• Anonym (G)

Vad är lösningen enligt samhället för en person som vägrar sluta röka cannabis?

En person jag känner till vägrar sluta röka cannabis. Personen kör inte inom 48 timmar från det att den har använt cannabis. Personen är alltså aldrig aktivt påverkad när den väl använder ett fordon. I övrigt så är personen en misslyckad deprimerad förstörd varelse både som normal och på alkohol. Alkoholen kan även göra personen lätt arg. Slutar oftast i självskadebeteende. 

På Cannabis så blir personen lugn och får distans till allting och vill utveckla sig själv och finner ett intresse för livet. Personen ser ut att vara väldigt frisk när den brukar cannabis, vilket man inte kan säga om samma person när den är normal eller brukar alkohol. Observera även när personen är normal, håller sig borta från allt och inte brukar så mår personen otroligt dåligt och livet fungerar inte för den på ett personligt plan.

Men cannabis är ju olagligt och därmed så förstör samhället för personen gång på gång om och om igen. Personen har bestämt sig för att ändå bruka cannabis då det är enda gången som den mår bra överhuvudtaget. 

Personen är högfungerande, klarar arbeta, bygga, vara kreativ på cannabis. Den är lugnare och uppskattar livet. Som normal eller på alkohol så mår personen dåligt, har stora svårigheter i vardagen och uttrycker att den vill ta sitt liv.

Som cannabis brukare så får man inte arbeta, eller ha körkort. Man förlorar därmed boendet. Oh man blir skuldsatt enbart genom bötesbeloppet eftersom att man plockar av personens möjligheter till egen försörjning. 

Tråden handlar ine om vad ni tycker och tänker och att personen ska söka hjälp. För ersonen har sökt hjälp men aldrig blivit bemött under rätt förutsättningar någonsin. Det handlar inte om eran personliga relation till at gå efter "lagen".. 

För personen så är det faktiskt så att den mår bättre och klarar att få ett värdigt liv av vad den utrycker det som "sin medicin". 

Jag står emellan alltihopa. Jag ser de som förespråkar "sök hjälp" "det finns hjälp att få" "Det är olagligt" och personen behandlas väldig dåligt från systemet rakt av. 

Samtidigt ser jag att personen mår så mycket bättre. Blir lugn, "normal" klarar av att ta sig an uppgifter, sköta ett arbete (så länge de inte kommer på personen med att bruka cannabis) och personen är bättre än de flesta människor och är ärlig och vill både människor och djur samt natur väl. Blir även väldigt kreativ och nyfiken på att finna svar på en mängd olika saker och finner intressen. Samtidigt plockar man allt alla möjligheter från personen att få ett fungerande liv utifrån dennes förutsättningar.

Vad anser ni att man ska göra med en sådan person? Sätta en yxa i nacken på den eller låta den få vara med möjlighet till ett drägligt liv??

Vad är egentligen Sveriges "svar" på detta?

Är inte drog motståndet mot cannabis ett rent hyckleri då man förespråkar en starkare drog som anses var "Laglig". Med en massa ursäkter omkring denna drog samtidigt som man medveten förstör för de som känner att de faktiskt behöver "rätt" drog / medicin för att fungera?

Ska personen slås ihjäl helt enkelt för att inte passa in i den svenska samhälls formen? Det vore väl betydligt snällare än att låta den leva utomhus hemlös i det klimat som vi har i Sverige och samtidigt se till att den svälts ihjäl långsam med utan några som helst rättigheter?

Har du inte klarat av att läsa hela texten och samtidigt klarar av att förhålla dig till vad som har skrivits så skriv inte i tråden! 

Har du läst tråden och klarar av att komma med ett riktigt svar som inte redan har lyfts upp i texten som ogiltig, så är du välkommen att svara! 

Eftersom att 33 procent inte klarar av att förhålla sig till det man uppmanar om eller har skrivit, så hade du varit den som högg personen med en yxa i nacken då du uppenbarligen inte anser att cannabisbrukare ska få någon plats eller respekt i samhället?? 

Svaret på psykisk ohälsa är alltså inte att söka hjälp då man aktivt arbetar för att personen inte ska använda sig av det enda som fungerar för den. 

Så återigen, är du villig att hugga en cannabis brukare med en yxa i dennes nacke?

• Svar på tråden Vad är lösningen enligt samhället för en person som vägrar sluta röka cannabis?
  • Trent
    Anonym (G) skrev 2025-05-23 21:23:10 följande:

Har du några tips på modell? Hur ser de ut, vad väger de, vilka färger är det på den, hur länge håller den och skyddar den mot batonger?

Du verkar ju ha erfarenhet av dessa då du tydligen har slitit ut åtminstone 1 och den var tydligen otillräcklig för dig.

Jag berättar om om en person som behöver få finna sig själv och samtidigt klarar av att vara produktiv. 

Vad exakt har du egentligen att tillägga ur ett existentiellt syfte i kombination till självbestämmande rätt?

Du berättar om en person som vill äta kakan och ha den kvar. Som inte vill ta ansvar för sitt eget agerande men som vill ha medömkan.

Det är så fruktansvärt patetiskt. Vad tycker du egentligen att folk ska svara på ditt självömkande dravel? Vilka svar skulle du vara nöjd med?
  • Anonym (G)
    Trent skrev 2025-05-23 21:29:01 följande:
    Du berättar om en person som vill äta kakan och ha den kvar. Som inte vill ta ansvar för sitt eget agerande men som vill ha medömkan.

Det är så fruktansvärt patetiskt. Vad tycker du egentligen att folk ska svara på ditt självömkande dravel? Vilka svar skulle du vara nöjd med?

Gå "sök hjälp" får man anta att du syftar på? 

För med hjälpen så kan du må bra. Eller hur ? 

Du är själv ansvarig över ditt mående, eller hur ? 

Personen mår bra, men motarbetas. Personen har alltså tagit ansvar både för sig själv och klarar av att dra sitt lass för samhället i form av arbete. Så vad exakt är det du syftar på? Förstår inte vad det exakt är du menar ? Att personen är dålig för att den intar en grej som får den att må bra och fungera, bara för att det inte är vad samhället erkänt som acceptabel, utan man måste ta en substans som samhället säger "Det här är det blå pillret" för det har vi bestämt att det är! Men att pillret är gjort av asbest, p fas andra saker och dessutom långt mycket starkare än vad personen önskar sig, och som dessutom kan ge seriösa bieffteker som långt överskrider vad personen i fråga använder sig utav, det menar du på är det som är att ta ansvar ? 

Du vill inte någon väl överhuvudtaget, det märker man tydligen. Du vill endast att alla ska stå i sin blågula dräkt rakt efter varandra i 3 led med flaggan ståendes framför de alla. Så att du hinner ta dig iväg med häst o vagn fort när de alla framför dig stupar en efter en samtidigt som du har dragit en ekonomisk fördel på det och även skuldbelagt de fast det är du som drar fördel av alltihopa.

Antar att du är den första att sätta att halshugga individen? Eller ? Förväntar mig ett svar..

Inte nog med det utan du bortser rakt av från det att personen redan har försökt få hjälp, men de kunde inte hjälpa alls då de var helt fel ute. Det blundar du för, för något annat skulle du aldrig klara av att erkänna. Att du har fel som exempel.

• Anonym (sorry men)
    Anonym (G) skrev 2025-05-23 20:31:55 följande:

Så vad var sanningen då? 

Öppnade de en pärleport när du var så långt inne att du inte kunde ta dig ut igen?

Ekonomiskt, feg (hade annat ord där), ofri och med löften om trygghet mot total underkastelse mot att få radera ditt själsliga jag utöver de få nöjer de erbjuder? 

Visste du att inga granar i Sverige är äkta? Alla är planterade.

Är det "sanningen" du påbjuder så tackar jag hellre nej. 

Anonym (G) skrev 2025-05-23 20:31:55 följande:

Så vad var sanningen då? 

Öppnade de en pärleport när du var så långt inne att du inte kunde ta dig ut igen?

Ekonomiskt, feg (hade annat ord där), ofri och med löften om trygghet mot total underkastelse mot att få radera ditt själsliga jag utöver de få nöjer de erbjuder? 

Visste du att inga granar i Sverige är äkta? Alla är planterade.

Är det "sanningen" du påbjuder så tackar jag hellre nej. 

Sannungen är att hjälpen faktiskt finns där den dag man är villig att ta emot den. Men många är inte villiga, och skyller då på samhället för att de sitter i skiten.

Som missbrukare är man jävligt blind. Är man blind behöver man ledsagning för att komma nånstans. Att då hålla på inbilla sig att de leder fel bevisar bara hur blind man är. 
  • Anonym (J)
    Anonym (G) skrev 2025-05-23 18:41:42 följande:
    Vad är lösningen enligt samhället för en person som vägrar sluta röka cannabis?

En person jag känner till vägrar sluta röka cannabis. Personen kör inte inom 48 timmar från det att den har använt cannabis. Personen är alltså aldrig aktivt påverkad när den väl använder ett fordon. I övrigt så är personen en misslyckad deprimerad förstörd varelse både som normal och på alkohol. Alkoholen kan även göra personen lätt arg. Slutar oftast i självskadebeteende. 

På Cannabis så blir personen lugn och får distans till allting och vill utveckla sig själv och finner ett intresse för livet. Personen ser ut att vara väldigt frisk när den brukar cannabis, vilket man inte kan säga om samma person när den är normal eller brukar alkohol. Observera även när personen är normal, håller sig borta från allt och inte brukar så mår personen otroligt dåligt och livet fungerar inte för den på ett personligt plan.

Men cannabis är ju olagligt och därmed så förstör samhället för personen gång på gång om och om igen. Personen har bestämt sig för att ändå bruka cannabis då det är enda gången som den mår bra överhuvudtaget. 

Personen är högfungerande, klarar arbeta, bygga, vara kreativ på cannabis. Den är lugnare och uppskattar livet. Som normal eller på alkohol så mår personen dåligt, har stora svårigheter i vardagen och uttrycker att den vill ta sitt liv.

Som cannabis brukare så får man inte arbeta, eller ha körkort. Man förlorar därmed boendet. Oh man blir skuldsatt enbart genom bötesbeloppet eftersom att man plockar av personens möjligheter till egen försörjning. 

Tråden handlar ine om vad ni tycker och tänker och att personen ska söka hjälp. För ersonen har sökt hjälp men aldrig blivit bemött under rätt förutsättningar någonsin. Det handlar inte om eran personliga relation till at gå efter "lagen".. 

För personen så är det faktiskt så att den mår bättre och klarar att få ett värdigt liv av vad den utrycker det som "sin medicin". 

Jag står emellan alltihopa. Jag ser de som förespråkar "sök hjälp" "det finns hjälp att få" "Det är olagligt" och personen behandlas väldig dåligt från systemet rakt av. 

Samtidigt ser jag att personen mår så mycket bättre. Blir lugn, "normal" klarar av att ta sig an uppgifter, sköta ett arbete (så länge de inte kommer på personen med att bruka cannabis) och personen är bättre än de flesta människor och är ärlig och vill både människor och djur samt natur väl. Blir även väldigt kreativ och nyfiken på att finna svar på en mängd olika saker och finner intressen. Samtidigt plockar man allt alla möjligheter från personen att få ett fungerande liv utifrån dennes förutsättningar.

Vad anser ni att man ska göra med en sådan person? Sätta en yxa i nacken på den eller låta den få vara med möjlighet till ett drägligt liv??

Vad är egentligen Sveriges "svar" på detta?

Är inte drog motståndet mot cannabis ett rent hyckleri då man förespråkar en starkare drog som anses var "Laglig". Med en massa ursäkter omkring denna drog samtidigt som man medveten förstör för de som känner att de faktiskt behöver "rätt" drog / medicin för att fungera?

Ska personen slås ihjäl helt enkelt för att inte passa in i den svenska samhälls formen? Det vore väl betydligt snällare än att låta den leva utomhus hemlös i det klimat som vi har i Sverige och samtidigt se till att den svälts ihjäl långsam med utan några som helst rättigheter?

Har du inte klarat av att läsa hela texten och samtidigt klarar av att förhålla dig till vad som har skrivits så skriv inte i tråden! 

Har du läst tråden och klarar av att komma med ett riktigt svar som inte redan har lyfts upp i texten som ogiltig, så är du välkommen att svara! 

Eftersom att 33 procent inte klarar av att förhålla sig till det man uppmanar om eller har skrivit, så hade du varit den som högg personen med en yxa i nacken då du uppenbarligen inte anser att cannabisbrukare ska få någon plats eller respekt i samhället?? 

Svaret på psykisk ohälsa är alltså inte att söka hjälp då man aktivt arbetar för att personen inte ska använda sig av det enda som fungerar för den. 

Så återigen, är du villig att hugga en cannabis brukare med en yxa i dennes nacke?

Personen får väl flytta till något land med andra lagar. Få vara en normal fungerade människa men laglig. 

Många människor bytter land för att få lagar det passar bättre med.  Det kan gälla skola, skatter, sex
  • Anonym (G)
    Anonym (sorry men) skrev 2025-05-23 21:44:27 följande:
    Som missbrukare är man jävligt blind. Är man blind behöver man ledsagning för att komma nånstans. Att då hålla på inbilla sig att de leder fel bevisar bara hur blind man är. 

Du skriver godtyckligt och verkar naiv.

På vilket sätt är det ett missbruk personen ar menar du?

Den mår bättre, skapar sig rutiner, tränar och vardagen fungerar samtidigt som den klarar av att arbeta. Vad exakt i det, är ett missbruk?

• Trent
    Anonym (G) skrev 2025-05-23 21:41:51 följande:

Gå "sök hjälp" får man anta att du syftar på? 

För med hjälpen så kan du må bra. Eller hur ? 

Du är själv ansvarig över ditt mående, eller hur ? 

Personen mår bra, men motarbetas. Personen har alltså tagit ansvar både för sig själv och klarar av att dra sitt lass för samhället i form av arbete. Så vad exakt är det du syftar på? Förstår inte vad det exakt är du menar ? Att personen är dålig för att den intar en grej som får den att må bra och fungera, bara för att det inte är vad samhället erkänt som acceptabel, utan man måste ta en substans som samhället säger "Det här är det blå pillret" för det har vi bestämt att det är! Men att pillret är gjort av asbest, p fas andra saker och dessutom långt mycket starkare än vad personen önskar sig, och som dessutom kan ge seriösa bieffteker som långt överskrider vad personen i fråga använder sig utav, det menar du på är det som är att ta ansvar ? 

Du vill inte någon väl överhuvudtaget, det märker man tydligen. Du vill endast att alla ska stå i sin blågula dräkt rakt efter varandra i 3 led med flaggan ståendes framför de alla. Så att du hinner ta dig iväg med häst o vagn fort när de alla framför dig stupar en efter en samtidigt som du har dragit en ekonomisk fördel på det och även skuldbelagt de fast det är du som drar fördel av alltihopa.

Antar att du är den första att sätta att halshugga individen? Eller ? Förväntar mig ett svar..

Inte nog med det utan du bortser rakt av från det att personen redan har försökt få hjälp, men de kunde inte hjälpa alls då de var helt fel ute. Det blundar du för, för något annat skulle du aldrig klara av att erkänna. Att du har fel som exempel.

Vad i helvete surrar du om? Det är ju bara en massa slitna meningslösa klyschor. Har du inget eget?

Det är så sjukt osexigt med personer som tror sig vara så himla smarta och originella men som det går tretton på dussinet av.
  • Tow2Mater
    Anonym (G) skrev 2025-05-23 21:53:20 följande:

Du skriver godtyckligt och verkar naiv.

På vilket sätt är det ett missbruk personen ar menar du?

Den mår bättre, skapar sig rutiner, tränar och vardagen fungerar samtidigt som den klarar av att arbeta. Vad exakt i det, är ett missbruk?

Igen, vilket jobb har personen som du anser det är ok att jobba med påverkad?
  • Anonym (G)
    Trent skrev 2025-05-23 21:54:25 följande:
    Vad i helvete surrar du om? Det är ju bara en massa slitna meningslösa klyschor. Har du inget eget?

Det är så sjukt osexigt med personer som tror sig vara så himla smarta och originella men som det går tretton på dussinet av.

Vänligen citera klyschorna och ge mig äkta källor på dessa ? 

Återigen, skulle du halshugga personen? Det är en Ja eller Nej fråga.

• Anonym (G)
    Tow2Mater skrev 2025-05-23 21:55:46 följande:
    Inom jordbruk, djur, sjukvård för djur, IT, natur och prototyp bygganden.
  • Anonym (G)
    Tow2Mater skrev 2025-05-23 21:55:46 följande:
    Svarade allmänna bra yrken. Inte specifikt för personen, även om det är liknande som jag uppgav, det den önskar sig helst till. TImmerbygge också, finns fler.. 
  • Trent
    Anonym (G) skrev 2025-05-23 21:58:06 följande:

Vänligen citera klyschorna och ge mig äkta källor på dessa ? 

Återigen, skulle du halshugga personen? Det är en Ja eller Nej fråga.

Jag citerade inlägget ifråga förra gången så det behöver jag inte göra igen.

Du kan fjanta på hur mycket du vill men det förändrar inget. Ta lite eget jävla ansvar för ditt agerande. Om ditt agerande skapar problem, ta hand om dem. Det är vad alla människor gör hela tiden. Vissa bättre än andra. Men de flesta gnäller inte så jävulskt som du gör. 

Patetiskt.
  • Tow2Mater
    Anonym (G) skrev 2025-05-23 22:00:53 följande:
    Inom jordbruk, djur, sjukvård för djur, IT, natur och prototyp bygganden.
    Låter inte bra eller säkert att vara påverkad i något av dem tycker jag.
  • Faile

Låter som min mamma. Fast hon använde alkohol. 

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Anonym (Trist)

Jag var lika anti när jag bodde i Sverige, men har fått en mer liberal syn efter att ha flyttat inom Europa där det inte är lika restriktivt. 

Om personen inte kan klara sig utan, så har vården misslyckats rejält eftersom personen behöver självmedicinera. Detta händer tyvärr ofta i Sverige nu för tiden då psykiatrin blivit allt sämre, och längre köer.

Jag bor på ett ställe där många ungdomar brukar cannabis öppet. De är lugna och städade till skillnad från alkohol berusade, och därför har min syn ändrats. Alkohol och rökning är minst lika illa och ohälsosamt, så det borde i så fall bli olagligt. 

Jag skulle själv aldrig tänka mig prova cannabis. För det är en drog, och man blir beroende. Särskilt när man har underliggande psykiska problem som man inte fått hjälp för. Det är egentligen fel att behandla ett fel med smärtstillande, istället för att bota roten till problemet. Men om man inte får någon/rätt hjälp, så är det i min mening en bättre medicin, än att bli alkoholist och bli helt utslagen från samhället. 

Svårt dilemma det där. ????

• Anonym (Hmm..,.)

Har sett MÅNGA cannabis räkande människor i mitt liv och INGEN av dessa blir "normala" av det! Ingen, även om dem i sitt nerrökta tillstånd inbillar sig det.
    Istället blir de tröga, svagpresterande flummisar som knappt går att prata med. 

Själv skulle jag gärna gå på kokain dagligen om det var lagligt och billigt då jag mår oerhört bra av det.

Men knark är olagligt av en anledning så man får försöka må bra på annat sätt. Även om det alternativet känns jobbigt och meningslöst. Det gäller även för Dig!

• Anonym (S)

Jag vet inte vad för slags svar du är ute efter.
    Men jag förstår att det är tufft att stå bredvid som vän och se någon må dåligt.

Ett demokratiskt samhälle som Sverige är uppbyggt av vad som anses vara det bästa för majoriteten och samhällets utveckling. Lagar skrivs ju inte utifrån enskilda individers situation och självklart kan detta innebära att individer hamnar i kläm.
    På samma sätt som råd för folkhälsan skrivs ur ett befolkningsperspektiv och inte ur ett individperspektiv.
    Att just din vän faktiskt mår bättre tar inte bort det faktum att de flesta inte gör det...

Finns ju fler exempel på detta än bara cannabis....
    Min vän med den allvarliga sjukdomen ME skulle exempelvis må bäst av att slippa all kontakt med försäkringskassan och bara få pengar utbetalda då oron kring att bli nekad ersättning försämrar hennes tillstånd avsevärt samtidigt som ju kontrollen behövs för att säkerhetställa att samhällets resurser används på bästa sätt....att släppa kontrollerna skulle påverka samhällsekonomin väldigt mycket.

Det finns forskning som visar att cannabisanvändande påverkar hjärnans kapacitet och riskerar ge lägre IQ. Att då få ner användandet till en så låg nivå som möjligt kan anses  ur ett samhällsperspektiv viktigt då det kan riskera att påverka den samlade befolkningens IQ och funktion.

Sedan går forskningen framåt och även lagarna.
    Kanske kommer det i framtiden skrivas ut riktad thc-medicin till vissa diagnoser liknande som det görs amfetaminpreparat till personer med adhd. 
    Idag skrivs väl cannabis främst ut mot smärta (och i väldigt låg omfattning) och där visar studier som gjorts låg evidens om att det ger god effekt...

Ofta sätts alkohol mot cannabis i dessa diskussioner. Men i den svenska modellen finns det mycket restriktioner även kring denna substans och målet är att hålla nere och minska konsumtionen. Du får inte arbeta eller köra påverkad, inte vara ute bland folk hur påverkad som helst och inte heller köpa substansen var och när som helst. 
    Att behöva dricka ofta/varje dag för att klara av vardagen anses inte utgöra ett sunt beteende och det finns ingen läkare som anser att alkohol ska anses som medicin.
    Nyligen skärptes gränserna för vad som ska anses som riskbruk och problematiskt drickande.

Du frågar vad samhället ska göra för en person som vägrar sluta...tja inte mycket....Ingen person kan i det långa perspektivet tvingas att sluta...

Samhället är ju inte en person utan uppbyggd av oss invånare men även myndigheter, institutioner, lagar och attityder och värderingar. 
    Vi är alla en del av samhället och både påverkas och påverkar det på samma gång. Din vän och även du har all rätt och möjlighet att jobba politiskt för att förändra lagar kring canbabisanvändandet
    Men samhället förändras sakta och mycket i våra liv går ju ut på att förhålla sig till hur det är och se vad man själv kan göra utifrån hur det ser ut...

I Sverige är det olagligt just nu med cannabis.
    Detta måste din vän förhålla sig till.
    Om hen ändå vill ta substansen måste hen förhålla sig till de negativa konsekvenser detta kan innebära och göra sitt val utifrån det eller flytta till ett land där det är lagligt.
    Att hen tycker att det borde se annorlunda ut här gör ingen skillnad i ett hör och nu.
    Vi har det samhälle vi har...

• Erifra
    felicityporter skrev 2025-05-23 19:15:50 följande:

I ett idylliskt samhälle skulle var och en få bruka den drog som passar denne bäst, om de kan göra detta med förstånd och måtta. Dessvärre är vi inte där idag, det krävs alldeles för stora reformer av hela samhällsapparaten samt förändrade attityder hos befolkningen för att på ett realistiskt sätt genomföra detta i praktiken.

Men om nu själva frågeställningen i TS var menar som endast ett pro-cannabis inlägg så visst, jag ser ingen anledning till att det ska vara olagligt om inte alkohol är det? Men igen, jag vurmar inte särskilt mycket för Cannabis och anser att många verkar ha en skev bild av det som en sorts mirakeldrog som är bättre än alla andra droger och som botar precis allting. Vilket ju verkligen inte är sant, det finns faktiskt många negativa effekter av det också, precis som med ALLA droger. Cannabis är bara en drog i mängden, med fördelar och nackdelar precis som alkohol och alla andra.

Vad är fördelarna med ?alkohol och alla andra? menar du..? 😏🙄
Svar på tråden Vad är lösningen enligt samhället för en person som vägrar sluta röka cannabis?