• Anonym (hjääälp)

Utslag med extrem klåda på nätterna

Vår 3-åring har sedan ett par veckor några utslag på benen som kliar något enormt på nätterna (på dagen också, men mer hanterbart då), vilket gör att han ej får sova. Har varit hos hudläkare som sa atopiskt eksem och skrev ut kortison för några dagar sedan. Hans mamma har dock atopiskt och tycker ej dessa utslag ser ut som atopiskt dermatit.

Kortisen (medelstark) och mjukgörande (miniderm duo) har inte hjälpt alls utan det har om möjligt blivit än värre. Vi har innan kortisonen även kört hydrokortision och mjukgörande utan resultat.

Vi är lite i upplösningstillstånd då varken vi eller han får sova om nätterna.

Bifogar några bilder på utslagen. Är främst lokaliserat kring ljumskar, baksida, vader samt knäveck.

Får även desloratadin sedan ett par veckor tillbaka pga förmodad pollenallergi. 

Vaccinerad mot vattkoppor för 5 veckor sedan om det nu skulle spela någon roll.

• Svar på tråden Utslag med extrem klåda på nätterna
  • Anonym (Ejläl)

Kan det vara kronisk urtikaria (nässelutslag)? Som vuxen hade det samma/liknande symtom, fick då behandla med kortisonsalva och stor mängd antihistamin (givetvis ordinerat av läkare). 

• Anonym (M)

Jag vet inte vad det är för utslag men kan bara informera om att båda våra barn fick vattkoppor några år efter vaccinationen. Mildare variant dock. Äldsta hade fått två sprutor, var 12 år när hon fick ca 10 koppor. Yngsta var 9 år, fått en spruta och fick ca 30 koppor. De kliade dock inte.

• Anonym (allergiker deluxe)

Immunförsvaret är ett spännande system, ibland blir det upprört över fel saker och att reagera med huden som är vårt största organ är jobbigt.

Saker som hjälpt mig vid eksem och urtikaria:

- fortsätt med desloratadin, dock är tabletten cetirizin strået vassare mot just hudreaktioner. Hade han varit vuxen hade jag sagt ta dubbla dagsdosen men det måste en läkare godkänna först när det är barn. Vi som haft extrema reaktioner har ofta tagit 3-4 ggr dagsdos antihistamin i flera månader.

- använd inte kortison just nu om det blir värre då. Man kan faktiskt vara känslig mot innehållet i de krämerna också.

-ha bara löst sittande kläder, kall dusch på benen innan sängdags kan hjälpa, ha svalt i rummet, ge ev. barnet en omknuten ispåse i handduk att lägga på eksemet för att kunna somna.

-om det är okej när han vaknar men blir sämre under dagen för att sedan klia under natten, fundera över maten- finns det någon mat som ni ser eller han känner triggar huden?

-klipp naglarna korta och överväg bomullsvantar på natten om det är rivandet som gör att det inte går över.

-har läkare uteslutit loppor eller skabbkvalster? Jag har varit hos en läkare som inte ens kunde se och identifiera huvudlöss på mitt barn så det är inte alltid de kan sånt.
    Jag hade övervägt ett besök på simhallen i helgen för några timmar i klorvatten tar nog död på det mesta i den vägen och tar verkligen bort det om det skulle vara så att han fått reaktion av någon växt utomhus.

-Om eksemet bildar blåsor:
    Läs om dermatitis herpetiformis (DH), men det tror jag kanske inte att det är för det är ovanligt hos barn. 

my.clevelandclinic.org/health/diseases/21460-dermatitis-herpetiformis

• Anonym (hjääälp)

Tack för alla svar!

Vi har idag varit hos VC där vi träffade en läkare som tog en titt på utslagen också. Tyvärr vätskade utslagen för lite för att dom skulle kunna ta en odling från dessa, men då sonen klagat på halsont till och från det sista tog dom ett halsprov för att utesluta streptokocker. Provet kom tillbaka negativt.

Så besöket gav oss egentligen ingen klarhet. Läkaren bad oss fortsätta smörja med Emovat (kortison) samt ge desloratadin. 

Kliandet är ganska lugnt under dagen, men inatt var det katastrof och han var vaken från ca 23-05 innan han sov några timmar på morgonkvisten.

Ser inte riktigt ut som loppbett, och inte som skabb, när vi själva tittar. Men för att testa allt så byter han säng och våning i huset inatt osv.

Att han mestadels kliar på natten stärker väl testen om atopiskt...

Blir det inte bättre snart får vi väl ta en tur igen till hudläkaren. Om någon har tips på expertklinik i Göteborgsområdet är det välkommet. Han är försäkrad via DKV, men vi är öppna för alla alternativ där försäkringen eventuellt inte täcker heller.

Bifogar en ny bild på hur det ser ut just nu.

• Anonym (hjääälp)

Laddade upp bilderna till diverse AI-tjänster och de flesta pekade på vägglöss. Märkligt att inte läkaren sa något om det idag...

Vi har dock samsovit en del i samma säng (ny från IKEA sedan någon månad tillbaka, ungefär då problemen började) och ingen av oss (mamma och pappa) har fått några utslag. 

Men det ser ju väldigt likt ut när man googlar på vägglöss...

Har genomsökt sängen utan att hitta något, men får väl titta nattetid.

Svar på tråden Utslag med extrem klåda på nätterna