• Anonym (Ella)

Blodansamling i livmodern. Gravid

Jag var på ultraljud idag. Fostret hade växt precis som de skulle och hade ett starkt, fint hjärta! Är i vecka 7+5. 
    Men läkaren såg en blodansamling i livmodern.. Hon kunde inte förklara vad det berodde på utan gav oss bara en ny ultraljudstid nästa fredag. 

Jag har 1000 frågor och känner mig så sinnessjukt orolig. 

Någon som varit med om samma sak och det gått bra? Vad har blodet då berott på? 
    När försvann blodet och hur? Om det nu försvann 

Kan någon snälla lugna min oroliga själ 😔 

• Svar på tråden Blodansamling i livmodern. Gravid
  • Anonym (Ella)

Puffpuff

• Anonym (Bebis)

jag hade en blodansamling i livmodern, vet inte när den uppstod eller varför. Kan vara ett blodkärl som brast. Jag upptäckte det genom att jag fick en blödning runt v 12. Denna blodansamling kallade de senare för hematom, som faktiskt aldrig försvann, utan det satt kvar där under hela graviditeten, som för övrigt gick bra - bortsett från mindre bruna blödningar ibland.

kan de säga vart blodansamlingen ligger? Hur mycket?

• Anonym (Ella)
    Anonym (Bebis) skrev 2025-05-23 21:09:29 följande:

jag hade en blodansamling i livmodern, vet inte när den uppstod eller varför. Kan vara ett blodkärl som brast. Jag upptäckte det genom att jag fick en blödning runt v 12. Denna blodansamling kallade de senare för hematom, som faktiskt aldrig försvann, utan det satt kvar där under hela graviditeten, som för övrigt gick bra - bortsett från mindre bruna blödningar ibland.

kan de säga vart blodansamlingen ligger? Hur mycket?

Ändrades den något i storlek och hade du några komplikationer under graviditeten? 

Dom nämnde inte om det utan konstaterade det mest och gav mig en ny ultraljudstid.. Men jag såg ju på ultraljudet och då låg blodansamlingen till vänster om fostret. På bilden som jag fick med hem så är blodområdet inte större än "området" som fostret ligger i. Men sen vet jag inte heller vad som anses som stort 😕 Känner att jag fick så otroligt lite information när jag var där...
  • Anonym (Bebis)

Under tidig graviditet kan hematom leda till missfall, men då om man börjar blöda mer, risken ökar då att allt åker ut. Ju större fostret blir minskar risken, och hematomer brukar med tiden bli mindre.

det man såg på mig så blev det aldrig mindre, däremot flyttade det upp sig. Från att ha legat långt ner i ett riskområd, till att hamna mer på sidan om livmodern ju mer den växte. Mitt var över en decimeter stort - det försvann aldrig. Jag hade lite små blödningar under mitten av graviditeten. Visst var jag orolig hela tiden, för missfall och senare att bebisen skulle komma för tidigt. men allt gick bra, födde tre veckor innan bf.

för mig var det först en blodanaamling som uppstod, denna torkade senare och riskerade då egentligen inte att blöda mer, dock visste jag ju inte detta förrän jag såg den med egna ögon på förlossningen - såg ut som en köttbi.

• Anonym (Ja jag)

Fick en blödning v6+5, fick ett ultraljud då som visade på en blodsamling i livmodern. Gick från klarröd till brunt på ett dygn. Sen småblödde(mer som brun flytning) jag ända fram till förra veckan i v 16+. Okänd anledning men läkare spånade i att det kunde varit tvillingar från början men en försvann som ett missfall. 
    Bebis som är kvar mår prima. Börjat känna rörelser sen en dryg vecka tillbaka. 
    Men ska inte sticka under stolen med att det har varit jobbigt. Va helt säker på att jag fick missfall först. Men varit på flera ultraljud sen blödningen började och allt har varit toppen. Senast på kub v12+4 och då sa hon inget om att hon såg någon blödning så troligen var den nästan helt borta då. 

• Anonym (Ella)
    Anonym (Bebis) skrev 2025-05-24 10:04:15 följande:

Under tidig graviditet kan hematom leda till missfall, men då om man börjar blöda mer, risken ökar då att allt åker ut. Ju större fostret blir minskar risken, och hematomer brukar med tiden bli mindre.

det man såg på mig så blev det aldrig mindre, däremot flyttade det upp sig. Från att ha legat långt ner i ett riskområd, till att hamna mer på sidan om livmodern ju mer den växte. Mitt var över en decimeter stort - det försvann aldrig. Jag hade lite små blödningar under mitten av graviditeten. Visst var jag orolig hela tiden, för missfall och senare att bebisen skulle komma för tidigt. men allt gick bra, födde tre veckor innan bf.

för mig var det först en blodanaamling som uppstod, denna torkade senare och riskerade då egentligen inte att blöda mer, dock visste jag ju inte detta förrän jag såg den med egna ögon på förlossningen - såg ut som en köttbi.

Så otroligt skönt att allt gick bra för dig ❤️

Jag får helt enkelt vara tacksam för varje dag jag inte blöder. Och att den förhoppningsvis minskar något! 
  • Anonym (Ella)
    Anonym (Ja jag) skrev 2025-05-24 15:03:09 följande:

Fick en blödning v6+5, fick ett ultraljud då som visade på en blodsamling i livmodern. Gick från klarröd till brunt på ett dygn. Sen småblödde(mer som brun flytning) jag ända fram till förra veckan i v 16+. Okänd anledning men läkare spånade i att det kunde varit tvillingar från början men en försvann som ett missfall. 
    Bebis som är kvar mår prima. Börjat känna rörelser sen en dryg vecka tillbaka. 
    Men ska inte sticka under stolen med att det har varit jobbigt. Va helt säker på att jag fick missfall först. Men varit på flera ultraljud sen blödningen började och allt har varit toppen. Senast på kub v12+4 och då sa hon inget om att hon såg någon blödning så troligen var den nästan helt borta då. 

Sa dom till dig hur stor blodansamlingen var? 
    Gud vad skönt att det gått så bra!! 😊 Jag får hoppas att det blir likadant för mig och att blodet försvinner!! 

Vi har äntligen blivit gravida via IVF och så blir det såhär... 
  • Anonym (Ella)

Tänkte uppdatera här ifall någon i samma situation hittar denna tråden och vill veta hur det än så länge gått! 

Var då på ultraljud idag, den lille hade växt precis som den skulle och mätte till 9+2! Och allt blod var borta!!! Jag var så otroligt chockad då det såg ut att vara rätt mycket blod på ultraljudet förra veckan! 

Jag har tagit det otroligt lugnt denna veckan, ingen stress, inga lyft och vilat vilat vilat. Vet inte om det har hjälpt något men det blev iaf inte värre!! 

❤️

Svar på tråden Blodansamling i livmodern. Gravid