• Anonym (APAW)

Namnet Alfred

Vad tycker ni om namnet Alfred? Fint/fult? Vad förknippar ni det med? Klingar det bra med storasyster Astrids namn Eller blir namnen för lika? Andra förslag annars på pojknamn som passar bättre med Astrid?

• Svar på tråden Namnet Alfred
  • Anonym (Isa)

Tycker Alfred är fint och jag förknippar det helhjärtat med den snälla drängen i Emil. :)

Tycker också att det passar fint till Astrid och även om ni säkert inte har de baktankarna så hade jag tänkt om jag hört ett syskonpar med de namnen att föräldrarna gillar Astrid Lindgren och hennes karaktärer. ;)

• Anonym (APAW)

Nej ingen tanke med Astrid Lindgren men gillar Astrid lindgren och hennes sagor så har inget emot att döpa barnen ifrån hennes sagor. 😊

• trollhona

Det är ett jättefint namn, passar en liten kille likaväl som en vuxen man.
    Det är inte för likt systerns namn, de får dock samma begynnelsebokstav så om ni tänkt er fler barn får ni ha några fler A-namn redo.

Extra förslag.
    Tord, Helmer, Ivar, Hans, Kurt, Birger

• Anonym (W)

Jag tänk på Alfred i Emil i Lönneberga. Jag gillar Alfred (karaktären) och känner därför positivt för namnet. Dock skulle jag inte använda det själv. Dels älskar jag det inte tillräckligt, dels kan jag inte se mig själv ha ett barn med det namnet och dels känns det för basic. Väldigt medelsvensson, var och varannan unge heter så eller något liknande känns det som. Det är dock inget fel på namnet alls. Om systern heter Astrid känns det dock för likt ja. Lite piff och puff-varning.

• Anonym (Vscsv)

Alldeles för likt Astrid. 

A s t R i D
    A l f R e D

Lika många bokstäver varav första, fjärde och sista bokstäverna är samma i båda namnen. Ändelserna är också väldigt snarlika -rid och -red.

• Blue Waffle

Gulligt namn. Jag kopplar det till drängen i Emil, men så kanske ni redan tänkt iom Astrid :)
    Hursom så gillar jag gamla nordiska namn, så ta det

• Blue Waffle
    Anonym (Vscsv) skrev 2025-05-23 10:17:30 följande:

A s t R i D
    A l f R e D

Lika många bokstäver varav första, fjärde och sista bokstäverna är samma i båda namnen. Ändelserna är också väldigt snarlika -rid och -red.

Såååå lika är de ju inte att de låter samma
  • Anonym (Y)

Ok namn, inte fult på något sätt

• Anonym (Big dick)
    Anonym (Vscsv) skrev 2025-05-23 10:17:30 följande:

A s t R i D
    A l f R e D

Astrid är ingen rättningspinne. 

Vill man ha Alfred så ta Alfred, går ju att vända på de också Och säga att Astrid är för likt Alfred. 
  • Anonym (Yes)

Tycker att det är ett fint namn! Jag var aldrig speciellt förtjust i Astrid Lindgrens sagor men tycker ändå namnet Alfred är fint. Känner ett fåtal äldre män här ute på landet som heter det, de som levde "Emil på riktigt" en gång i tiden. De är alla rara gubbar som nog var rejäla karlar under sina glansdagar. Så bara trevliga associationer. Tycker inte att det är för likt Astrid, tvärt om tycker jag att de låter fina tillsammans. Båda traditionella. 

• Anonym (H)

Tycker det är fint, passar bra till Astrid som är ett favorit namn. 

• Anonym (qwerty)

Jag gillar Alfred, det är redigt och rejält. Passar bra i namntrenden och går absolut ihop med systerns namn.

• Anonym (Gulligt)

Fint, gulligt och eget men ändå inte helt ovanligt. De jag känner vars barn heter det har alla blivit fina människor med personligheter Som på varsitt sätt ger namnet en egen typisk Alfred. Blev ju bra med Astrid varför inte. 

• Anonym (!)

Ger ju ett naturligt smeknamn - Affe!
    Sedan har ju namnet en något besvärlig i historia... sedan 1939.
    Jag hade inte valt namnet till mitt barn.

• Anonym (!)
    Anonym (!) skrev 2025-05-23 23:52:19 följande:

Ger ju ett naturligt smeknamn - Affe!
    Sedan har ju namnet en något besvärlig i historia... sedan 1939.
    Jag hade inte valt namnet till mitt barn.

Haha, jajaja - bommade på Alfred och Adolf. Gick lite fort!
    Sorry!!
  • Anirac

En vän till mig döpte sin son till Alfred och han sa att det stod för: 
    ALL FRED PÅ JORDEN

Svar på tråden Namnet Alfred