Viktigt att stå med på BRF?
Jag och min kille flyttade in i en bostadsrätt tillsammans för några år sedan. Jag står inte med på den. Men jag betalar hälften. Kan det vara negativt för mig? Borde jag skriva in mig eller spelar det ingen roll?
Jag och min kille flyttade in i en bostadsrätt tillsammans för några år sedan. Jag står inte med på den. Men jag betalar hälften. Kan det vara negativt för mig? Borde jag skriva in mig eller spelar det ingen roll?
Ägare? Dvs stå med i bostadsrättsföreningen? Jag kunde inte det heller innan för jag hade ingen direkt inkomst och jag bara antog att man inte gjorde det om man inte stod med på lånet på brf:en.
Jag blir lite ledsen för det känns som flera i tråden utgår från att jag vill åt pengarna? i och med jag blir ifrågasatt?
Jag betalar. Hälften. Jag kunde inte stå med på lånet innan men kan nu. Jag undrar om det spelar någon roll regelmässigt om jag står med eller inte, om jag kan bli lurad om jag inte gör .
Tänker liksom inte betala på något och så kan han bara dra och roffa åt sig allt, så står man där sen.
Har du inga pengar så lägg dig på gatan.
Du är den som är orolig?
Har du inga pengar så lägg dig på gatan.
Du är den som är orolig?
Om tanken är att ni ska bo och äga tillsammans är det bättre du anmäler till bostadsrättsföreningen och att ni båda står på lånen.
Vill ni fördela rotavdrag måste du vara ägare. Vad gäller lånen belastas bara hans kreditutrymme, inte ditt. Äger man något måste du att insikt och kontroll över betalningarna. Nu vet du inte ens hur stora lånen är, mer än vad han säger. Får han en knäpp och helt plötsligt slutar betala (konstigare saker händer) hamnar du i ett riktigt konstigt läge.
Dessutom, hur har ni hanterat kontantinsatsen? Om bara han betalade den brukar man skriva ett skuldebrev så att han får tillbaka mer om ni separerar och säljer.
En sak till, står bara han på lån ensam ägare kan han belåna bostaden utan att du ens känner till det. Att betala på något utan kontroll och ägande är alltid dumt.
Hur blir det om jag går in i lånet nu? Hur går det till?
Vi köpte den för 500k men vi har renoverat och värderat om den till ca 760k.
Hoppar jag då in på nuvarande lån som finns kvar? Jag vill ju inte behöva betala dubbelt
Jag blir lite ledsen för det känns som flera i tråden utgår från att jag vill åt pengarna? i och med jag blir ifrågasatt?
Jag betalar. Hälften. Jag kunde inte stå med på lånet innan men kan nu. Jag undrar om det spelar någon roll regelmässigt om jag står med eller inte, om jag kan bli lurad om jag inte gör .
Och som jag skrev i tråden, jag kunde tidigare inte vara med på lånet då jag inte hade en inkomst. Det är inte alls som har det i 20-årsåldern.
Nu sedan några år är det annorlunda och jag vill hoppa in i lånet och funderar på om det gör någon betydelse om jag är i lånet eller inte. Innan har vi sagt att det kvittar för vi ändå nog tänkt sälja och köpa hus framöver. Men det kan väl vara bra ändå tänkte jag, men kanske är det bökigt att gå in i lånet nu? Så långt efter
Han kan stå på det ensam, det är inga problem. Han har dessutom rätt mycket trygghet runt sig med föräldrar som äger skog osv. Jag däremot har inget sådant
Ni får ursäkta men jag vill inte behöva bevisa någonting eller förklara. Min tråd handlar inte om det. Och ni behöver inte dra alla över samma kant. Jag hade inte tänkt lura honom.
Alla är inte sådana svin som bara roffar åt sig pengar
Då hade jag väl knappast betalat på lånet eller gjort 80% av allt i renoveringarna
Nu var frågan om det har betydelse om jag är med på lånet eller inte och om jag står som ägare av BRF:en eller inte. För inget av det gör jag som det är nu.
Jag undrar om det kan vara bra för mig att göra det för säkerhetsskull.
Eller om det kvittar. Jag vet inte hur sånt här funkar, om han bara kan slänga ut mig och ta allt själv.
Om tanken är att ni ska bo och äga tillsammans är det bättre du anmäler till bostadsrättsföreningen och att ni båda står på lånen.
Vill ni fördela rotavdrag måste du vara ägare. Vad gäller lånen belastas bara hans kreditutrymme, inte ditt. Äger man något måste du att insikt och kontroll över betalningarna. Nu vet du inte ens hur stora lånen är, mer än vad han säger. Får han en knäpp och helt plötsligt slutar betala (konstigare saker händer) hamnar du i ett riktigt konstigt läge.
Dessutom, hur har ni hanterat kontantinsatsen? Om bara han betalade den brukar man skriva ett skuldebrev så att han får tillbaka mer om ni separerar och säljer.
En sak till, står bara han på lån ensam ägare kan han belåna bostaden utan att du ens känner till det. Att betala på något utan kontroll och ägande är alltid dumt.
Tack för ditt svar!
Precis. Ja det känns säkrast att jag står med på lånet. Nu har jag ju som du säger ingen koll.
Tack för ditt svar!
Precis. Ja det känns säkrast att jag står med på lånet. Nu har jag ju som du säger ingen koll.