• Anonym (Vår)

Okej att läxa upp föräldrar och barn över huvudet på dem?

Nyligen var jag och min son på biblioteket. Precis intill finns ett hus som ägaren smyckar och dekorerar till alla högtider. Folk åker från andra delar av staden för att se husets utsmyckningar. Den här gången var det en ganska läskig och ful figur som var utställd, som dessutom lät väldigt mycket. Min son stannade och tittade och så gick vi in på biblioteket.

I hallen säger han till mig att han skulle vilja säga till den där fula figuren att vara tyst, för den låter så mycket. Samtidigt är ett annat barn, yngre än mitt, i hallen med sin mamma. Flickan säger då högt till sin mamma att pojken sa att någon var ful och att man inte får säga så. Mamman börjar då prata högt med flickan och säger att: "Pojken vet att man inte får säga så. Han vill bara testa. Han tycker att det är spännande att säga saker man inte får."

Jag blev ställd och kom mig inte för att säga något, men pratade med min son sen när vi blev ensamma. Han tyckte att situationen var konstig och tyckte inte om att någon pratade över huvudet på honom. Jag tog situationen som ett bra exempel att påminna om varför man aldrig pratar om andra på det sättet. Vi har pratat mycket om det och våra barn är oerhört duktiga på att vänta med att fråga eller kommentera om andra tills vi är utom hörhåll.

I min värld hade det varit lämpliga att avleda barnet och ta samtalet utanför. Så hade jag gjort. Hade jag upplevt att barnet gjort något väldigt fel och gränslöst, typ knuffats, trängt sig eller sagt något dumt till mitt barn, hade jhag sagt till direkt. Hur hade ni gjort? Är det okej att läxa upp andra barn och föräldrar över huvudet på dem?

• Svar på tråden Okej att läxa upp föräldrar och barn över huvudet på dem?
  • Core

Fråga dig istället hur du bäst förmedlar för ditt barn att världen är full av idioter, och det enda vi styr över är hur vi själva hanterar de individerna. 

Vi kan helt skita i att värdera om andra människors beteenden är okej eller inte, för vi kan i slutet av dagen inte påverka det. Det låter ändå att du hanterade det bra, det viktigaste är att barnen vet med sig att man inte är ett offer av omständigheter, utan har ett eget ansvar i hur man själv reagerar.

• Core
    Anonym (Melanie) skrev 2025-05-23 11:21:29 följande:

Visst är det frustrerande när någon missuppfattar en situation och att det i förlängningen leder till att man känner sig orättvist dömd. 

Samtidigt är den andra mammans situation också rätt svår, det ÄR inte lätt när ens barn börjar prata om någon person som står precis bredvid. Man vill både bemöta sitt eget barn korrekt och samtidigt inte vara otrevlig mot främlingen. Utifrån vad hon och hennes dotter trodde hade hänt tycker jag hon hanterade det rätt bra, hon bemötte sitt barn och bekräftade henne i att man inte får säga att någon är ful, samtidigt som hon inte var dömande mot din son heller utan normaliserade att barn ibland säger eller gör saker man inte får för att testa. 

Hon, liksom du, blev förmodligen ställd och hanterade situationen så gott hon kunde. Mycket möjligt att hon gick hem och ältande det sen och tänkte på hur hon kunde sagt och gjort istället. Det är svårt att vara människa ibland.

Håller faktiskt med här också, tar tillbaka att just den mamman var en idiot, jag skrev mer generellt hur man ska förhålla sig till andra framför sina barn 😁
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2025-05-23 11:42:41 följande:

Inte okej av mamman. Vi brukar säga att alla familjer gör/pratar på olika sätt, har olika regler/gränser för vad som är okej att säga och göra. 

Fast det gäller tydligen inte denna familj eftersom du inte tyckte hennes sätt var ok. Du säger emot dig själv. 
  • Anonym (Vår)
    Anonym (M) skrev 2025-05-23 13:38:20 följande:
    Fast det gäller tydligen inte denna familj eftersom du inte tyckte hennes sätt var ok. Du säger emot dig själv. 
    Vi har gjort på samma sätt, oavsett vad jag tycker och tänker om hur andra familjer gör. Jag tar inte en diskussion om att våra regler är rätt och deras fel, även om jag kanske tycker det.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Vår)
    Anonym skrev 2025-05-23 13:59:30 följande:
    Ser lite ut som att du har startat en tråd just om ämnet.
    Du ser alltså inte skillnaden på att säga saker över huvudet på folk som står en halv meter ifrån, och att diskutera detta anonymt utan att vederbörande är närvarande? 
  • Anonym (A)

Hon försökte ju hjälpa din son.
    Hon var tvungen att bekräfta sin dotter i att man inte säger att någon är ful. Hon hade kunnat säga "pojken gjorde väldigt fel, det var dumt" osv.
    Nu visade hon istället att din son vet reglerna och att det därför inte finns någon anledning att säga till honom eller lära honom något.

Du borde ha sagt till din son "de trodde du pratade om en människa. Ibland tror man fel. Du vet ju såklart att man inte säger att andra människor är fula, eller hur?".
    Bra med det.

• Anonym (l)
    Lönnsirap skrev 2025-05-23 11:06:21 följande:

Jag håller verkligen med personen som påpekar att det var en privat konversation som du överhörde, om en diskussion som de överhörde och feltolkade.

En rätt uppenbar situation att senare analysera och beskriva med sitt barn, om att det är typiskt sådant som kan upplevas som kritik, men där det hela faktiskt är ett missförstånd.

Bara det att du tolkade det hela som en uppläsning och undrar om det är okej, säger ju något om att detta var något utöver vad du väntade dig. Och hur du var snabb att tolka in någons egen uppfostran som personlig kritik.

Det är ju ganska rimligt att man inte ständigt är helt genomtänkt, hela tiden, utan att andra tolkar in saker som faktiskt inte finns där. Mamman ville väl stötta sitt barn och samtidigt sätta viss kontext. 

Håller med
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Jösses)

Herregud så barnsliga svar i den här tråden. Självklart är det hemskt oartigt att prata högt om folk bredvid. Det tar man i avskildhet, missförstånd eller ej. Självklart var det mamman sa adresserat till ts och hennes barn, vilket är ofint, minst sagt.

• Anonym (N)

Asså, i den situationen så hade jag bara sagt att "åhh, nej, han pratade om den figuren som står precis utanför, inte en person" och sen är det väl bra med det, de pratade högt nog för er att höra och då kan man svara och så hade missförståndet varit ur världen

Det är precis som att man hör 2 personer vänta på tunnelbanan och försöker lista ut vilken linje, tå kan man enkelt säga "ta gröna" tex, man ska ju inte lägga sig i andras konversationer men är man på en offentlig plats och inte viskar så får man ju räkna med att folk hör och i vissa fall är det ok att lägga in en kommentar 

• Anonym (Syster)

Det beror lite på situationen. Men jag har faktiskt sagt till föräldrar två gånger, framför deras barn att dom gjort bort sig. 

Ena gången för en herrans massa år sen är jag på väg ut från gymmet. Vid entrén står två pappor med sina döttrar på kanske 7 år. När jag går förbi säger den ena flickan "vilken tur att hon är här, så tjock som hon är". Och pekar på mig. (Jag är då normalviktig). 
    Jag stannar upp direkt, vänder mig till pappan och talar om för honom på skarpen att det inte är ok att uttrycka sig så och jag hoppas att han förbättrar sin uppfostran för sättet som hans dotter talade om mig inte var ok. 
    Istället för att be om ursäkt vart han märkbart irriterad. 

Andra gången så jobbade jag på en restaurang där en far satt med sin son (kanske 6 år) på uteserveringen. Barnet härjar runt överallt. Välter omkull bord, stolar, kastar ett glas i marken. Pappan satt och drack en öl i solen och sa ingenting till barnet. 
    Sa då till på skarpen att kan han inte kontrollera sitt barn så får dom lämna uteserveringen. 
    Han tog inte emot det med ett leende 😉

• Anonym (N)
    Anonym (Syster) skrev 2025-05-24 03:15:59 följande:

Det beror lite på situationen. Men jag har faktiskt sagt till föräldrar två gånger, framför deras barn att dom gjort bort sig. 

Ena gången för en herrans massa år sen är jag på väg ut från gymmet. Vid entrén står två pappor med sina döttrar på kanske 7 år. När jag går förbi säger den ena flickan "vilken tur att hon är här, så tjock som hon är". Och pekar på mig. (Jag är då normalviktig). 
    Jag stannar upp direkt, vänder mig till pappan och talar om för honom på skarpen att det inte är ok att uttrycka sig så och jag hoppas att han förbättrar sin uppfostran för sättet som hans dotter talade om mig inte var ok. 

Andra gången så jobbade jag på en restaurang där en far satt med sin son (kanske 6 år) på uteserveringen. Barnet härjar runt överallt. Välter omkull bord, stolar, kastar ett glas i marken. Pappan satt och drack en öl i solen och sa ingenting till barnet. 
    Sa då till på skarpen att kan han inte kontrollera sitt barn så får dom lämna uteserveringen. 

I första fallet borde du bara sagt till barnet direkt att det där är inte snällt att säga typ, att gå på pappan och ifrågasätta uppfostran får alla föräldrar att få taggarna utåt.

I det andra fallet så kan man ta upp det mycket smidigare sätt, speciellt om det är första gången du nämner något till dem
  • Anonym (Vår)
    Anonym (N) skrev 2025-05-23 20:05:15 följande:

Asså, i den situationen så hade jag bara sagt att "åhh, nej, han pratade om den figuren som står precis utanför, inte en person" och sen är det väl bra med det, de pratade högt nog för er att höra och då kan man svara och så hade missförståndet varit ur världen

Det är precis som att man hör 2 personer vänta på tunnelbanan och försöker lista ut vilken linje, tå kan man enkelt säga "ta gröna" tex, man ska ju inte lägga sig i andras konversationer men är man på en offentlig plats och inte viskar så får man ju räkna med att folk hör och i vissa fall är det ok att lägga in en kommentar 

Det var uppenbart att hon pratade för att vi skulle höra. Det blev en sån där fånig passivaggressiv hantering. 

Ditt exempel är ett helt annat. Hon interagerade aldrig med oss. Hon talade om oss. På ett sätt där hon berättade felaktigheter om mitt barn för sin dotter där hon bekräftade för sitt barn att mitt barn gjorde fel, vilket han absolut inte gjorde. 

• Anonym (Vår)
    Anonym (Jösses) skrev 2025-05-23 15:31:42 följande:

Herregud så barnsliga svar i den här tråden. Självklart är det hemskt oartigt att prata högt om folk bredvid. Det tar man i avskildhet, missförstånd eller ej. Självklart var det mamman sa adresserat till ts och hennes barn, vilket är ofint, minst sagt.

Det var precis så situationen uppfattades av mig. Det var så tydligt att det var adresserat till oss. Jag är uppfostrad att inte tala OM människor utan TILL dem. Hade hon sagt till min son, hade jag tyckt att hon var lite överdriven, men då hade hon agerat aktivt och inte som nu. Nu uppfattar jag henne bara som ouppfostrad och obildad. 
  • Anonym (Vår)
    Anonym (Syster) skrev 2025-05-24 03:15:59 följande:

Jag säger också till andra barn när de gör fel och ingen förälder finns nära eller griper in. Jag uppskattar också om någon förälder säger till mina barn om de skulle göra fel. 

Jag står däremot inte bredvid och pratar högt om hur fel någon gör, utan att tala med personen direkt. Det 1. Ger ingen effekt och 2. Är i många fall tänkt att få andra att skämmas än för att lösa ett problem. 

• Anonym (N)
    Anonym (Vår) skrev 2025-05-24 07:58:06 följande:

Det var uppenbart att hon pratade för att vi skulle höra. Det blev en sån där fånig passivaggressiv hantering. 

Ditt exempel är ett helt annat. Hon interagerade aldrig med oss. Hon talade om oss. På ett sätt där hon berättade felaktigheter om mitt barn för sin dotter där hon bekräftade för sitt barn att mitt barn gjorde fel, vilket han absolut inte gjorde. 

Ja, hon pratade högt nog för er att höra, därför hade du väldigt enkelt sagt att han inte pratade om en människa och sen var det klart med det, och ingenting att behöva ta upp i efterhand hemma sen
  • Anonym (Mammapanna)

Jag vet inte hur många gånger jag varit på offentlig plats med mina barn och där vi sett andra barn göra sånt som jag precis sagt åt mina barn att de inte får göra. Självklart har mina barn reagerat och sagt Men mamma varför får det barnet gör si och så när inte jag får?? 
    Man måste ju svara sitt barnet något, annars blir det bara märkligt och barn är mycket här och nu, om 20
    min är det inte värt att prata om det längre. Klarar man inte av att höra folk prata om en på de sättet så få man undvika platser där man k träffa på andra människor 

• Anonym (Vår)
    Anonym (Mammapanna) skrev 2025-05-24 17:01:26 följande:

Jag vet inte hur många gånger jag varit på offentlig plats med mina barn och där vi sett andra barn göra sånt som jag precis sagt åt mina barn att de inte får göra. Självklart har mina barn reagerat och sagt Men mamma varför får det barnet gör si och så när inte jag får?? 
    Man måste ju svara sitt barnet något, annars blir det bara märkligt och barn är mycket här och nu, om 20
    min är det inte värt att prata om det längre. Klarar man inte av att höra folk prata om en på de sättet så få man undvika platser där man k träffa på andra människor 

Jag säger att alla familjer har olika regler. Det går  sen utmärkt att ta upp ämnet igen när vi är ensamma och förklara varför jag väljer att göra som vi gör. 
Svar på tråden Okej att läxa upp föräldrar och barn över huvudet på dem?