Överens om att skaffa djur?
Hur ser ni på det? Om du som förälder vill skaffa hund, men barnen säger nej, skulle du skaffa en ändå, eller skulle barnens vilja spela in? De går i mellanstadiet-gymnasiet.
Hur ser ni på det? Om du som förälder vill skaffa hund, men barnen säger nej, skulle du skaffa en ändå, eller skulle barnens vilja spela in? De går i mellanstadiet-gymnasiet.
Kanske inte så snällt mot hunden att vara oönskad
Måste det vara just hund eller finns det nåt husdjur som de kan tänka sig?
Varför vill de inte ha hund?
Jag har alltid tyckt bättre om katter än hundar och hade jag som liten fått frågan om hund hade jag inte velat ha nån...
Tycker om hundar dock.
Kanske inte så snällt mot hunden att vara oönskad
Nu är jag och barnen överens om att vi vill ha hund men trots det så kommer hunden att vara mitt ansvar, inte deras. De börjar 6an i höst, så hyfsat jämngamla med dina barn. De får gladeligen göra de roliga sakerna med hunden som leka, gosa, lära tricks etc men jag kommer inte att kräva att de ska gå ut med hunden etc. Vill de så får de självklart göra det.
Om du vill ha hund men dina barn är negativt inställda, då får du också vara den som tar hela ansvaret för hunden. Den är DIN fullt ut. Du är den som rastar och motionerar, uppfostrar, ger mat, leker, går till veterinär osv. DU - inte dina barn. Vill de gosa och leka med hunden, fine - det får de - men resten gör du utan att någonsin tjata på barnen. Då tippar jag att de så sakteliga kommer att hjälpa till med en och annan rastning. Det gjorde mina. De var visserligen aldrig negativt inställda till hund men det var klart från början att hund, det var mitt åtagande, inte deras. De behövde inte göra någonting utom att gosa och busa. Jag har fortfarande hund och fortfarande två barn av fyra hemma och numera hjälps vi åt med hunden, fast huvudansvaret är förstås mitt.