• Anonym (TS)

Diskriminerande av äldre på arbetsmarknaden?

Just nu är det en aktiv diskussion om att det är svårt för personer över 50 att få ett nytt jobb om dom blivit arbetslösa.

Många säger att detta handlar om åldersdiskriminering och det kan det ju självklart vara också. Å andra sidan ser jag massa människor i den här ålder som exempelvis jobbar med IT och skryter om sin kompetens?. Dessa människor vet knappt hur man gör ett inlägg på instagram eller öppnar ett enkelt Word dokument, det har inte heller någon akademisk utbildning inom IT. 

När dessa personer ska visa sina kunskaper inom IT så kan jag bli direkt generad och skämmas för dessa. Deras kunskaper ligger ju på en betydligt lägre nivån än om jag skulle träffa en valfri 22 åring?.

Jag har även upplevt många uttrycka att den äldre generationen vägrar ta till sig ny forskning. Det här kan handla om vilka branscher som helst. Pratade nyligen med en kvinna som pratade om skillnaden mellan äldre och yngre inom förlossningsvården, att dom äldre vill köra sitt egna race och göra det som dom alltid har gjort istället för att hänga med i tiden. 

Så är detta åldersdiskriminering då? Jag upplever inte samma utmaningar för personer som håller sig uppdaterade och är framåt. Själv jobbar jag med folk som är 70-90 år som fortfarande skriver ny kurslitteratur och är igång fortfarande och deras kompetens efterfrågas liksom. Men dom är ju uppdaterade.

Hur upplever ni detta? 

• Svar på tråden Diskriminerande av äldre på arbetsmarknaden?
  • Anonym (Oj)

Var ser du alla dessa IT människor som skryter om sin kompetens men inte kan något?

• Anonym (TS)
    Anonym (Oj) skrev 2025-05-25 21:23:29 följande:

Var ser du alla dessa IT människor som skryter om sin kompetens men inte kan något?

Spelar det någon roll? Jag har självklart träffat många mycket kompetenta 60+are som är fantastiska på IT och är väldigt uppdaterade. Men det är ju inte dessa som jag syftar på. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Oj) skrev 2025-05-25 21:23:29 följande:

Spelar det någon roll? Jag har självklart träffat många mycket kompetenta 60+are som är fantastiska på IT och är väldigt uppdaterade. Men det är ju inte dessa som jag syftar på. 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (TS) skrev 2025-05-25 21:28:18 följande:
    Ja, jag tycker det låter märkligt att du träffat så många skrytsamma men dåliga IT människor. 
  • Anonym (?)
    Anonym (TS) skrev 2025-05-25 21:28:19 följande:
    Självklart spelar det roii i mening av att du inte kan påstå något utan följ upp med exempel, eller hur?
    Så - alla äldre på arbetsmarknaden är inte up to date?
    Jag har jobbar med sälj i 35 år och det är en bransch som vilar tungt på personlig kontakt. Och tyvärr - pris....
    Människor funkar i grund och botten på samma sätt som för hundratals år sedan.
    Brukar bygga på personlig kemi - inte ålder!
  • Kludd o Sudd

Det är både och.

Finns absolut veteraner som peakade sin IT-kompetens vid en DOS-prompt och stannade där. (De kanske förlitade sig på att alla deras högskolepoäng skulle bära fram dem även 30 år senare.) Inte åldersdiskriminering att välja bort en sådan profil.

Sen finns det skarpa, pigga och uppdaterade silverfoxes som utöver detta även har en massa erfarenhet och livsvisdom att erbjuda. Men likväl ratas de, utan någon hållbar förklaring. Det är att betrakta som diskriminering.

Som att man skulle rata alla i 30-årsåldern för att man utgår ifrån att de kommer att vabba bort all sin tid.

• Anonym (Edla)

En massa människor över 50 inom IT som skryter om sin kompetens?

På jobbet kommer jag i kontakt med folk inom IT, administration, ingenjörer, HR,  finance etc. Exakt ingen har jag hört skryta om sin kompetens, varken yngre eller äldre. De bevisar sig genom gott arbete. 

Jag jobbar inom administration och ska snart pensionera mig. Min bästa kompis på jobbet ska snart fylla 40, en annan god vän fyllde nyligen 30. Jag hjälper båda  ständigt med datorrelaterade problem, nya system eller problem med headsets etc. Jag är verkligen inget tekniskt geni eller skryter om att kunna de senaste datasystemen men jämfört med mina vänner är jag high-tech. Det är till stor del en fråga om intresse och fallenhet om man hänger med på de senaste tekniska utvecklingarna, och har inte nödvändigtvis att göra med ålder.

Åldersdiskriminering handlar om något annat, och det finns det inte mycket av på mitt jobb som tur är. Känner inte alls igen det du berättar. 

• Anonym (?)

Oavsett vad det handlar om så finns det! Ser inlägg på Linked-in om detta oftare och oftare. Beror säkert på att vi äldre som jobbat oss upp i lön lätt kan ersättas med en "billigare" person.
    Det söks ofta hungriga "hunters" men sällan de som han utveckla ett långsiktigt samarbete.
    Jag ät 58 men fortfarande lika hungrig på nya kunder.
    Dessutom har jag förmågan att få dem att stanna!
    Det finns ett visst antal nya kunder därute. 
    Vill man vinna X-antal konton för att missa de andra?
    Sälj måste verkligen börja jobba långsiktigt

Svar på tråden Diskriminerande av äldre på arbetsmarknaden?