Hjälp - Registrera barn i Bosniska myndigheter eller via bosniska ambassaden i Stockholm?
Hej!Jag behöver hjälp. Jag är svensk och svensk medborgare, jag har ett barn med en man från Bosnien. Han bor i Sverige sen 1993 och är svensk och bosnisk medborgare.
Jag är ensamvårdnadshavare.
Vi har dom på fastställt faderskap, DNA resultat från Rättsmedicinalverket samt barnet är registrerat i faderns familjebevis i Sverige i skatteverket/han är registrerad far.
Jag vill ta tillvara på barnets rättigheter i Bosnien inom bosniska rättssystemet i och med barnets far kommer från Bosnien också vid händelse av barnets far skulle gå bort eller andra saker kopplade till att barnets far är frpn Bosnien och har vad jag förstår dubbelt medborgarskap.
Jag kan inte Bosniska men jag vill veta hur jag kan gå tillväga för registrera barnet och faderskapet i Bosniska myndigheter?
Kan jag gå via ambassaden? Vilka papper behöver jag i så fall lämna in?
Om jag måste vända mig till någon myndighet eller domstol i Bosnien, var vänder jag mig, vilka dokument behöver jag?
Hur går jag till väga? Behöver jag en advokat? Någon som i så fall rekommenderar en advokat som kan svenska eller engelska?
Var ska jag vända mig?
Vilka dokumentet behöver jag? Räcker det att de är översatta till engelska och stämplade eller ska alla dokument översätta till Bosniska och stämplas?
Om jag inte kan göra detta via ambassaden i Sverige, var vänder jag mig för registrera faderskapet? Fadern är från mindre ort några mil från Sanski most.
Eller kan man vldna sig till skatteverket eller motsvarande direkt i Bosnien? I och med jag är ensamvårdnadshavare och han lät inte skriva på några papper eller hjälpa till med någon registrering i Bosniska myndigheter.
Stort tack på förhand.