• Anonym (pliarm)

Hur fort kan man gå ner 60 kg, hållbart? Delmål?

Ja, frågan står väl i rubriken. Så där mellan tummen och pekfingret för det är så klart olika. 

• Svar på tråden Hur fort kan man gå ner 60 kg, hållbart? Delmål?
  • MsM84

Realistiskt men tufft? På ett år. Mer realistiskt är att ta flera år på sig. Vikten har tagit tid att komma, låt den ta tid att försvinna.

• Anonym (S)

Två år skulle jag säga. Sätter du ribban högre är det ridk stt du ätet för lite och hamnar i jojobantning. Jag gick själv ner 30kg på ett år och har hållit vikten.

• Anonym (Mia)

Det beror även på vad din utgångsvikt är. 1-2% kroppsvikt per månad brukar vara en bra tumregel för säker viktnedgång vid övervikt. Det ger även utrymme för att bygga upp lite muskler samtidigt.

• Anonym (pliarm)
    MsM84 skrev 2025-05-25 18:30:13 följande:

Realistiskt men tufft? På ett år. Mer realistiskt är att ta flera år på sig. Vikten har tagit tid att komma, låt den ta tid att försvinna.

Ja, jag har inte bråttom så, utan är mest ute efter någon slags rimlig tidsram. 
  • Anonym (pliarm)
    Anonym (S) skrev 2025-05-25 18:41:16 följande:

Två år skulle jag säga. Sätter du ribban högre är det ridk stt du ätet för lite och hamnar i jojobantning. Jag gick själv ner 30kg på ett år och har hållit vikten.

Bra gjort!
  • Anonym (pliarm)
    Anonym (Mia) skrev 2025-05-25 18:48:12 följande:

Det beror även på vad din utgångsvikt är. 1-2% kroppsvikt per månad brukar vara en bra tumregel för säker viktnedgång vid övervikt. Det ger även utrymme för att bygga upp lite muskler samtidigt.

Intressant, tack.

Vad spelar utgångsvikten för roll egentligen, om målet är att komma till normalvikt? 60 kg övervikt är ju 60 kg övervikt oavsett, eller hur? Jag tror inte någon som vill gå ner 60 kg har som mål att bli mindre än normalviktig.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (pliarm) skrev 2025-05-25 18:52:18 följande:
    Intressant, tack.

Vad spelar utgångsvikten för roll egentligen, om målet är att komma till normalvikt? 60 kg övervikt är ju 60 kg övervikt oavsett, eller hur? Jag tror inte någon som vill gå ner 60 kg har som mål att bli mindre än normalviktig.
    Ja alltså om du ligger inom normalspannet för vikt, men vill gå ner liiite till så bör du ta det långsammare och är underviktig så är det ju inte lämpligt att gå ner några procent alls.
  • Anonym (Syster)

Har gått ner 46 kg. Började december 23. 

• Anonym (livsstilsförändring)

Jag tänker också ungefär två år som andra redan skrivit. Visst kan man gå ner 1 kg i veckan = 52 kg på ett år, men då ska man vara galet disciplinerad och samtidigt ha tur. 

Det är mer realistiskt att det tar 2-3 år.

Man måste se det som en total livsstilsförändring och inte ett tidsbegränsat projekt när man ska gå ner så mycket. Det du gör nu måste du fortsätta med i resten av ditt liv. 

• Anonym (M)

För en vanlig människa är 0,5 kilo i veckan ett bra och hållbart mål, alltså 26 kilo om året. Med vanlig människa menar jag någon som är frisk och inte har en extrem vikt (alltså väger runt 200-300 kilo) 

• Anonym (pliarm)
    Anonym (Syster) skrev 2025-05-26 00:59:13 följande:

Har gått ner 46 kg. Började december 23. 

Också bra jobbat!
  • Anonym (pliarm)
    Anonym (livsstilsförändring) skrev 2025-05-26 13:03:33 följande:

Jag tänker också ungefär två år som andra redan skrivit. Visst kan man gå ner 1 kg i veckan = 52 kg på ett år, men då ska man vara galet disciplinerad och samtidigt ha tur. 

Det är mer realistiskt att det tar 2-3 år.

Man måste se det som en total livsstilsförändring och inte ett tidsbegränsat projekt när man ska gå ner så mycket. Det du gör nu måste du fortsätta med i resten av ditt liv. 

Låter då vettigt med 2-3 år, om alla håller med Solig
  • Anonym (pliarm)
    Anonym (M) skrev 2025-05-26 17:19:20 följande:

För en vanlig människa är 0,5 kilo i veckan ett bra och hållbart mål, alltså 26 kilo om året. Med vanlig människa menar jag någon som är frisk och inte har en extrem vikt (alltså väger runt 200-300 kilo) 

Väger "bara" 120, med vanligt bmi 46,9 / nya bmi 48,2
  • Anonym (?)

Pilarm, som i Eilert Pilarm? Grava stilpoäng i så fall!!

• Anonym (pliarm)
    Anonym (?) skrev 2025-05-26 19:21:03 följande:

Pilarm, som i Eilert Pilarm? Grava stilpoäng i så fall!!

Nej. PLIARM
  • Anonym (F.d. tjockis)

Gick ner 50 kg på 6 månader efter en gastric bypass operation och har hållit vikten sedan dess är inte fullt 2 år sedan jag opererades.

• Anonym (?)
    Anonym (pliarm) skrev 2025-05-26 19:54:09 följande:
    Nej. PLIARM
    Haha, har för svaga läsglasögon.
    Tyvärr tappade du dina stilpoängCool
  • Anonym (m2)
    Anonym (F.d. tjockis) skrev 2025-05-26 19:58:07 följande:

Gick ner 50 kg på 6 månader efter en gastric bypass operation och har hållit vikten sedan dess är inte fullt 2 år sedan jag opererades.

TS kanske kan äta som en opererad och få samma resultat på sex månader. Det gjorde en bekant. Hon ångrade sig typ i sista stund och tänkte nä varför ska jag operera mig, jag äter de där portionerna ändå. Och gick ner i vikt
  • Anonym (pliarm)
    Anonym (m2) skrev 2025-05-26 20:07:49 följande:
    TS kanske kan äta som en opererad och få samma resultat på sex månader. Det gjorde en bekant. Hon ångrade sig typ i sista stund och tänkte nä varför ska jag operera mig, jag äter de där portionerna ändå. Och gick ner i vikt

Jag hade faktiskt exakt den funderingen för ett antal år sedan. Jag har aldrig varit intresserad av att göra en gastric bypass men det var så mycket snack om det att jag läste lite av nyfikenhet. När jag läste att man måste gå ner i vikt typ 20 kg för att få operation tänkte jag "vad är då vitsenmed operationen?" Men jag sparade faktiskt en måltidsplan för de första X veckorna efter operation, jag tror den var från UK. Jag tror inte jag har den kvar men minns att jag tänkte att det kanske går att använda som kickstart om jag nånsin vill gå ner i vikt.
  • Wolfard
    Anonym (pliarm) skrev 2025-05-27 22:10:11 följande:

Jag hade faktiskt exakt den funderingen för ett antal år sedan. Jag har aldrig varit intresserad av att göra en gastric bypass men det var så mycket snack om det att jag läste lite av nyfikenhet. När jag läste att man måste gå ner i vikt typ 20 kg för att få operation tänkte jag "vad är då vitsenmed operationen?" Men jag sparade faktiskt en måltidsplan för de första X veckorna efter operation, jag tror den var från UK. Jag tror inte jag har den kvar men minns att jag tänkte att det kanske går att använda som kickstart om jag nånsin vill gå ner i vikt.
    Vissa kliniker tillåter att man äter vanlig mat men max 800 kalorier/dygn medan de flesta vill att man använder pulverdieter likt modifast i x antal veckor före operationen.

Grejen är att det går att gå ner i vikt med diverse dieter m.m men svårigheten ligger i att bibehålla vikten efter man avslutat dieten där misslyckas de flesta och går upp all vikt igen + x antal extra kilon över ursprungsvikten.
Svar på tråden Hur fort kan man gå ner 60 kg, hållbart? Delmål?