• Anonym (K)

Renoverat kök i HR. Måste allt återställas? Nån som vet?

Vi rev ut hela vårat gamla kök som vi flyttade in i för 15 år sen. Det var så extremt nergånget och vi accepterade bostadens befintligt skick när vi flyttade in. 

t.o.m. hyresvärden som var hemma och kollade på köket förstod oss. hon godkände inte men nekade inte heller.

Hon sa nåt om efter 10 år behöver det ej återställas. Ungefär. Minns ej exakt vad hon sa men jag har aldrig hört att det stämmer. 

jag har däremot hört att man kan behöva återställa köket helt och hållet. Det är fortfarande ett otroligt fint kök och vi bytte visserligen stommar men allt står på samma plats som originalet. 

men jag har en fråga gällande återställning, vet nån om hela köket måste bytas ut till samma luckor, stommar m.m. från hyresvärden eller kan det räcka med att byta ut spis/ugn, kyl och frys? 

för det var vad värden sa när jag ringde, det behöver vara deras vitvaror i köket. 

• Svar på tråden Renoverat kök i HR. Måste allt återställas? Nån som vet?
  • 1omtänksam

Hej K! 
    Va tråkigt för er med denna situation. Hoppas det ska gå att lösa. Tänker att det allra bästa är att ta all kommunikation direkt med hyresvärden/förvaltaren. Det som var synd i ditt fall var att ni aldrig sparade orginalköket. Förstår om det var nergånget och kasst skick, men just för att ha kvar vid en eventuell flytt osv. Men men. Nu är läget som det är och ni får ta det därifrån. Prata direkt med värden Dessvärre tror jag att ni kommer att få återställa köket och eller betala. Det pga att värden nog vill ha enhetliga kök i lägenheterna. Hur ser huset ut i förövrigt? Hur är det underhållet genom åren? Hoppas på det bästa för dig/er. 

• Anonym (K)
    Anonym (X) skrev 2025-05-25 10:19:55 följande:
    Varför skulle ni riva ut köket?
    missade du ts? 
  • Anonym (K)
    1omtänksam skrev 2025-05-25 10:28:21 följande:

Hej K! 
    Va tråkigt för er med denna situation. Hoppas det ska gå att lösa. Tänker att det allra bästa är att ta all kommunikation direkt med hyresvärden/förvaltaren. Det som var synd i ditt fall var att ni aldrig sparade orginalköket. Förstår om det var nergånget och kasst skick, men just för att ha kvar vid en eventuell flytt osv. Men men. Nu är läget som det är och ni får ta det därifrån. Prata direkt med värden Dessvärre tror jag att ni kommer att få återställa köket och eller betala. Det pga att värden nog vill ha enhetliga kök i lägenheterna. Hur ser huset ut i förövrigt? Hur är det underhållet genom åren? Hoppas på det bästa för dig/er. 

Tack snälla, mm verkligen dumt att vi inte sparade det. Jag tror också att vi kommer få göra det. Underhållet skulle jag säga är rätt dåligt. Det finns flera lägenheter som denna i området. Men tror också att dom vill att all ska vara likadana. 

Har en granne som fick göra om allt för att det inte var fackmannamässigt gjort, det är skillnaden då. Om det nu skulle kunna påverka. 

Hoppas Inte värden kräver att vi ska återställa om vi bor kvar med. Om man törs ta hit dom. 

• Kvittning

Jag har aldrig bott i hyreslägenhet så resonerar nu bara utifrån ren logik.

Har inte värden någon form av underhållsansvar? Om ni har besiktningsprotokoll på att köket var nedgånget för 15 år sedan så borde ju värden på något sätt vara skyldigt att någon gång under de här 15 åren ni bott där införskaffa nya vitvaror samt genomföra en renovering enligt deras standard. 

Enligt den logiken så borde ni som max vara skyldiga att ta bort era saker så att värden kommer åt att renovera köket enligt deras standard utifrån att ni har väntat på en köksrenovering i 15 år.

• Anonym (Mja)

Kvittning,
    vi har bott i samma HR lite över 20 år. Kök och badrum gjordes -91, inte tal om renovering. Så nej, värden har nog inte haft det i åtanke.
    Vi har gjort om vårt kök lite grann men sparat spis och rostfri bänkskiva just för att vid avflytt måste vi återställa.

• Anonym (Kiski)
    Kvittning skrev 2025-05-25 17:04:40 följande:

Har inte värden någon form av underhållsansvar? Om ni har besiktningsprotokoll på att köket var nedgånget för 15 år sedan så borde ju värden på något sätt vara skyldigt att någon gång under de här 15 åren ni bott där införskaffa nya vitvaror samt genomföra en renovering enligt deras standard. 

Enligt den logiken så borde ni som max vara skyldiga att ta bort era saker så att värden kommer åt att renovera köket enligt deras standard utifrån att ni har väntat på en köksrenovering i 15 år.

Man får väl inte en köksrenovering vart 15:e år? 
    Mitt kök är från 1991 och är fullt funktionsdugligt. Snyggt? Nej. Men funkar. Min toalett renoverades på 80-talet. 
  • Anonym (J)

Man renoverar inte en hyresrätt. Du äger inte den. 

• Anonym (J)

Fattar inte vissa? De både tapetserar och renoverar. Vad sysslar ni med

• Anonym (J)
    Anonym (K) skrev 2025-05-25 01:30:07 följande:

Ja och nu fick vi inte det. Det är inte brottsligt, förutom att vi kan behöva återställa allt. så
    min fråga är om precis ALLT måste återställas  

nej för att allt var i så dåligt skick. Helt trasigt. 

Tänk om du hade hyrt ut en lägenhet eller hus som du äger till någon. Du gillar den som den är.

Den personen ändrar om och renoverar fullständigt. 

Hade inte du också krävt att den personen återställer efteråt? Och ännu mer när den inte en frågat om lov / fått godkännande 

• Kvittning
    Anonym (Kiski) skrev 2025-05-25 19:13:31 följande:
    Mitt kök är från 1991 och är fullt funktionsdugligt. Snyggt? Nej. Men funkar. Min toalett renoverades på 80-talet. 
    Anonym (Kiski) skrev 2025-05-25 19:13:31 följande:

Skrev inte att man borde få en renovering var 15:e år, utan om ett kök redan är utslitet så borde det ha skett en renovering under de 15 år de bott där. 
  • Anonym (K)
    Anonym (J) skrev 2025-05-25 19:42:28 följande:

Tänk om du hade hyrt ut en lägenhet eller hus som du äger till någon. Du gillar den som den är.

Den personen ändrar om och renoverar fullständigt. 

Hade inte du också krävt att den personen återställer efteråt? Och ännu mer när den inte en frågat om lov / fått godkännande 

Har du nånstans läst att jag tycker att det är konstigt att dom kräver det? Det är dessutom inte så att vi ändrat om FULLSTÄNDIGT.  Alla skåp, hyllor m.m. är placerade på exakt samma plats. Det är lantligt och otroligt vackert  men visst, allt beror ju på betraktaren  

pratade med min man i dag om detta som sa att han vet att hon från värden sagt att efter 10 år räknas köket tillhöra lägenheten.  men även fast jag tycker det låter konstigt så minns jag också att hon sa det. Jag berättade om att ni tyckte att det var dumt att vi inte sparade luckorna och han sa precis samma sak, de var för trasiga för att sparas.   

även fast vi borde gjort det. 

• Anonym (K)
    Anonym (J) skrev 2025-05-25 19:40:14 följande:

Man renoverar inte en hyresrätt. Du äger inte den. 

Man kan få godkännande till det. 
  • Anonym (K)
    Kvittning skrev 2025-05-25 17:04:40 följande:

Vet att vissa spisar kan bytas ut för att de är för omoderna, men annars brukar det bara bytas när det är trasigt. Vid besiktningen från förra hyresgästen blev det inget mer än att köket var i risigt skick. Vi borde inte accepterat detta egentligen Men hade bråttom att bara flytta in. 

Köksluckorna gick inte att stänga, det rann ut murbruk konstant, kaklet var trasigt och alla luckor var inte bara flagnade utan trasiga. vete tusan vad tidigare hyresgäster sysslat med. 
  • Sunflora

Juridiskt måste ni återställa sen är det inte säkert att hyresvärden kräver det. Orsaken är att det ni satt in troligtvis inte finns i hyresvärdens sortiment ifall saker går sönder och behöver ersättas. 

• Anonym (K)

Ja precis, det var vad hon i växeln sa. Jag undrar då om det räcker med att vi betalar för nya/ hyresvärdens vitvaror. men antagligen inte. 

Verkar så dumt om kakel, fläkt, bänkskiva ska bort. allt är korrekt installerat och det fanns en fläkt innan med. 

• Anonym (M2)

Att själv renovera kök, badrum mm i hyresrätter kan bli en väldigt dyr affär. Först är det själva kostnaden för renoveringen. Sen kan man inte räkna med den värdeökning som renoveringar normalt medför när det gäller en fastighet du själv äger. Slutligen kan man bli ersättningsskyldig för att återställa ytorna vilket i värsta fall kan kosta uppemot vad en ny totalrenovering gör.

Det är i princip enbart om man tänkt sig att bli kvar där resten av livet som det skulle kunna anses vara motiverat. Inte för att skriva det på näsan på dig TS då du redan insett att det kan bli kostsamt men för att varna andra. Inte ens med tillåtelse från värden är det en ekonomiskt god ide.

Med det sagt så får ni ju göra det bästa av situationen nu. Om de kräver att ni återställer så skulle jag prata med hyresvärden om att de får renovera köket och göra åldersavdrag på kostnaden. Dvs om köket var 15-20 år gammalt när ni flyttade in och väldigt nergånget ska ni förstås inte betala för ett helt nytt kök. 

Det är nog klokt att involvera hyresgästföreningen i detta också om du är medlem. Ni kan komma att behöva juridisk hjälp och expertis.

• Anonym (K)
    Anonym (M2) skrev 2025-05-29 22:51:26 följande:

Att själv renovera kök, badrum mm i hyresrätter kan bli en väldigt dyr affär. Först är det själva kostnaden för renoveringen. Sen kan man inte räkna med den värdeökning som renoveringar normalt medför när det gäller en fastighet du själv äger. Slutligen kan man bli ersättningsskyldig för att återställa ytorna vilket i värsta fall kan kosta uppemot vad en ny totalrenovering gör.

Det är i princip enbart om man tänkt sig att bli kvar där resten av livet som det skulle kunna anses vara motiverat. Inte för att skriva det på näsan på dig TS då du redan insett att det kan bli kostsamt men för att varna andra. Inte ens med tillåtelse från värden är det en ekonomiskt god ide.

Med det sagt så får ni ju göra det bästa av situationen nu. Om de kräver att ni återställer så skulle jag prata med hyresvärden om att de får renovera köket och göra åldersavdrag på kostnaden. Dvs om köket var 15-20 år gammalt när ni flyttade in och väldigt nergånget ska ni förstås inte betala för ett helt nytt kök. 

Det är nog klokt att involvera hyresgästföreningen i detta också om du är medlem. Ni kan komma att behöva juridisk hjälp och expertis.

Tack för tipsen!! 🌸🌸Nej precis, känns lite fel om dom kräver att vi ska återställa till ett nytt exklusivt kök med dom dyraste vitvarorna tex. 

Var så intressant för en kollega berättade precis för mig att hon vart och kollat på en hyresrätt som hon tackat ja till, nu när hon skulle flytta in har det återställts och är en katastrof. Så borde det inte heller få gå till. Ot
  • Fiona M

Är stommarna kvar?
    Om besiktningsprotokollet för 15 år sedan sa att köket var i dåligt skick borde det vara dags att byta ut nu ändå.

Ta kontakt med hyresgästföreningen för råd och stöd.

Svar på tråden Renoverat kök i HR. Måste allt återställas? Nån som vet?