• T1ffany

Min pojkvän vill inte ha sex längre

Jag (23) och min pojkvän (25) har varit tillsammans sen i januari, men känt varandra i snart ett år. Min pojkvän är i slutskedet av sin femåriga utbildning, och jag studerar även jag på samma universitet. Detta är min första mer vuxna relation där vi träffat och spenderat mycket tid med varandras familjer, planerat och bokat resor framöver, snackat om att flytta ihop osvosv

Hur som, i början av vår relation var vi likt klyschan lyder - som två kaniner. Vi kunde inte hålla händerna från varandra och hade sex säkert sju gånger i veckan. Nu, fyra månader senare har det minskat till max en gång i veckan, vad har hänt, tänk om han inte är attraherad av mig längre?

En faktor kan ju säkert vara hans examen som kommer snart och stress med jobbletande m.m, men vi brukar ändå kunna ligga i sängen och kyssas och smeka varandra, utan att gå hela vägen. Jag har och har alltid haft, en väldigt hög sexlust och låg mer när jag var singel än vad jag gör just nu. Vi har det superbra i övrigt och bra kommunikation osv, och anledningen till att jag inte tar upp detta med honom är ju för att jag verkligen inte vill pressa honom till något han inte vill, försöker bara förstå! Man har ju hört att gifta par, folk med barn eller bara folk som varit tillsammans jättelänge, kan gå veckor eller månader utan att ha sex, men vi bör väll egentligen fortfarande vara i den "ligger hela tiden" fasen, eller? 

• Svar på tråden Min pojkvän vill inte ha sex längre
  • Core

Sådana problem så tidigt kommer förmodligen bestå. Han har säkert inte ett särskilt högt naturligt driv- inget fel i det men ett faktum du får ta ställning i.

Svackor kommer alla i, men så tidigt i en relation hos en så ung man tyder bara på det

• Anonym (Olika)

Det är olika hur folk ser på sex i förhållande.

Jag är gift. I alla mina förhållande har sex varit en central del och en absolut deal breaker om det inte finns denna intimitet. I inget förhållande har lusten fallnat eller avtagit hos någon part efter tid.

För mig (och många andra) är det viktigt att man är i ett förhållande där man har en samsyn vilken nivå av passion man behöver för att må bra. Är din nivå 3 ggr vecka till 7 och det är viktigt för dig så kanske du kommer må dåligt med en man som anser 1 gång varannan vecka är lagom.

Kanske funkar 1 gång vecka för er båda. Kanske siktar han på 1 gång månad eller aldrig. Om man är ärliga får man reda på det tidigare annars lär tiden utvisa vart det barkar.

• Anonym (H)

Svackor kommer och går men så tidigt i relationen får en varningsklocka att reagera.

• Tecum

Ja ni borde ligga betydligt oftare. Och nej, det är inte fel att fråga honom. Utgå från dig själv och fråga vänligt så sätter du ingen press på honom. Om det är så att han har naturligt låg sexlust måste du få veta det snabbt så du kan förhålla dig till det. Även om det beror på stress eller det är något annat fel bör du som flickvän få veta.

• Anonym (Que?)

Är en gång i veckan verkligen låg sexdrift? Särskilt om man har tentor som stressar? 

En gång i månaden hade jag förstått, men en gång i veckan temporärt, hade jag inte stressat över.

• Anonym (Que?)

Måste tillägga också att jag tror det är naturligt att det blir något lugnare om man haft sex som kaniner i början. Man har fått ut den värsta frustrationen, och förhållandet går in i ett lugnare stadium. 

Tack och lov har jag märkt det även på mina grannar. I ca två månader hördes de dag som natt, men nu har det minskat. Äntligen!

• Anonym (a)
    Anonym (Que?) skrev 2025-05-19 17:37:09 följande:

Är en gång i veckan verkligen låg sexdrift? Särskilt om man har tentor som stressar? 

En gång i månaden hade jag förstått, men en gång i veckan temporärt, hade jag inte stressat över.

Så tänker jag också, det är inte konstigt att inte ständigt ha sex. Alla par är olika och har olika perioder. I början kan man leva på ångor och prioritera bort saker men nu är det i verkligheten med all stress.
  • Anonym (Sanna)

Om sex är viktigt för dig, så kanske ni inte är en så bra matchning?

Jag är i 35-årsåldern och träffade min sambo för 3 år sedan. Enda gången vi inte haft sex varje vecka är efter förlossningen och varierar annars 2-7 ggr/v. Med det vill jag säga att sexfrekvensen inte måste avta.

• Core
    Tom Araya skrev 2025-05-20 17:41:19 följande:

Blir du avvisad om du tar initiativ?

Faktiskt en relevant fråga, det finns män som ledsnar på att vara den enda initiativtagande parten
  • T1ffany
    Tom Araya skrev 2025-05-20 17:41:19 följande:

Blir du avvisad om du tar initiativ?

Kanske inte direkt avvisad med ett tydligt "nej!" men mer typ att det kommer andra saker emellan, typ "oj fan juste vi skulle ju boka taxi" eller "dax att fixa lite mat kanske" sånna grejer...så det kanske klassas som en avvisande...
  • Feminina
    T1ffany skrev 2025-05-20 19:49:31 följande:
    Kanske inte direkt avvisad med ett tydligt "nej!" men mer typ att det kommer andra saker emellan, typ "oj fan juste vi skulle ju boka taxi" eller "dax att fixa lite mat kanske" sånna grejer...så det kanske klassas som en avvisande...

Så där kan du inte ha det! Ni är för sjutton fortfarande i nyförälskelsefasen?!

De saker han säger till dig ( är det sånt han säger rakt ut, eller är det hintar som du tolkar att han tycker att det är äckligt, luktar äckligt osv?). Om han säger sånt rakt ut är det att klassa som psykisk misshandel. Han får dig att känna dig motbjudande och äcklig, det är inte bra för dig och ditt självförtroende.

Jag tycker du borde tala om för honom hur du känner dig när han säger så. Fast egentligen borde du bara tala om att han är en jäkla idiot, och lämna honom . Han behöver inte säga såna saker. Det räcker med att säga att han inte har lust eller ork till sex. Det han gör nu är en form av psykisk misshandel där han får all makt, och du mår dåligt och tvivlar på dig själv.

Om han inte velat ha mycket sex i början, hade en orsak kunnat vara att han råkat ut för något sexuellt övergrepp. Nu verkar det mer som att han inte är attraherad längre, eller kanske inte ens heterosexuell. 

Det ursäktar verkligen inget! En normal funtad människa tänker på vad man säger till sin partner. Därför känns det olustigt nog, som att han kanske gör det medvetet. 

Detta är ett typiskt fall där man bör lämna så fort som möjligt. Du kommer bara att må dåligt, vilket man inte ska göra i ett normalt och sunt förhållande.

• T1ffany
    Feminina skrev 2025-05-21 16:41:30 följande:

Så där kan du inte ha det! Ni är för sjutton fortfarande i nyförälskelsefasen?!

De saker han säger till dig ( är det sånt han säger rakt ut, eller är det hintar som du tolkar att han tycker att det är äckligt, luktar äckligt osv?). Om han säger sånt rakt ut är det att klassa som psykisk misshandel. Han får dig att känna dig motbjudande och äcklig, det är inte bra för dig och ditt självförtroende.

Jag tycker du borde tala om för honom hur du känner dig när han säger så. Fast egentligen borde du bara tala om att han är en jäkla idiot, och lämna honom . Han behöver inte säga såna saker. Det räcker med att säga att han inte har lust eller ork till sex. Det han gör nu är en form av psykisk misshandel där han får all makt, och du mår dåligt och tvivlar på dig själv.

Om han inte velat ha mycket sex i början, hade en orsak kunnat vara att han råkat ut för något sexuellt övergrepp. Nu verkar det mer som att han inte är attraherad längre, eller kanske inte ens heterosexuell. 

Det ursäktar verkligen inget! En normal funtad människa tänker på vad man säger till sin partner. Därför känns det olustigt nog, som att han kanske gör det medvetet. 

Detta är ett typiskt fall där man bör lämna så fort som möjligt. Du kommer bara att må dåligt, vilket man inte ska göra i ett normalt och sunt förhållande.

Tack så jättemycket för din omtanke!! Tror dock att det kanske skett något missförstånd, dessa saker jag tar som exempel säger han helt casual och tar upp telefonen och gör det han säger att han ska göra t.ex. Han har aldrig fått mig att känna mig äcklig eller oattraktiv i det skedet, utan det är mina känslor när jag sitter såhär och funderar över möjliga anledningar till varför vi inte har sex. Han säger hela tiden hur han tycker att jag är så vacker, snygg och sexig! 

Något som däremot är lite märkligt nu när jag tänker efter är hur han ibland skojar om att jag har ganska hög sexlust, så han är ju uppenbarligen medveten om att jag vill, när jag gör sånna saker! Men ja, asså bara för att jag vill ha sex måste ju inte han vilja ha det! Vad gäller det där med heterosexualitet har jag faktiskt funderat på lite oxå, men vi har ju legat flera gånger innan, och han har haft många flickvänner innan, så känns ju märkligt om han vips plötsligt vågat inse det och abrupt börjat avvisa sin flickvän...En homosexuell man är ju inte intresserad av att ha sex med kvinnor, så känns rätt otroligt att han skulle vara det.  
  • T1ffany
    Feminina skrev 2025-05-21 16:43:49 följande:

Oj förlåt fel tråd Skäms

Hahah tänkte att de va lite väl barska anklagelser på min pojkvän haha! Men hoppas den rätta får sina goda råd av dig haha!! Ha en fin dag! 
  • Feminina
    T1ffany skrev 2025-05-21 16:51:37 följande:
    Hahah tänkte att de va lite väl barska anklagelser på min pojkvän haha! Men hoppas den rätta får sina goda råd av dig haha!! Ha en fin dag! 

Haha, tack detsamma 🌺
    Jag råkade ha båda trådarna ( liknande)  öppna och svarade dessvärre i fel. Kan förstå att det måste ha låtit MINST sagt konstigt. 😂

Ber om ursäkt, och hoppas att det ordnar sig för er. 
    Kanske har din kille bara en svacka, p.g.a stress. Det ordnar sig förhoppningsvis med tiden, eller så är det hans nivå av sexlust ni upplever nu. Kan vara bra att kolla upp hormoner om det håller i sig eller blir sämre.

Svårt att veta, men tiden lär utvisa. Hoppas ni kan finna en bra grund, som ni båda mår bra av ❤️

• Postman

Tror det är pressen/stressen i övrigt för honom men jag tycker du absolut ska prata med honom om det.

Svar på tråden Min pojkvän vill inte ha sex längre