• zeladon

Flera små blödningar och molande värk v.6

Hej, 
    Jag är i vecka 6 (5+2) och har de senaste dagarna fått små små blödningar. Det sker 2-3 gånger om dagen i typ tre dagar nu. Det rinner inte, men blir lite ljusrosa på papperet. Har även haft lätt molande värk (typ som lätt mensvärk) i nedre delen av magen, men det har jag haft av och till sedan jag fick reda på att jag var gravid. Jag har panik och är rädd för missfall.

Jag kontaktade sjukvården och blev än mer orolig, eftersom jag sa till barnmorskan jag pratade med att jag var orolig, och hennes svar var ?det borde du vara?. Jag ville boka tid för VUL, men fick veta att det inte var möjligt förrän om nästan två veckor eftersom det fortfarande var så tidigt. Vad ska jag göra??? Jag är jätteorolig och som sagt kontakten med sjukvården gjorde mig ännu mer orolig. Jag har inskrivning nästa om 9 dagar men nu vet jag inte ens om jag ska gå på den. 

Vad ska jag göra? Vad kan jag göra? Borde jag vara orolig?

• Svar på tråden Flera små blödningar och molande värk v.6
  • Anonym (Juli)

Är ju tyvärr omöjligt att veta hur det går. Molvärk och småblödningar är ju vanligt och kan vara helt ofarligt. Kan också vara tecken på missfall. Jag tänker iaf att det borde vara lugnt då det knappt blöder och molvärk kan ju bara betyda att livmodern växer mkt nu. Kanske extra sköra slemhinnor nu? 

Hoppas det går bra. Men det är tufft att inte veta, tyvärr bara härda ut och hålla tummarna. Runt v 6+ brukar man se hjärtslag, kan du boka ett privat ultraljud så är det mitt tips om du inte vill vänta ut vården.

• Anonym (M)

Det är hopplöst med blödningar så tidigt i graviditeten, det kan vara helt normalt och det kan också betyda att det inte är bra.
    Jag har blött alla mina graviditeter. De första tre blev barn. Den fjärde var ett uteblivet missfall. Nu är jag gravid för femte gången och är i vecka 23 och allt har hitintills gått bra. 
    Det jag alltid gör är att boka in ett privat ultraljud i vecka 8. Då ska man kunna se ett foster med hjärtslag. Fram till dess brukar jag bara försöka att distrahera mig med annat och försöka att inte tänka för mycket på blödningarna. Jättesvårt dock, jag vet. Lycka till och jag håller tummarna för dig.

• Anonym (Anonym)

Hur har det gått?

Jag började blöda mer och mer förra veckan, och fick ont långt ner på ena sidan i magen och långt ner i ryggen. Åkte in till akuten eftersom de sa att det kan vara ett utomkvedshavandeskap, och jag hade fått ett missfall. Smärtan i ryggen var för att jag hade blod i buken + att jag har bakåtlutad livmoder så blodet var mellan livmodern och ryggen.

• zeladon
    Anonym (Anonym) skrev 2025-05-23 16:54:45 följande:

Hur har det gått?

Jag började blöda mer och mer förra veckan, och fick ont långt ner på ena sidan i magen och långt ner i ryggen. Åkte in till akuten eftersom de sa att det kan vara ett utomkvedshavandeskap, och jag hade fått ett missfall. Smärtan i ryggen var för att jag hade blod i buken + att jag har bakåtlutad livmoder så blodet var mellan livmodern och ryggen.

Inga nyheter egentligen. Hade lite brunt i trosorna tidigare idag men sedan dess har jag inte sett något blod. Jag har fortfarande molande värk dock.

Känner att jag borde fått en mer ordentlig blödning vid det här laget eller? Känns snarare som den avtagit. Har fortfarande molande värk, vilket jag haft i snart två veckor. Känns ju som den borde försvinna också om det varit missfall. Eller tänker jag fel?
  • zeladon
    Anonym (Juli) skrev 2025-05-21 21:03:21 följande:

Är ju tyvärr omöjligt att veta hur det går. Molvärk och småblödningar är ju vanligt och kan vara helt ofarligt. Kan också vara tecken på missfall. Jag tänker iaf att det borde vara lugnt då det knappt blöder och molvärk kan ju bara betyda att livmodern växer mkt nu. Kanske extra sköra slemhinnor nu? 

Hoppas det går bra. Men det är tufft att inte veta, tyvärr bara härda ut och hålla tummarna. Runt v 6+ brukar man se hjärtslag, kan du boka ett privat ultraljud så är det mitt tips om du inte vill vänta ut vården.

Ja, jag tänker också att molvärken borde lugnat sig vid det här laget? Om jag nu fått missfall borde väl både blödningar och den molande värken försvunnit, eller åtminstone avtagit? 

Tog ett nytt test imorse också och fick ett tydligt streck. Skulle inte säga att det var mycket starkare än förra veckan, men det har inte blivit svagare i alla fall.

Åh, jag vet verkligen inte. Men tänker att jag borde fått en ordentlig blödning nu efter så här många dagar.

• Anonym (Anonym)
    zeladon skrev 2025-05-23 20:22:24 följande:
    Inga nyheter egentligen. Hade lite brunt i trosorna tidigare idag men sedan dess har jag inte sett något blod. Jag har fortfarande molande värk dock.

Känner att jag borde fått en mer ordentlig blödning vid det här laget eller? Känns snarare som den avtagit. Har fortfarande molande värk, vilket jag haft i snart två veckor. Känns ju som den borde försvinna också om det varit missfall. Eller tänker jag fel?
    Det du skulle kunna göra är att prata med 1177. Det gjorde jag i söndags och de bad mig komma in, mest för att jag hade så ont i nedre delen av ryggen men också på ena sidan av magen. Det kändes ibland som att någon tog tag i tarmarna och vred om 😅 fast bara på ena sidan.
  • zeladon
    Anonym (Anonym) skrev 2025-05-23 22:06:09 följande:
    Det du skulle kunna göra är att prata med 1177. Det gjorde jag i söndags och de bad mig komma in, mest för att jag hade så ont i nedre delen av ryggen men också på ena sidan av magen. Det kändes ibland som att någon tog tag i tarmarna och vred om 😅 fast bara på ena sidan.
    Har gjort det men de säger som sagt att det inte låter helt normalt men att de inte kan göra så mycket just nu. Bara att vänta på VUL i nästa vecka som jag bokat privat.

Men så ont som du beskriver har inte jag. Det är i hela nedre delen av magen och lite ut mot ljumskarna. Molvärk. Inte kraftig smärta.
  • Anonym (Anonym)
    zeladon skrev 2025-05-23 22:22:17 följande:
    Har gjort det men de säger som sagt att det inte låter helt normalt men att de inte kan göra så mycket just nu. Bara att vänta på VUL i nästa vecka som jag bokat privat.

Men så ont som du beskriver har inte jag. Det är i hela nedre delen av magen och lite ut mot ljumskarna. Molvärk. Inte kraftig smärta.
    Det kan ju vara växtvärk också. Antar att det, tyvärr, att invänta din bokade tid. 🙂 Vilket jag förstår är jobbigt, ibland önskar jag att man hade en egen maskin... 😁
  • zeladon

Uppdatering:
    Tyvärr väldigt säker på att det blivit ett missfall. Imorse tog vi nytt test och linjen var betydligt svagare än tidigare. Känns helt fruktansvärt och tomt. Har inte ett enda gravidsymptom kvar heller. Den molande värken är också borta. Usch, mår sämst.

• Anonym (Anonym)
    zeladon skrev 2025-05-24 17:18:42 följande:

Uppdatering:
    Tyvärr väldigt säker på att det blivit ett missfall. Imorse tog vi nytt test och linjen var betydligt svagare än tidigare. Känns helt fruktansvärt och tomt. Har inte ett enda gravidsymptom kvar heller. Den molande värken är också borta. Usch, mår sämst.

Hm, okej det var tråkigt att höra. Men hade jag varit du hade jag behållt tiden för VUL:et. Det kan vara skönt att få svaret svart på vitt. 🌸

Själv börjar jag få fler och fler graviditetssymtom, vilket känns väldigt skumt.. 🤔😅
Svar på tråden Flera små blödningar och molande värk v.6