• Zorken

Avskyr att vara mamma just nu

Tänkte det skulle ge något i livet att vara fru och mamma. Hade nog för tankar om hur det är att ha en familj. Vet inte vad jag tänkte faktiskt.
    För här sitter jag å gråter i garaget nu. Energin är lika med noll efter ett ännu misslyckat försök att göra nåt med familjen. 
    8 åringen och 11 åringen avskyr varann. Har nog aldrig hört att de ens sagt ett positivt eller trevligt ord till varann.
    Mannnen är sur jämt å ligger bara å glor på sin platta hela tiden om han nu inte sitter å surar på nåt annat ställe. 
    Jag roddar med barnen, läxor, mat , handling ja typ allt. Var det så här det är att ha en familj. Fan jag har verkligen missuppfattat allt. Istället blev jag en hemhjälp som städar å plockar efter alla. 
    Jag har ju självklart mig själv att skylla.

• Svar på tråden Avskyr att vara mamma just nu
  • Anonym (Känner igen mig)

Jag har liknande problem hemma hos mig. Mina gemensamma barn går bra ihop och bråkar aldrig, dock kan det bli tjafs mellan bonusbarnet och något av mina barn. Han skyller allt på sin adhd och tror att han ska komma undan med allt skit han ställer till med, både i hemmet och skolan.

Jag känner mig som en kock, städerska, psykolog, lärare, väckarklocka... Det känns som att de förväntar sig att jag ska göra allt - både samtliga tre barn och min pojkvän. Jag frågar honom (pojkvännen) varför han inte tvättar... Jo, för att jag inte har påmint honom.... 😡 Frågar varför han (som exempel) tvättade när det bara var de två, "jo för att han måste men nu sköter ju du det."

• Anonym (Alicia)

Jag ska berätta något för dig nu, som jag observerat och lärt mig under mina 36 år som kvinna på jorden.

Inga, absolut inga män går att lita på när allt kommer till spetsen. Män är väldigt bra på att imponera i början. Och precis varenda man vill kontrollera en kvinna. Allt handlar om kontroll. 

De få långvariga relationer jag sett som fungerar eller äktenskap. Är dom där kvinnan tvingas vika ner sig helt. Och mannen bestämmer allt. Många av dessa kvinnor är inte speciellt smarta eller gör smarta val. Sedan blir dom just olyckliga av den anledningen och vill skiljas, det blir skilsmässa och varannan vecka alternativt varannan helg upplägg om det finns barn med i bilden. 

Och dom som faktiskt håller. Gör det för att kvinnan är bra på att tiga och ta emot. En del kvinnor nöjer sig med det. För att mannen försörjer dom mer eller mindre och för att huset eller bostadsrätten dom bor i. Ägs av mannen. En del vågar inte lämna pga av rädsla och för ekonomiskt våld. Det finns kvinnor som inte har råd att skilja sig. Det skulle innebära att dom blev hemlösa och utan pengar.

I den tid vi lever i nu. Tror jag det enda som faktiskt är vettigt är att välja leva särbos. För undvika problem med bostad/ekonomi bl.a.

Att män just gillar denna sorts kvinna och baktalar kvinnor som inte går på det. Är ingen gåta. Dom vet redan från början när dom uppvaktar dessa att dom  kommer få som dom vill och kan styra dessa kvinnor hur dom vill.  Det är av den anledningen män försöker intala kvinnor i stort att dessa är feminina och att en kvinna tydligen inte ska ha en egen vilja. Då är hon krånglig och ofeminin.

Alla dessa fina ord gömmer sig bakom ett behov att.. precis. Kontrollera. När man sett igenom allt detta. Då blir det oerhört svårt att bli förälskad och kär på djupt i en man. Man ser inte på dom på samma sätt igen. 

Men för att komma dit, måste man uppleva det du gör nu tyvärr. Det är därifrån du förhoppningsvis lär dig, om du är en smart kvinna. Lämnar och bygger dig ett eget liv.
    Dom flesta män vill ha en hushållerska och är sällan intresserade av att ta hand om sina egna barn. Ironiskt nog är det done som tjatar på kvinnor att dom måste föda barn. Kul göra, men inte lika kul att ta hand om. Vet inte hur mycket ensamstående mammor, där man alltid undrar vart farsan finns.

Varför du väljer skaffa ett barn till med denna man. Är en annan diskussion. Men i slutändan är det du som får lida för det. Män är inte lojala varelser. Dom drivs av yta och skönhet inget annat.

• Anonym (Känner igen)

Låter inte alls som en rolig tillvaro för dig just nu. Minns att barnen bråkade mer i den ålder som dina är i nu och att det tärde på både mig och min mans ork och energi. Blev bättre när de blev lite äldre och kunde ta mer ansvar själva hemma och även hitta sina egna intressen och sammanhang och inte nöta på varandra hela tiden. Minns att en grej som funkade var att vi föräldrar delade upp oss med varsitt barn och hittade på något. Det blev mer avkopplande och roligt för alla på så vis. Lycka till och stor kram till dig!

Svar på tråden Avskyr att vara mamma just nu