• Anonym (TS)

Gravid eller missfall?

Mensen var beräknad till 28 april men har inte dykt upp - tror jag. Det kom lite ljusrött blod 11/5 efter att vi hade myst lite (haft sex kvällen innan)...

15/5 börjar jag blöda, så pass mycket att jag behöver en binda. Jag får som en vanlig mens med mensvärk, ont i ljumskar, olika stora blodklumpar i mensen och detta fortsätter fast inte lika mycket den 16/5. Igår 17/5 är det mindre och det blir bara ljusrött på pappret. Nu 18/5 har det kommit lite mer blod igen.

Så här ser mitt test ut idag 18/5 med morgonrutin.
    Om det nu är positivt, borde det inte vara ett starkare plus då? Eller har jag fått missfall och det är vad som kom ut, och inte mensen? Tog bild efter 3 minuter.

Har köpt ett digitalt test med veckoindikator som kommer imorgon.

• Svar på tråden Gravid eller missfall?
  • Anonym (Maj)

Du har inte tagit graviditetstest tidigare så du vet om att du varit gravid innan blödningen?

Tyvärr så låter det ju som ett missfall det du beskriver, exakt så att mitt tidiga missfall betett sig. Om du var gravid vid BIM 28/4 så borde du haft ett superstarkt graviditetstest vid det här laget, och efter missfall kan man få positiva test ett tag innan hcg nivån sjunkit tillräckligt. Om du tar ett nytt test om en vecka typ och det är fortsatt svagt så kan du nog tyvärr räkna med att blödningen var ett missfall.

• Anonym (TS)
    Anonym (Maj) skrev 2025-05-18 12:03:23 följande:

Du har inte tagit graviditetstest tidigare så du vet om att du varit gravid innan blödningen?

Tyvärr så låter det ju som ett missfall det du beskriver, exakt så att mitt tidiga missfall betett sig. Om du var gravid vid BIM 28/4 så borde du haft ett superstarkt graviditetstest vid det här laget, och efter missfall kan man få positiva test ett tag innan hcg nivån sjunkit tillräckligt. Om du tar ett nytt test om en vecka typ och det är fortsatt svagt så kan du nog tyvärr räkna med att blödningen var ett missfall.

Nej, jag har ju inte det vilket jag ångrar nu..

Precis, jag tycker också att det borde ha varit starkare med tanke på att det har gått några veckor. När jag varit gravid tidigare har det visat jättestarkt plus redan på BIM-dagen.

Jag tänkte om jag tar testet imorgon med veckoindikator, då borde det ju stå 3+ veckor om jag nu fortfarande skulle vara gravid - om jag nu har varit det öht... Men så som jag har mått och hur mina annars minimala bröst har växt så var jag nog gravid ändå, det är därför jag inte testat mig tidigare. Sen är jag ju snart 43 år, så man har ju åldern emot sig.

Känner mig lite ledsen över detta, även fast vi inte planerat något utan är nöjda som det är. 😔
  • Anonym (Maj)
    Anonym (TS) skrev 2025-05-18 12:16:32 följande:
    Nej, jag har ju inte det vilket jag ångrar nu..

Precis, jag tycker också att det borde ha varit starkare med tanke på att det har gått några veckor. När jag varit gravid tidigare har det visat jättestarkt plus redan på BIM-dagen.

Jag tänkte om jag tar testet imorgon med veckoindikator, då borde det ju stå 3+ veckor om jag nu fortfarande skulle vara gravid - om jag nu har varit det öht... Men så som jag har mått och hur mina annars minimala bröst har växt så var jag nog gravid ändå, det är därför jag inte testat mig tidigare. Sen är jag ju snart 43 år, så man har ju åldern emot sig.

Känner mig lite ledsen över detta, även fast vi inte planerat något utan är nöjda som det är. 😔

Usch, det är ju supertråkigt när man får missfall 😔 Beklagar om det nu är så. Varit med om det själv.

Aldrig haft missfall förut men nu när jag är äldre så fick jag mitt första missfall och tyvärr har man åldern emot sig. Större risk för missfall. Så tråkigt.

Man får man kämpa på så länge man känner att man orkar och vill. Är ni nöjda så är ju det skönt iaf men självklart så kan missfall ändå göra ont. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Maj) skrev 2025-05-18 15:14:26 följande:

Usch, det är ju supertråkigt när man får missfall 😔 Beklagar om det nu är så. Varit med om det själv.

Aldrig haft missfall förut men nu när jag är äldre så fick jag mitt första missfall och tyvärr har man åldern emot sig. Större risk för missfall. Så tråkigt.

Man får man kämpa på så länge man känner att man orkar och vill. Är ni nöjda så är ju det skönt iaf men självklart så kan missfall ändå göra ont. 

Har pratat med 1177, de pratade med gynakuten och de bad mig komma in.

De tog ett graviditetstest som var svagt positivt, gjorde ultraljud där de såg att jag har blod i buken men kunde inte se något foster, men samtidigt såg hon något litet i slemhinnan som skulle kunna vara en väldigt tidig graviditet.

Det kan antingen vara ett utomkvedshavandeskap och att det är därför jag blöder, de har blivit ett missfall.. eller så är jag väldigt tidigt gravid. Hon tog blodprover och ska ringa mig imorgon.
Svar på tråden Gravid eller missfall?