• Anonym (Josefin)

Färdigknuten bärsjal för över 9 kg

Har en liten tjej som ofta skriker i vagnen och jag vet inte vad jag hade gjort utan bärsjalen. Det är en färdigknuten från Najell och den funkar jättebra.. Men nu till problemet. Det står att den funkar upp till 1 år eller 9 kg. Och min dotter är stor för sin ålder , senast vägde hon 8 kg , då var hon nästan 3,5 månader gammal och nu är hon snart 4 månader. Hon är helammad så det är inte så att jag matar henne för mycket.

Antagligen kommer vikten plana ut snart så hon kommer såklart inte gå upp lika snabbt.. Men hon kommer nog väga 9 kg långt innan hon fyller 1 , tror jag iallafall. Kan man inte använda sjalen från Najell längre då? Vet ni om det finns någon annan färdigknuten sjal för tyngre / äldre barn? Har försökt leta men inte hittat.

Jag provade en med förra barnet som inte var färdigknuten utan liksom bara ett tyg (köpte av en kompis) och jag känner bara att jag inte vågar det.. Det kändes som att han satt obekvämt och så var jag så rädd för att jag hade knutit fel så han skulle ramla ur.. Tror inte det funkar för mig tyvärr. Det blev inte att jag använde den , han för iförsej mycket lättare att ha i vagnen. 

Tacksam för tips :) Kanske bärsele men vet inte om det blir samma sak? 

• Svar på tråden Färdigknuten bärsjal för över 9 kg
  • planerar barn123

Jag tror det blir svårt med färdigknutna och barn med större vikt eftersom trikåsjalar blir ostadiga när barnet blir större, och det är nästan ett måste att ha trikå i en färdigknuten sjal för att den ska kunna passa.

Du skulle kunna testa en bärsele med tyg som är mer sjallikt, tex en mei tai (finns flera olika märken), eller en LennyHybrid (märket LennyLamb). Jag har personligen inte testat någon av dem.

FB-gruppen Bärsjalar och bärselar har många tips annars
    www.facebook.com/groups/372436049530994/

• Anonym (Tyra)

Jag hade provat det som (åtminstone förr) kallas ergonomisk bärsele. Där sitter barnet i grodposition intill din kropp precis som i sjalen. När barnet blir större kan man bära på ryggen.

Vi hade en sele från Ergo, men det var länge sedan och det finns säkert andra märken nu som är minst lika bra. Vi använde selen för sista gången när barnet var tre år. De går att hitta begagnade, så slipper du lägga ut en massa på något du känner dig osäker på. 

• Anonym (Josefin)
    planerar barn123 skrev 2025-05-27 20:32:39 följande:

Jag tror det blir svårt med färdigknutna och barn med större vikt eftersom trikåsjalar blir ostadiga när barnet blir större, och det är nästan ett måste att ha trikå i en färdigknuten sjal för att den ska kunna passa.

Du skulle kunna testa en bärsele med tyg som är mer sjallikt, tex en mei tai (finns flera olika märken), eller en LennyHybrid (märket LennyLamb). Jag har personligen inte testat någon av dem.

FB-gruppen Bärsjalar och bärselar har många tips annars
    www.facebook.com/groups/372436049530994/

Tack för svar:) Jo men det låter ju rimligt , är så ny på det där med bärsjalar fast det här är mitt fjärde barn.
    Ska titta på de bärselarna och kolla Facebookgruppen också :) 
  • Anonym (Josefin)
    Anonym (Tyra) skrev 2025-05-27 20:45:22 följande:

Jag hade provat det som (åtminstone förr) kallas ergonomisk bärsele. Där sitter barnet i grodposition intill din kropp precis som i sjalen. När barnet blir större kan man bära på ryggen.

Vi hade en sele från Ergo, men det var länge sedan och det finns säkert andra märken nu som är minst lika bra. Vi använde selen för sista gången när barnet var tre år. De går att hitta begagnade, så slipper du lägga ut en massa på något du känner dig osäker på. 

Tack för tipset , ja det skulle nog funka med en sån bärsele :) 
Svar på tråden Färdigknuten bärsjal för över 9 kg