandrarbakgrund som inte passar in i det nordiska etnicitet eller närbesläktad. Lik NMR:s önskan.

Jag tror dessa viljor om att utvisa brottslingar + hela deras familj, är bara ett steg mot att vilja utvisa så många som möjligt, som inte passar in i etniska svenskarnas ursprung helt enkelt.

Med tiden så kommer kanske fler och fler människor får sina medborgarskap klippta. Det börjar med brottslingar, för att det låter så bra. Men med tiden kommer det komma om saker som stämmer överens med AfS:s och NMR:s vilja och önskningar. Det är vad jag tror.

Så om jag få mitt medborgarskap klippt, vart någonstans får jag komma till det? Får jag ändå på ett humant vis välja ett land eller måste jag dra till det land som mina rötter är ifrån, även om jag vantrivs med det och inte vill dit? Tänk om det land inte tar emot mig?

Men framförallt; får jag inte välja land, så kan Sverige i alla fall skicka mig dit?

Självklart vill jag inte lämna Sverige och jag kanske egentligen hinner dö innan SD får sådan stor makt att dessa kan välja att klippa medborgarskap hejvilt. Men jag tänkte ändå på denna frågan och ville ställa den. Om det nu skulle ske redan nästa val och SD vinner och väldigt drastiskt och hastigt förlorar folk sina medborgarskap.

Förut diskuterade man att man inte kan få sina medborgarskap klippta, men nu är det ju en annan diskussion om den saken och det går ju.

Sitt ner i båten och sluta att läsa vänsterns skrämselpropaganda. Fast helt lugn kan du väl inte vara. Redan nu utvisas skötsamma på märkliga grunder samtidigt som det gullas med gängkriminella......
  • Zappan
    Anonym (M) skrev 2025-05-20 17:04:22 följande:
    According to the European Parliament statistics, in 15 EU countries, disloyalty can be given as a reason to strip citizenship. This can mean committing serious crimes against the state (the Netherlands, Belgium, Bulgaria and Denmark), acting against the constitutional order and national institutions (Denmark, Estonia, France, Latvia and Lithuania), "showing disloyalty by act or speech" (Cyprus, Malta and Ireland), or generally acting against national interests (France, Greece, Romania, Slovenia and the UK).
    https://amp.dw.com/en/revoking-citizenship-how-it-works-across-the-eu/a-47773802

H

Du kan bli av med det svenska medborgarskapet om du aldrig har bott i Sverige eller saknar anknytning till landet, men du måste själv medge det. Om du har ett svenskt medborgarskap eftersom dina föräldrar är svenska medborgare, så kommer du att tillfrågas när du är 23 år, fem år efter myndighetsdagen. Du fråntas inte medborgarskapet mot din vilja. För det första får du inte göras statslös, så du måste ha dubbelt medborgarskap. Du ska aldrig ha varit bosatt i Sverige. Du måste aktivt bifalla. 

Det påminner om medborgarskap i USA. Förr räckte det att vara född i USA för att få ett medborgarskap, dine föräldrars medborgarskap var likgiltigt. En kompis till mig hade amerikanskt medborgarskap den vägen, hans föräldrar var inte amerkanska medborgare. Det som visade sig vara mindre lyckat var att alla amerikanska medborgare ska skatta i USA, för alla inkomster var de än bor och lever - ett system som enbart USA och Eritrea har. Då var det inte lika kul med amerikanskt medborgarskap, så han sa upp det när han var 25.

• Zappan
    Anonym (M) skrev 2025-05-20 17:04:22 följande:
    According to the European Parliament statistics, in 15 EU countries, disloyalty can be given as a reason to strip citizenship. This can mean committing serious crimes against the state (the Netherlands, Belgium, Bulgaria and Denmark), acting against the constitutional order and national institutions (Denmark, Estonia, France, Latvia and Lithuania), "showing disloyalty by act or speech" (Cyprus, Malta and Ireland), or generally acting against national interests (France, Greece, Romania, Slovenia and the UK).

H

Hemvändande ISIS-soldater blev ett problem för bl.a. UK och Frankrike. Grejen var att kurdiska YPG hade tusentals f.d. ISIS-fångar, till stor del kvinnor och barn, med medborgarskap i en massa olika länder, och ganska förståeligt hade YPG ingen lust att ha en massa pack internerat, utav ville skicka tillbaka dem till sina ursprungsländer (betyder det land man är medborgare i). De länderna var inte heller jätteglada att ta hand om sina medborgare, så just UK och Frankrike "städade" lite, med anda ord, det försvann lite brittiska och franska medborgare som satt inlåsta hos kurderna.

Det är precis på det sättet som Ulrika Pape ("Umm Hamza") skickas tillbaka, hon är svensk medborgare och kurderna sa i princip att "ta hand om er egen skit" till UD. YPG är kurdisk gerilla, de har inget formellt erkänt land och inget medborgarskap heller utan utgör i praktiken en självstyrande region i norra Irak och delar av Syrien. 

Det är ingen som vill ha hand om dessa, Svarte Petter gäller. För UK och Frankrike var det ett sätt att slippa få hem (f.d.) medborgare. 

• Tow2Mater
    Zappan skrev 2025-05-22 14:20:12 följande:

Du kan bli av med det svenska medborgarskapet om du aldrig har bott i Sverige eller saknar anknytning till landet, men du måste själv medge det. Om du har ett svenskt medborgarskap eftersom dina föräldrar är svenska medborgare, så kommer du att tillfrågas när du är 23 år, fem år efter myndighetsdagen. Du fråntas inte medborgarskapet mot din vilja. För det första får du inte göras statslös, så du måste ha dubbelt medborgarskap. Du ska aldrig ha varit bosatt i Sverige. Du måste aktivt bifalla. 

Det påminner om medborgarskap i USA. Förr räckte det att vara född i USA för att få ett medborgarskap, dine föräldrars medborgarskap var likgiltigt. En kompis till mig hade amerikanskt medborgarskap den vägen, hans föräldrar var inte amerkanska medborgare. Det som visade sig vara mindre lyckat var att alla amerikanska medborgare ska skatta i USA, för alla inkomster var de än bor och lever - ett system som enbart USA och Eritrea har. Då var det inte lika kul med amerikanskt medborgarskap, så han sa upp det när han var 25.

Man blir inte dubbelbeskttad. Bor du och skattar i sverige tillgodoräknas det i usa. Men du har rätt i att man som medborgare måste deklarera i USA och det gäller all inkomst du har i världen. Alla medborgarskap kommer med både förmaner och plikter.
  • Mrs Moneybags

Du hör ju själv hur tokigt det är.

Det kommer inte att bli så, eftersom ditt tidigare hemland måste godta att du kommer tillbaka. Så enkelt kommer det inte att bli. 

Och som jag brukar säga - för oss som har rötter i en mängd olika länder blir det en omöjlighet att räkna ut vilket land man ska skickas till. Därefter ska man få ett godkännande från just det landet. Lycka till med det säger jag bara. Ain't gonna happen. 

Det står knappast länder på rad och väntar med öppna armar på folk som Sverige inte vill ha. 

Så lugn, bara lugn. Det handlar enbart om propaganda inför nästa års val. Det har ingen grund i verkligheten. 

• Mrs Moneybags
    Kirenaj68 skrev 2025-05-20 19:01:59 följande:
    Sitt ner i båten och sluta att läsa vänsterns skrämselpropaganda. Fast helt lugn kan du väl inte vara. Redan nu utvisas skötsamma på märkliga grunder samtidigt som det gullas med gängkriminella......
    Alltid lika underhållande att folk tror att de gängkriminella är vuxna invandrare som kom hit för 1 år sedan. 

De är i de flesta fall tonåringar som är födda och uppvuxna här och aldrig har haft medborgarskap i något annat land. 

Sannolikheten att ett annat land vill ha tillbaka någon ättling som bott i Sverige i 2-3 generationer är rätt liten, särskilt om den personen också är kriminell. De sitter säkert i båten. 

Sverige måste angripa problemet från annat håll. 
  • Zappan
    Tow2Mater skrev 2025-05-22 14:47:12 följande:
    Man blir inte dubbelbeskttad. Bor du och skattar i sverige tillgodoräknas det i usa. Men du har rätt i att man som medborgare måste deklarera i USA och det gäller all inkomst du har i världen. Alla medborgarskap kommer med både förmaner och plikter.

USA och Eritrea är de enda länderna som gör så. Sverige har ett antal bilaterala avtal med olika länder för att undvika dubbelbeskattning, och de ser olika ut för olika länder. Vad gäller Sverige-USA vet jag inte hur det ser ut i detalj, jag har inte varit i den situationen att jag haft lön från amerikanska arbetsgivare och jag är inte amerikansk medborgare, men jag har haft anledning att rota i det vad det gäller ett annat land och vilket skatteavtal Sverige har med det landet. I de allra flesta fall besattas man där man har haft sina inkomster av tjänst. Reavinster, inkomster av kapital och pensioner är lite annorlunda.

Jag vet att IRS, amerikanska skatteverket, vill ha reda på vilka tillgångar amerikanska medborgare har i svenska banker, därav frågan "Är du medborgare i USA" när man ska förnya sina internetbanktjänster numera, efter Panama-skandalen. 

• Zappan
    Mrs Moneybags skrev 2025-05-22 15:23:18 följande:
    Alltid lika underhållande att folk tror att de gängkriminella är vuxna invandrare som kom hit för 1 år sedan. 

De är i de flesta fall tonåringar som är födda och uppvuxna här och aldrig har haft medborgarskap i något annat land. 

Sannolikheten att ett annat land vill ha tillbaka någon ättling som bott i Sverige i 2-3 generationer är rätt liten, särskilt om den personen också är kriminell. De sitter säkert i båten. 

"Gängkriminella" är en massmadiaklyscha, ungeför som "EU-migrant" var för 10 år sedan. De flesta EU-migranter, i betydelse människor som har flyttat över nationsgränser inom EU/Schengen/Schweiz är inte romer från Bulgarien som sitter och tigger. Kriminella gäng är ingen nyhet heller, för 30 år sedan låg två internationella mc-klubbar i krig med varandra, och även om just dessa har slutit fred har de gemensamt med våld hindrat andra internationella klubbar att etablera sig. Med våld. Fråga nån Outlaws- eller Saturdarah/No Surrender-medlem om de drabbas av våld från "gängkriminella" skäggiga medelålders till stor del svenska män. Det finns en väletablerad halvsekelgammal maffia väl etablerad i de städer jag har bott, båda med över 100 000 invånare. Jag vet i några fall vilka det är också. Skillnaden är att många är över 50 år gamla och vill helst inte synas, de vill tjäna pengar, stora pengar. Det är en stor skillnad mot en 14-årig ADHD-stissig korkskalle från Afrikas Horn, som "ska ha respekt bruur" och IQ på samma nivå som skonumret. Det blir inget guld för dem, bara bly. Självklart har sådana här gäng kontakt med varandra, efter bombningen på Ådalagatan i Linköping kryllade det av gulröda "motorcyklister" i medelåldern på gatorna här, med västarna på, det ser man aldrig normalt sett.  Check på både gäng och kriminell.  

• Anonym (M)
    Mrs Moneybags skrev 2025-05-22 15:23:18 följande:

Hur vet du att de inte har medborgarskap i andra länder även om de är födda här? Det är fullt möjligt att ha samma dubbla medborgarskap som sina föräldrar. 

Det är inte heller något hinder för att dra tillbaka medborgarskap i länder som tillåter det. Ett känt exempel är Shamima Begum som föddes i England av föräldrar från Bangladesh.

Begum valde att resa ner till IS kalifat för att gifta sig med och producera fler jihadister. England ville inte ha tillbaka henne av uppenbara säkerhetsskäl, drog tillbaka hennes medborgarskap och gjorde henne statslös. 

Det är helt rimligt och något Sverige borde tillämpa. Det är rent självskadebeteende att låta terrorister och jihadister befinna sig på svenskt territorium . 

Vi borde ha dragit medborgarskapet för samtliga jihadister som åkte ner till Syrien och andra krigszoner. Nu kunde de åka tillbaka till Sverige och vila upp sig och få sjukhusvård på skattebetalarnas bekostnad för att sedan fortsätta slakta kristna, kurder och yazidier och begå terrordåd. 

Terrorism (inklusive planering och finansiering), jihadism, organiserad brottslighet (inklusive välfärdsbrott) och hedersvåld borde innebära att medborgarskapet ryker direkt. Offren för hedersvåld får gärna stanna kvar i Sverige men förövarna ska ut. 

• Kirenaj68
    Anonym (.) skrev 2025-05-17 11:46:43 följande:

Hej,

Jag tror inte att du behöver oroa dig. Men är du välutbildad och vill byta miljö finns många alternativ.
Svar på tråden Vart ska jag ta vägen om jag får mitt medborgarskap klippt och utvisas?