Anonym (Cina) skrev 2025-05-19 15:35:40 följande:
Vill börja äta mer vegetariskt ( nybörjare)
Jag tycker bara att det känns svårt. Min familj är inte inne på det alls. Men jag ser många fördelar med det. Det svåraste verkar vara att få i sig tillräckligt med protein vilket jag behöver.
Har ni några tips på enkla rätter för nybörjare?
Jag skulle nog vilja säga lite tvärt om mot flera i tråden. Tror att den approachen lätt blir överväldigande med det du skriver.
Först och främst; vilka ?flera fördelar? är det du ser? det kan variera ganska mycket vad som då är rätt väg att gå då inte allt som räknas som vegetarisk kost faller inom det. En del val är tex sämre för miljö, dåligt för vissa hälsoproblem, dyrare, mindre optimalt näringsmässigt etc så vad som är bra val för just dig är svårt att avgöra om man inte vet vad du är ute efter. (Tex om du äter en massa importread avokado och soja bönor är det mycket sämre för miljön än om du äter gräsbetat svenskt lamm, men om men mest har svårt att äta animaliskt rent psykiskt så spelar det kanske inte så stor roll, har man sköldkörtel problem blir det ofta värre med mycket bönor, ofermenterad soja och kål, men har man inte del problemen och en tålig mage kan det vara både billigt och bra. Har man IBS kan det vara problem med mycket bönor och fullkornsspannmål etc. Hur ställer man sig till ägg? etc)
Läser lite mellan raderna att ni äter ovanligt lite grönsaksbaserat idag och familjen inte är med på det hela samt att du helst vill laga samma? Samt att du vill äta mer vegetariskt, inte att du nödvändigtvis bli vegetaria? Skulle det kanske gå att i ett första steg lägga till snarare än att ta bort? Servera en bönsallad som sidorätt? Stoppa mer grönsaker i rätter du redan lagar? potatis och lök soppa eller ärtsoppa utan fläsk och de andra får skinkpålägg? Börjar man där och det accepteras är steget inte så långt till helt vehetariska rätter ibland. Är det däremot så att din familj är väldigt ?anti grönsaker så kanske du får göra separat mat som de kanske blir lite nyfikna på över tid. T ex vegetarisk lasagne, pajer och soppor och pasta såser finns många goda och fungerar bra att frysa in i portioner. Som redan nämnt är tacos bra där du helt enkelt tar ett alternativ till köttfärsen (när jag var lakto-ovo vegetarian för drygt 3 decennier sedan ersatte jag faktiskt med hackat kokt ägg. Pasta sallader är också lätt att anpsssa med att de som vill ha t ex skinka i får blanda i det på tallriken.
Om det som sagt känns överväldigande så är det helt ok att börja med färdiga vegetariska bullar, schnitzlar, biffar etc till dig medans de andra får annat. När det känns naturligt kan du börja göra egna.
Som redan sagts är protein biten inte svårså länge du inte siktar på veganskt. Äter du ägg och mejeri får du i dig tillräckligt. Tränar du hårt lägg till proteinpulver om du känner dig orolig. Finns ett veganskt på gymgrossisten som inte är så tokigt, gillar det med äppelpaj smak.
Prova gärna rena recept från de ställen folk länkat men försök inte servera det till familjen direkt om de är anti, det kan göra motståndet ännu större om det inte är något du redan tror de skulle gilla, men för dig blir det rolig inspiration att bygga vidare på. Men försöker du gå all in med allt från grunden med egna biffar och helt annan mat än du är van vid och samtidigt behöver laga helt annat till de andra blir det nog lägg för mycket och du ger upp innan du kommit igång ordentligt