• CooBoo

Duovagn eller enkel?

Vi väntar vårt andra barn och går i tankarna på att köpa en duovagn. 
    Första barnet är 3 år. 
    Det kommer bli en del promenader med bägge barnen.

Vet att alla barn är olika, men undrar om ni varit i samma sits och hur era tankar gått. 

Ska man satsa på en duovagn så den äldsta kan sitta i vagnen när hon blir trött/tjurig.
    Eller ska man låta henne få sitta & stå på en stå/sittbräda?

• Svar på tråden Duovagn eller enkel?
  • Grässtrå77

När vi fick andra barnet var storasyskonet nästan tre. Vi hade bara ståbräda och det funkade helt ok. Men det gick ju inte att ta några långpromenader själv. När vi var iväg på långpromenader båda föräldrarna hade vi ibland två vagnar. Vi bytte till sittvagn när bebisen var 5 månader och då fick storasyskonet ganska ofta åka vagn vid heldagsutflykter medan bebisen satt i sjal.

När vi fick det tredje barnet var mellanbarnet lite drygt 2,5 år och sov fortfarande middag ganska länge varje dag. Så vi köpte en begagnad syskonvagn att ha vid längre turer och det var nödvändigt. Mellanbarnet var dessutom rätt så vild så det var skönt att kunna använda vagn när det var mycket trafik.

• Anonym (Mamma)

Enkelvagn och ståbräda körde vi på.
    Om det är viktigt att passa tider när ni förflyttar er med vagn kan det ju vara bra med en dubbel 

• FruFarfalle

Vi köpte syskonvagn och har en fortfarande då vi bara har en bil och går ganska långa sträckor. Får ofta dra runt på den tom nu men om jag inte har den med mig orkar plötsligt ingen gå haha

barnen är 3 och snart 5

Köpte ståbräda till enkelvagnen för något år sen men den använder vi inte då det är jobbigare att köra med den än med dubbelvagnen. 

efter sommaren när stora är 5 tänkte vi sälja den

• Anonym (Malin)

Jag hade två år mellan mina barn, och köpte en syskonvagn. Vi använde den ganska mycket första halvåret, men inte efter det. Ståbräda till det äldre syskonet funkade jättebra!

• FruFarfalle

kan tillägga att äldsta sov middag till lite efter 4 år och båda barnen somnade bara i vagnen på dagen. 

• Anonym (Em)

Jag har precis tre år mellan barnen. Började med ståbräda och enkelvagn men gillade verkligen inte att gå så plus att min äldsta helst sprang tills han va trött och då ville han sitta och vila. Köpte ganska snabbt en syskonvagn som användes mycket. Hade hund oxå så det blev många långa promenader. 

• CooBoo

Tack för all input. Det är verkligen en djungel och man visste redan innan att man skulle få bägge alternativen 😅
    I dagsläget lutar det åt en duo vagn, men det lär väl ändras både en och två gånger 😁

Svar på tråden Duovagn eller enkel?