• Anonym (Tess)

Han bjöd med sonen utan att fråga

Min pojkvän ska bo hos mig "på prov" i sommar, det har varit planerat länge, för att se om det fungerar för barnen (npf) tex.
    Nu fick jag veta att han bjudit med sin son utan att fråga. Jag ifrågasatte och då sa han att han "frågade honom först, för är ju onödigt att fråga mig innan han ens visste om han ville". Alltså?? Och nu frågar han inte ens mig, han bara informerar mig om att han följer med. Jag varken vill eller kan ha honom här, vi har inte plats och då menade han på att mina barn kan dela rum den tiden, så tar sonen rummet som blir ledigt. Jag är så arg att jag kokar och överväger starkt att ställa in hela grejen... aldrig sett den här självcentrerade sidan hos honom tidigare...

• Svar på tråden Han bjöd med sonen utan att fråga
  • Anonym
    Anonym (Tk) skrev 2025-06-01 19:05:08 följande:

Tolkar din text som att det är ett barn mellan 5-15. Jag anser det en självklarhet att ens barn alltid är välkomna. Har du problem med det ska du nog träffa någon utan barn. Sen är det väl självklart att informera om det så du vet om att han kommer ta med sin son. 

Nej, det är en vuxen man
  • Anonym (Calle)
    Anonym (Tess) skrev 2025-06-01 14:11:17 följande:
    Jag har ställt in provboendet.
    Är ni fortfarande tillsammans?
  • Anonym (Sabina)

Tolkar din text som att det är ett barn mellan 5-15. Jag anser det en självklarhet att ens barn alltid är välkomna. Har du problem med det ska du nog träffa någon utan barn. Sen är det väl självklart att informera om det så du vet om att han kommer ta med sin son. 

Du behöver bara läsa halva första sidan i tråden för att se att din tolkning är fel.

Killen är 21 och har inte bott med sin pappa sedan högstadiet.  

www.familjeliv.se/forum/thread/83414776-han-bjod-med-sonen-utan-att-fraga/2/nick/83414776
  • nihka
    Det gjorde du rätt i. Om han tar sig sådana friheter i någon annans hem så kanske det är en indikation på hur han blir som sambo. Troligtvis skulle du och dina barn bli som gäster i ert gemensamma hem. 
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym
    Vad sa han?
  • Anonym (Tess)

Som sagt, nej det är inte alls självklart att ens barn är välkomna till andra, ännu mindre när de skapar problem för barnen som faktiskt bor där. Han kunde ha frågat, men det är min fulla rätt att säga nej.
  • Anonym (Tess)

Han försöker övertala mig till att han ska få komma ändå, och är upprörd över att sonen inte får följa med...

• nihka
    Anonym (Tess) skrev 2025-06-01 20:31:25 följande:

Han försöker övertala mig till att han ska få komma ändå, och är upprörd över att sonen inte får följa med...

Att han inte begriper och sansar sig är röd flagg.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • molly50

Du kan ju fråga honom hur han skulle tänka om det vore det omvända. Att du skulle provbo hos honom och bjöd med dina barn och krävde att de skulle få varsitt rum.
    Om han inte skulle gå med på det så ska han inte ställa några krav på dig heller.
  • Anonym (Stef)
    molly50 skrev 2025-06-01 21:05:15 följande:
    Du kan ju fråga honom hur han skulle tänka om det vore det omvända. Att du skulle provbo hos honom och bjöd med dina barn och krävde att de skulle få varsitt rum.
    Om han inte skulle gå med på det så ska han inte ställa några krav på dig heller.
    Risken är väl att han skulle säga att det skulle gå jättebra, bara för att kunna driva igenom att han ska bo hos TS.
  • molly50
    Anonym (Stef) skrev 2025-06-01 22:48:50 följande:
    Risken är väl att han skulle säga att det skulle gå jättebra, bara för att kunna driva igenom att han ska bo hos TS.
    Ja,den risken finns ju förstås. Men chansen finns ju också att han skulle inse att man inte kan ställa så orimliga krav som han har gjort.
  • Anonym (Investera inte mer i den mannen)

Att din pojkvän fortfarande resonerar så är en RED FLAG. Det är något som inte stämmer med honom. Han bryr sig inte om dig och dina barn på riktigt. Investera inte mer i honom, han visar sin rätta färg här.
  • Goneril

Han har säkerligen bränt sina skepp; han har redan lovat bort sin lägenhet eller hyrt ut den. Han sitter på pottkanten och har ingenstans att ta vägen om å8TS inte släpper in honom. Han har redan lovat sonen att han ska få följa med på provboendet. Det är ren desperation och inte århundradets kärlek som ligger bakom hans övertalningsförsök.                                                                                                                       Hej                        Gör slut, TS! Skicka iväg honom och sonen dit pepparn växer! Tänk följande: Tveksamt om mannen kommer stt betala ordentligt för sig och grabben, unga killar äter som hästar. TS kommer att gå back ekonomiskt. Kylskåpet kommer alltid stt gapa tomt när TS egna barn vill ha en kvällsmacka. Hur är det med matlagning städning och tvätt? Hur mycket kommer de nya bosättarna att bidra? Säkert lovar mannen det nu, men de löftena är ingenting värda när de väl flyttat in.                                                                                                   Ä        Nu ska de egna barnen tränga ihop sig, varför det? De är vana vid var sitt rum och det ska de kunna ha fortsättningsvis. En annan sak: Hemmet ska invaderas av en främmande människa, hur är det med tid i badrum, ska ynglingen ockupera det så resten av familjen jämt måste vänta?  Ska TS inte kunna slappa i soffan eller kunna gå lättklädd eller ens oklädd för att hemmet har invaderats? Ska ynglingen dra hem kompisar eller rent av en flickvän?                                                                                                                                      Ö  De ovannämnda riskerna är reella; jag skulle aldrig någonsin släppa en främmande
     kille över farstubron och mannen skulle jag blockera om han inte fattar att relationen är över, för alltid. Jag blir väldigt upprörd när jag läser om övertalningsförsöken, jag hoppas verkligen stt TS inte lyssnar.                                                                                                                                                                                        Jag har skrivit i tråden tidigare, varit tydlig med min åsikt. Någon infantil skribent bad mig då "bevisa" mina teser, hur skulle jag kunna göra det? I FL kan man inte föra nånting i bevis och det är inte förväntat heller.  Man skriver utifrån den information trådstartaren lämnar, givetvis.När det handlar om galenskaper som den föreslagna hopflyttningen hoppas man ju att TS tar råden ad notam.

• Anonym (Snara)

Har ni inte någon slags telefon att ringas med?? Snark

Svar på tråden Han bjöd med sonen utan att fråga