Hjälp mig bli nyttigare!
Jag är, och har alltid varit, överviktig. Jag toppade på nära 130 kg när jag var 25. Vid 33 vägde jag 112. Vid 35 vägde jag 108, då diagnosticerades jag med en sjukdom som ofta är orsaken till viktnedgång. Många som är normalviktiga uppmärksammas på sin sjukdom av att de går ner i vikt. Beakta här att jag aldrig försökt gå ner i vikt och åtit på exakt samma sätt både vid 130 kg och 108 kg. Som överviktig/fet har jag så klart aldrig fått höra "du börjar se lite mager ut, hur står det till egentligen?". så jag gick länge med sjukdomen utan att veta om det. I höstas fick jag medicin mot sjukdomen, och en vanlig biverkning är då så klart viktuppgång.
Så, ja, nu har jag gått upp 12 kg igen, vägde 120.1 i morse
Men jag vet verkligen inte vad jag ska göra åt det. Jag har på något sätt liksom bara avfärdat min vikt med att det är så jag är, då jag varit överviktig sen barnsben. Jag har nog alltid sett mig själv som ätit ok, och varit hyfsat aktiv. Även om jag inte idrottar och aldrig var med på idrotten i skolan har jag alltid gått mycket (hundar) och simmat mycket, samt lyft vikter sedan jag var 14, då jag hade en period då jag ville/hetsades/tvingades till att försöka gå ner i vikt.
Jag vet liksom inte riktigt vad jag ska göra. Vården har inte riktigt varit intresserade heller, när jag bett om hjälp, två gånger i mitt liv, har jag bara fått tips om vissa böcker (som inte passat mig, jag kanske är för fyrkantig på vissa saker, men jag känner att jag inte har nytta av att läsa tex hur man undviker att småäta när jag inte småäter),, att jag ska skaffa och använda appar och sånt.
Så nu vänder jag mig till er, kära familjelivare.
Jag äter ett mål mitt på dagen, och ett mål så här vid middagtid (väntar på att maten ska bli varm nu när jag skriver detta). Är ja mer hungrig senare på kvällen äter jag vanligtvis en halv dl jordnötter. Jag äter blandkost, kanske för lite grönsaker.