• Anonym (Millase)

Han vill betala allt

Träffar en kille sedan snart två år. Hans familj kommer från mellanöstern men är väldigt integrerade i det svenska samhället. Jag är typiskt svensson svensk så visst har det varit lite kulturkrockar. Hans familj är oerhört generösa och omhändertagande på alla sätt. Min kille fick tex en bil av sina föräldrar när han tog examen och vi fick en resa när vi förlovade oss. 

Min kille är väldens största gentleman, jag skojar inte. Han har alltid betalat för oss båda när vi ska göra något tillsammans, jag får liksom inte ens röra min plånbok. Om vi shoppar tillsammans så betalar han det också.

Vi ska nu bli sambos och jag ville ta ekonomi-snacket innan vi bestämde oss. Vi ska köpa en lägenhet och då båda äger idag så har vi varit på banken och kommit överens om att dela kontantinsatsen och ägandet av bostaden 50/50. 

Jag tycker att vi ska dela lika på alla kostnader (om vi tjänar lika) eller dela procentuellt om lönen skiljer sig mycket. Men han vill inte berätta hur mycket han tjänar och vägrar låta mig betala (han är högutbildad och arbetar väldigt mycket). Han säger att jag kan betala för maten som vi äter hemma och mina personliga utgifter, men att han står för resten inklusive min del av bostadslånet. 

Jag litar på honom och vi ska gifta oss nästa sommar. Men en väninna skrämde upp mig och menade att jag ska prompsa på att skriva samboavtal nu och äktenskapsförord sen som skyddar mig. Att han inte ska kunna hävda att han betalat allting och kräva tillbaka det retroaktivt.  

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Han vill betala allt
  • Anonym (l)
    Fjäril kär skrev 2025-05-23 14:25:42 följande:
    Det viktigaste är att stå på dig och inte falla in i nåt slags dåligt samvete och släta över med att "vi tar det sen" när han blir upprörd. 
    Se till att verkligen boka in ett möte med banken och prata med en jurist och ha det svart på vitt att inga hemligheter finns och känn dig säker på det . 
    Mycket viktigt att göra det.
  • Anonym (..)

Men snälla!
    Du har hittat en kille som verkligen bryr sig om dig och vill verkligen ta sitt ansvar som man.
    Helt skevt att vi lever i en värld med så omanliga män att vi har gjort det till normen.
    Lyssna inte på dessa negativa människor här inne, i vårt land är vi inte vana med bra män, men du har turen att vara ihop med en.
    Njut av er relation för du kommer inte hitta fler som honom.
    kom ihåg att kvinnor runt omkring dig kommer bli svartsjuka på din relation då många andra kvinnor nästa lever på existensminimum när dom är föräldralediga för att mannen kräver att dom fortsätter att betala 50% på allt..

• Anonym (Skeptisk)

Det låter som en man som är fantastisk så länge allt går bra.

• burleskburkläsk
    Anonym (..) skrev 2025-05-23 17:58:46 följande:

Men snälla!
    Du har hittat en kille som verkligen bryr sig om dig och vill verkligen ta sitt ansvar som man.
    Helt skevt att vi lever i en värld med så omanliga män att vi har gjort det till normen.
    Lyssna inte på dessa negativa människor här inne, i vårt land är vi inte vana med bra män, men du har turen att vara ihop med en.
    Njut av er relation för du kommer inte hitta fler som honom.
    kom ihåg att kvinnor runt omkring dig kommer bli svartsjuka på din relation då många andra kvinnor nästa lever på existensminimum när dom är föräldralediga för att mannen kräver att dom fortsätter att betala 50% på allt..

Riktigt bra svar! 😍🏆
    Pass di...jau har kråsor i labbarna! :P
  • Anonym (lol)

1. Samboavtal ska du skriva oavsett vad, det är bara common sense oavsett vem killen är och vad han betalar. 

2. Du kan väldigt enkelt kolla upp hans ekonomi/begära deklarationen. Det faktum att han vägrar säga hur mycket han tjänar är väldigt suspekt. Kanske för att han har för lite - och pengarna kommer från ett speciellt ställe eller att han har för mycket och är rädd att du ska ifrågasätta hans val i framtiden t.ex kanske han har råd att köpa hus i Spanien men vill inte äga fler saker med dig och vill inte att du ska veta det.

3. Det roligaste skulle vara - ursäkta fördomarna - om han har flera fruar haha och därför tjänar han mycket och försörjer alla så han vill inte att du ska veta något om hans ekonomi. Hursomhelst, lite udda att inte säga vad man tjänar. Om något döljs så är det av en anledning och jag hade tagit reda på det innan jag gifte mig. 

• Anonym (I)

Det kommer han aldrig göra. 

Däremot är detta ett sätt att göra så du aldrig kommer kunna skilja dig. Han äger dig. 

• Anonym (T)

Förlåt, men jag drar öronen åt mig när jag hör detta. Det att han är så undvikande gällande ekonomin. Upplever att du hänvisar mycket till hans kultur, men din kultur då? Den svenska där ni bor. Om kulturen är så viktig, får ni ens flytta ihop utan att ha gift er? Har en vän där mannen är från ett muslimskt land och de behövde gifta sig Islamskt innan de fick flytta ihop. Dessa är under 30 och mannen uppvuxen i Sverige, men kulturen är viktig. Att han blir sårad över dina frågor gör mig misstänksam. Han borde uppskatta dem istället. 

• Anonym (Millase)

De senaste kommentarerna; läs hela tråden innan ni uttalar er.

Till er andra; Tack!

Vi har hunnit sitta ner tillsammans och se över vår ekonomi med stor öppenhet. Han har inget att dölja. Enda anledningen att han inte berättade om lönen första gången jag frågade handlade om att han ville framstå som "I got you baby" men samtidigt inte ville skryta, han förstår hur fel det blev nu. 

Han tjänar tredubbelt mot mig och har som sagt även ärvda pengar och ett stort sparande.

Vi har börjat skissa på ett samboavtal och äktenskapsförord och bokade möte med banken igår. Jag tycker att vi ska skriva avtal om skyddande av enskild egendom men han vill inte. Han vill att allt hans är mitt och vice versa. Vi ska prata med banken om upplägg av semi gemensam ekonomi också.

Bostaden vi köper nu äger vi ju 50/50 och delar lika på kontantinsats. Det ser ut som att jag kommer sälja min lägenhet med en bra vinst så jag kommer plussa på mitt sparande en del också, det känns bra. 

• Anonym (Åsa)
    Anonym (Millase) skrev 2025-05-24 17:54:13 följande:

De senaste kommentarerna; läs hela tråden innan ni uttalar er.

Till er andra; Tack!

Vi har hunnit sitta ner tillsammans och se över vår ekonomi med stor öppenhet. Han har inget att dölja. Enda anledningen att han inte berättade om lönen första gången jag frågade handlade om att han ville framstå som "I got you baby" men samtidigt inte ville skryta, han förstår hur fel det blev nu. 

Han tjänar tredubbelt mot mig och har som sagt även ärvda pengar och ett stort sparande.

Vi har börjat skissa på ett samboavtal och äktenskapsförord och bokade möte med banken igår. Jag tycker att vi ska skriva avtal om skyddande av enskild egendom men han vill inte. Han vill att allt hans är mitt och vice versa. Vi ska prata med banken om upplägg av semi gemensam ekonomi också.

Bostaden vi köper nu äger vi ju 50/50 och delar lika på kontantinsats. Det ser ut som att jag kommer sälja min lägenhet med en bra vinst så jag kommer plussa på mitt sparande en del också, det känns bra. 

Om man tjänar väldigt bra känns det lite känsligt att berätta detta för vänner eller partners. Vet själv att det skulle kännas obekvämt att berätta för tex släktingar att jag tjänar dubbelt eller tre ggr så mycket som dem. Säger därför bara att jag har väldigt bra lön. Förstår om han inte ville klämma ur sig några siffror. 

Bra om ni utreder detta nu! 

• Anonym (Tänk efter noga)

Bostadsaffärerna vi gjort är bland det som har lönat sig allra mest så att stå utanför den investeringen är vanligen ingen fördel.

Vår senaste BRF har ökat i värde 12 000 kr/mån efter avgift från köp (bankens värdering) trots både pandemi och skakig marknad, så hade jag inte delägt den hade jag missat 6000 kr i månaden. Det blir mycket pengar på några år.

Om det tar slut måste du bo någonstans och kan man inte ens visa att man har delägt en bostad och betalat avgiften blir banken ännu mer diskriminerande än de vanligtvis är mot separerade kvinnor.

• Anonym (Man54)

Skriv papper för tusan 
    Gör dig inte beroende av honom och hans pengar 
    för det är ett effektivt sätt att styra upp en kvinna i början av en relation med att vara generös för att fånga in henne och göra henne beroende av sin man.
    Sedan när du är nailad så kan de bli jobbigt
    om ni inte kommer överens 
    kärlek har precis som mynt , minst två sidor 

Svar på tråden Han vill betala allt