• Anonym (Cina)

Vill börja äta mer vegetariskt ( nybörjare)

Jag tycker bara att det känns svårt. Min familj är inte inne på det alls. Men jag ser många fördelar med det. Det svåraste verkar vara att få i sig tillräckligt med protein vilket jag behöver.
    Har ni några tips på enkla rätter för nybörjare?

• Svar på tråden Vill börja äta mer vegetariskt ( nybörjare)
  • Anonym (vegebuffén)

Det är absolut inte svårt att få i sig protein som vegetarian. Som vegan är det förstås annorlunda, men en vegetarian kan äta både mjölk- och äggprodukter och då är proteinbiten inget problem.

Du äter säkert massor som är vegetariskt redan idag - soppor, pannkakor, rårakor, vegolasagne, pajer, falafel, pasta med tomatsås med mera. Det är bara att äta mer av det till att börja med. 

• Anonym (Bi)

Du kan kolla på portionen under tian. Där finns många vegetariska recept. Annars så kan du byta ut köttfärs mot linser till fredagstacon. Såna saker. 

• planerar barn123

Det är iofs vegansk och inte vegetariskt, men Jävligt Gott har en hel del recept:
    javligtgott.se/recept

Typ tacos är bra och enkelt att göra vegetariskt. Antingen med den färdiga soja-mixen, eller att göra en god röra med svarta bönor istället för köttfärs. Eller steka halloumistrips om man gillar halloumi.

Olika typer av biffar och bollar går ju också att variera i det oändliga - kikärtsbiffar, falafel, nötbollar, halloumi- och morotsbiffar, rödbetsbiffar. Sedan finns ju risotto med chevre och soltorkade tomater, typ 1000 sorters pastasås, olikta typer av lasagne, osv.

• Anonym (Cina)
    planerar barn123 skrev 2025-05-19 15:52:32 följande:

Det är iofs vegansk och inte vegetariskt, men Jävligt Gott har en hel del recept:
    javligtgott.se/recept

Typ tacos är bra och enkelt att göra vegetariskt. Antingen med den färdiga soja-mixen, eller att göra en god röra med svarta bönor istället för köttfärs. Eller steka halloumistrips om man gillar halloumi.

Olika typer av biffar och bollar går ju också att variera i det oändliga - kikärtsbiffar, falafel, nötbollar, halloumi- och morotsbiffar, rödbetsbiffar. Sedan finns ju risotto med chevre och soltorkade tomater, typ 1000 sorters pastasås, olikta typer av lasagne, osv.

Tack! Men är det inte komplicerat?kikärts biffar och morotsbiffar?
  • Anonym (Cina)

Nej tyvärr gör inte det, alltid ngt kött till. Främst för att det är mer mättande och känns enklare att göra 

Anonym (vegebuffén) skrev 2025-05-19 15:41:30 följande:

Det är absolut inte svårt att få i sig protein som vegetarian. Som vegan är det förstås annorlunda, men en vegetarian kan äta både mjölk- och äggprodukter och då är proteinbiten inget problem.

Du äter säkert massor som är vegetariskt redan idag - soppor, pannkakor, rårakor, vegolasagne, pajer, falafel, pasta med tomatsås med mera. Det är bara att äta mer av det till att börja med. 

Anonym (vegebuffén) skrev 2025-05-19 15:41:30 följande:

• Anonym (Cina)
    Anonym (Bi) skrev 2025-05-19 15:46:21 följande:

Du kan kolla på portionen under tian. Där finns många vegetariska recept. Annars så kan du byta ut köttfärs mot linser till fredagstacon. Såna saker. 

Tack för tipset!
  • Grässtrå77

Försök undvika att börja äta massor av ost eller massor av färdiga vegetariska produkter. De är tveksamma på många sätt.

Bönor, linser och fröer är väldigt bra att lägga till. Du kan tex köpa stora vita bönor på tetra och mixa ner i grönsakssoppa, pannkakor, brödbak mm. Ta både bönor och spad, du kommer inte känna någon smak.

Soppa och grovt bröd med hommus är jättegott. Jag brukar frysa in olika soppor så jag alltid har hemma. Proteinscones är också gott till.

• Anonym (Cina)

Tack!
    Hoppas kunna göra något ri gott så man kan övertyga resten av familjen 😃

Grässtrå77 skrev 2025-05-19 16:46:21 följande:

Försök undvika att börja äta massor av ost eller massor av färdiga vegetariska produkter. De är tveksamma på många sätt.

Bönor, linser och fröer är väldigt bra att lägga till. Du kan tex köpa stora vita bönor på tetra och mixa ner i grönsakssoppa, pannkakor, brödbak mm. Ta både bönor och spad, du kommer inte känna någon smak.

Soppa och grovt bröd med hommus är jättegott. Jag brukar frysa in olika soppor så jag alltid har hemma. Proteinscones är också gott till.

• Anonym (Biffen)

Protein är inget svårt alls att få i sig tillräckligt. Järn kan däremot bli problem, i synnerhet om du har mens. Kolla upp vad som är järnrikt och se till att inte äta ost i all mat (lätt att göra som ny på vegomat). Det är jättemycket kalcium i ost och det försämrar järnupptaget. Ät hellre en frukt till maten, eftersom c-vitamin främjar järnupptaget. 

Biffar är plättlätt. Hacka och stek lök o vitlök. Häll i matberedare tillsammans med linser eller bönor från ett tetra (skölj av spadet först). Knäck i ett ägg och ha i 2-3 msk vetemjöl och en skvätt olja. Krydda. Kör matberedaren till du har en smet med en hel del klumpar kvar i. Stek. Man kan panera dem också om man vill. 

En superenkel biff är en haloumiost + en burk kikärter. Krydda efter behag. Kör i matberedare och stek sedan i olja. 

Andra mattips är ärtsoppa + pannkakor, grönsakssoppa + ostmacka, falafelrulle, raggmunk, linssoppa. 

Ta inspiration från matkulturer med mycket vegetarisk mat, tex indiskt. 

• Grässtrå77
    Anonym (Cina) skrev 2025-05-19 16:54:16 följande:

Tack!
    Hoppas kunna göra något ri gott så man kan övertyga resten av familjen 😃

Om ni tycker om våfflor så kan jag rekommendera att göra egen våffelsmet med ägg i (Kungsörnen har ett recept som du kan googla fram). Sen häller du i en tetra vita bönor med spad och två deciliter havregryn. Grädda våfflorna ordentligt så blir de frasiga. 

Tina frysta blåbär, häll i en matsked chiafrön och ta lika stor mängd hallonsylt. Blanda ihop och låt stå en kvart. 

Servera våfflorna med grädde och sylten efter en soppmiddag. Då får ni i er mycket bra mat.

Om du av någon anledning behöver extra mycket protein så finns det ju proteinpulver.
  • Spucks

Pasta med: tomatsås och linser/böner/kikärter/grönsaker; pesto och sallad; "vit sås" (gjort med mjölk och/eller grädde och pastavattnet och lite mjöl för att den ska bli tjockare) med grönsaker

Ris med: curry (tex. med kokosmjölk och linser/kikärter/bönor och grönsaker; kanske tofu); grönsaker, bönor/kikärter (med spadet) och sedan mycket Garam Masala; svarta bönor och sumak

Quinoa med: bönor/kikärter, så det blir geggig, sedan lägg till antingen bara salt eller curry eller kanel (ser äckligt ut, smackar gott); råa grönsaker och tofu som sallad

Lådor med olika saker och såser, som med potatis och grönsaker och en vit sås, eller pasta och grönsaker och tomatsås eller liknande.
    Lasagne med grönsaker.
    Ungsbakade grönsaker plus potatis.
    Ungsbakad potatisklyftor och lök med bladspenat.
    Potatismos med stuvad spenat, baked beans och stekt ägg.
    Olika grönsakssoppor och bröd med smör till.

• planerar barn123
    Anonym (Cina) skrev 2025-05-19 16:09:45 följande:
    Tack! Men är det inte komplicerat?kikärts biffar och morotsbiffar?
    Inte mer komplicerat än köttbullar
    Antingen river man och blandar olika grejer i en bunke eller så kör man ner allt i matberedare/mixer. Vissa saker kan vara svåra att få att hålla ihop så ha i ett ägg och någon slags mjöl eller ströbröd. 

Just halloumi och morot har jag gjort dessa: www.ica.se/recept/morots-och-halloumibiffar-720975/

Men det finns massor av recept på nätet tex:
    www.landleyskok.se/recept/6-sorters-vegetariska-biffar
    zeinaskitchen.se/vegetariska-biffar-8-olika-recept/
  • Anonym (Cina)

Tack snälla för alla svar 🤗

• Anonym (Fia)
    Anonym (Cina) skrev 2025-05-19 15:35:40 följande:
    Vill börja äta mer vegetariskt ( nybörjare)

Jag tycker bara att det känns svårt. Min familj är inte inne på det alls. Men jag ser många fördelar med det. Det svåraste verkar vara att få i sig tillräckligt med protein vilket jag behöver.
    Har ni några tips på enkla rätter för nybörjare?

Jag skulle nog vilja säga lite tvärt om mot flera i tråden. Tror att den approachen lätt blir överväldigande med det du skriver. 

Först och främst; vilka ?flera fördelar? är det du ser? det kan variera ganska mycket vad som då är rätt väg att gå då inte allt som räknas som vegetarisk kost faller inom det. En del val är tex sämre för miljö, dåligt för vissa hälsoproblem, dyrare, mindre optimalt näringsmässigt etc så vad som är bra val för just dig är svårt att avgöra om man inte vet vad du är ute efter. (Tex om du äter en massa importread avokado och soja bönor är det mycket sämre för miljön än om du äter gräsbetat svenskt lamm, men om men mest har svårt att äta animaliskt rent psykiskt så spelar det kanske inte så stor roll, har man sköldkörtel problem blir det ofta värre med mycket bönor, ofermenterad soja och kål, men har man inte del problemen och en tålig mage kan det vara både billigt och bra. Har man IBS kan det vara problem med mycket bönor och fullkornsspannmål etc. Hur ställer man sig till ägg? etc) 

Läser lite mellan raderna att ni äter ovanligt lite grönsaksbaserat idag och familjen inte är med på det hela samt att du helst vill laga samma? Samt att du vill äta mer vegetariskt, inte att du nödvändigtvis bli vegetaria? Skulle det kanske gå att i ett första steg lägga till snarare än att ta bort? Servera en bönsallad som sidorätt? Stoppa mer grönsaker i rätter du redan lagar? potatis och lök soppa eller ärtsoppa utan fläsk och de andra får skinkpålägg? Börjar man där och det accepteras är steget inte så långt till helt vehetariska rätter ibland. Är det däremot så att din familj är väldigt ?anti grönsaker så kanske du får göra separat mat som de kanske blir lite nyfikna på över tid. T ex vegetarisk lasagne, pajer och soppor och pasta såser finns många goda och fungerar bra att frysa in i portioner. Som redan nämnt är tacos bra där du helt enkelt tar ett alternativ till köttfärsen (när jag var lakto-ovo vegetarian för drygt 3 decennier sedan ersatte jag faktiskt med hackat kokt ägg. Pasta sallader är också lätt att anpsssa med att de som vill ha t ex skinka i får blanda i det på tallriken. 

Om det som sagt känns överväldigande så är det helt ok att börja med färdiga vegetariska bullar, schnitzlar, biffar etc till dig medans de andra får annat. När det känns naturligt kan du börja göra egna. 

Som redan sagts är protein biten inte svårså länge du inte siktar på veganskt. Äter du ägg och mejeri får du i dig tillräckligt. Tränar du hårt lägg till proteinpulver om du känner dig orolig. Finns ett veganskt på gymgrossisten som inte är så tokigt, gillar det med äppelpaj smak. 

Prova gärna rena recept från de ställen folk länkat men försök inte servera det till familjen direkt om de är anti, det kan göra motståndet ännu större om det inte är något du redan tror de skulle gilla, men för dig blir det rolig inspiration att bygga vidare på. Men försöker du gå all in med allt från grunden med egna biffar och helt annan mat än du är van vid och samtidigt behöver laga helt annat till de andra blir det nog lägg för mycket och du ger upp innan du kommit igång ordentligt 

• Anonym (Cina)

Bra synvinkel!

Mina anledningar är, vill minska inflammation i kroppen då jag har en inflammatorisk sjukdom ( Ms)
    Sen tänker jag på miljön hur vårt ? köttbehov? förstö miljön. Tänker också på hur djuren har det.
    Kan bara bli äcklad av tanken på att man äter ett djur.

Det är nog en bra idé att smyga in lite mer grönt till att börja med.
    Tack för ditt inlägg!

Anonym (Fia) skrev 2025-05-20 11:39:33 följande:

Jag skulle nog vilja säga lite tvärt om mot flera i tråden. Tror att den approachen lätt blir överväldigande med det du skriver. 

Först och främst; vilka ?flera fördelar? är det du ser? det kan variera ganska mycket vad som då är rätt väg att gå då inte allt som räknas som vegetarisk kost faller inom det. En del val är tex sämre för miljö, dåligt för vissa hälsoproblem, dyrare, mindre optimalt näringsmässigt etc så vad som är bra val för just dig är svårt att avgöra om man inte vet vad du är ute efter. (Tex om du äter en massa importread avokado och soja bönor är det mycket sämre för miljön än om du äter gräsbetat svenskt lamm, men om men mest har svårt att äta animaliskt rent psykiskt så spelar det kanske inte så stor roll, har man sköldkörtel problem blir det ofta värre med mycket bönor, ofermenterad soja och kål, men har man inte del problemen och en tålig mage kan det vara både billigt och bra. Har man IBS kan det vara problem med mycket bönor och fullkornsspannmål etc. Hur ställer man sig till ägg? etc) 

Läser lite mellan raderna att ni äter ovanligt lite grönsaksbaserat idag och familjen inte är med på det hela samt att du helst vill laga samma? Samt att du vill äta mer vegetariskt, inte att du nödvändigtvis bli vegetaria? Skulle det kanske gå att i ett första steg lägga till snarare än att ta bort? Servera en bönsallad som sidorätt? Stoppa mer grönsaker i rätter du redan lagar? potatis och lök soppa eller ärtsoppa utan fläsk och de andra får skinkpålägg? Börjar man där och det accepteras är steget inte så långt till helt vehetariska rätter ibland. Är det däremot så att din familj är väldigt ?anti grönsaker så kanske du får göra separat mat som de kanske blir lite nyfikna på över tid. T ex vegetarisk lasagne, pajer och soppor och pasta såser finns många goda och fungerar bra att frysa in i portioner. Som redan nämnt är tacos bra där du helt enkelt tar ett alternativ till köttfärsen (när jag var lakto-ovo vegetarian för drygt 3 decennier sedan ersatte jag faktiskt med hackat kokt ägg. Pasta sallader är också lätt att anpsssa med att de som vill ha t ex skinka i får blanda i det på tallriken. 

Om det som sagt känns överväldigande så är det helt ok att börja med färdiga vegetariska bullar, schnitzlar, biffar etc till dig medans de andra får annat. När det känns naturligt kan du börja göra egna. 

Som redan sagts är protein biten inte svårså länge du inte siktar på veganskt. Äter du ägg och mejeri får du i dig tillräckligt. Tränar du hårt lägg till proteinpulver om du känner dig orolig. Finns ett veganskt på gymgrossisten som inte är så tokigt, gillar det med äppelpaj smak. 

Prova gärna rena recept från de ställen folk länkat men försök inte servera det till familjen direkt om de är anti, det kan göra motståndet ännu större om det inte är något du redan tror de skulle gilla, men för dig blir det rolig inspiration att bygga vidare på. Men försöker du gå all in med allt från grunden med egna biffar och helt annan mat än du är van vid och samtidigt behöver laga helt annat till de andra blir det nog lägg för mycket och du ger upp innan du kommit igång ordentligt 

• Anonym (Cina)

Just det, glömde att säga att jag behöver mycket protein då jag är i förklimakteriet och tränar för att försöka få mer muskler 

• Anonym (Bi)
    Anonym (Cina) skrev 2025-05-20 19:53:43 följande:

Just det, glömde att säga att jag behöver mycket protein då jag är i förklimakteriet och tränar för att försöka få mer muskler 

Som jag förstår så är proteindrycker i princip mjölk. Det är ju vegetariskt. Det är ju en balansakt. Med tanke på att du befinner dig i förklimakteriet så finns det andra saker att beakta. Mer protein kan innebära ett högt kolesterolintag, mjölk kan leda till benskörhet. Ägg håller väl på att divideras om fortfarande.
  • whippo

De produkter som innehåller mest proteiner är faktiskt växter, alla former av bönor, linser och ärtor. Absolut inget problem att få i sig protein. Gamal myt om att vi måste äta kött som lever kvar bara. 

Jag gick över till att bara äta växtbaserat och mina värden framförallt blodtrycket blev väldigt snabbt bra från att ta mediciner för högt blodtryck. 

• Anonym (M)

Proteinet är inga problem alls. Det svåraste är järn, omega 3, kalcium och B12 men det är om man äter en helt veganskt kost och inte är påläst inte om man äter vegetariskt några dagar i veckan. Mörkgröna bladgrönsaker är bra. Mitt tips är att köpa en vegetarisk kokbok och se vad familjen verkar sugen på.

Svar på tråden Vill börja äta mer vegetariskt ( nybörjare)