• Anonym (Gabbie)

Bostadstillägg - Lantbruksfastighet?

Hej, blev rejält orolig nu och hoppas nån kunnig kan hjälpa till. 

Fick sjukersättning beviljat i januari, fick retroaktivt fr.o.m juli. I samband med det sa min handläggare att jag skulle söka bostadstillägg, också fr.o.m juli, vilket jag gjorde, med alla relevanta dokument. 

Hörde inget på över tre månader, tog kontakt, de ville ha komplettering angående lånet, räntan, hur mycket som är kvar, etc. Skickade in allt. 

Hörde inget på över en månad, tills nu idag. De frågar om lånet endast gäller min bostad eller även lantbruket(?).

Grejen är att jag bor på en fastighet mitt ute i skogen, som jag äger, som står på en åker på 5hektar, som jag också äger. Men jag bedriver inget lantbruk eller näringsverksamhet, äger ingen boskap, inga maskiner, etc, och har aldrig gjort. Jag bara bor här. Men tekniskt sett så är ju lånet för allting, åkern och huset, kommer det påverka om jag får bostadstillägg eller ej, eller hur mycket i såfall? 

Vet att jag bara kan vänta på att de svarar, men som sagt så tog det över en månad sist och jag stressar som fan över detta nu, så all hjälp välkommen. Tack. 
  • Svar på tråden Bostadstillägg - Lantbruksfastighet?
  • Anonym (Moi)
    Anonym (Gabbie) skrev 2025-05-26 16:21:42 följande:
    Men herregud, bara för marken ligger i skogen betyder väl inte det att jag äger skogen? Jag äger en åker, som ligger i en skog, som jag inte äger. Om du säger att du bor i en stad så är det väl knappast rimligt att anta att du kan sälja grannkåken om det kniper?
    Men herregud, bara för marken ligger i skogen betyder väl inte det att jag äger skogen? Jag äger en åker, som ligger i en skog, som jag inte äger. Om du säger att du bor i en stad så är det väl knappast rimligt att anta att du kan sälja grannkåken om det kniper?

Ber om ursäkt, jag kunde inte läsa i mina tarotkort hur det är hos dig eftersom jag förlagt dom.  
  • Anonym (Gabbie)

För att all info för att svara på frågan fanns i trådstarten? 'Jag har sökt bostadstilägg och jag äger lite mark men har inget lantbruk, vad gäller?' Om någon bad om mer info för att svara på frågan så hade jag såklart svarat, men att ifrågasätta varför jag söker bostadstillägg när jag äger mark har ingenting med frågan att göra, och är bara onödigt dömande. Jag menar, vad är ett ok svar på det? Jag borde väl inte behöva lägga ut hela mitt liv, min hälsa, min ekonomi, varför jag sitter i situationen jag gör och vad jag gjort för att ta mig ur den för att få ett svar på något helt orelaterat? Som att det inte är tufft nog att be om hjälp? 

Och det var aldrig min mening att låta hånande, men när man gång på gång blir bemött med felaktiga antaganden som endast verkar försöka peka ut mig som en bidragsbluffare eller liknande, "men varför säljer du inte din skog då, antar att det inte heller går, typiskt" när jag aldrig ens gjort en antydan till att äga skog, det blir jäkligt frustrerande och klart man fäller taggarna utåt och vill försvara sig. Personen i fråga har aldrig ens gjort en antydan till att vilja svara på frågan, bara attackera och döma, och det blir lite väl mycket efter ett tag. 

Anonym (Me) skrev 2025-05-26 14:33:05 följande:

Men snälla ts, du lägger ut ett väldigt kort inlägg med knapphändig info men ber om svar, sen när folk svarar blir du otrevlig och hånar dem för att de inte vet allt. Nej vi vet vad DU skriver och utgår från det. Varför ens starta en tråd när du har den jäkla attityden

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Ring)

Ts, jag tycker du ska ringa och förklara precis som det är för din handläggare. Det borde underlätta rätt mycket i det hela. Sedan får du försöka bortse från att det alltid dyker upp knepigt folk på familjeliv som antar en massa och är otrevliga. Såklart att du inte har en massa dyrbar mark att sälja. Vi pratar knappast om avstyckningsbar tomtmark här. Hoppas det löser sig för dig!

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Gabbie)

Du behöver inga tarotkort för det är inte relevant. Huruvida jag har skog eller ej har ingenting med min fråga att göra, huruvida jag kan sälja min åker eller ej har inget med frågan att göra. Jag ville bara veta vad som gäller utefter situationen jag beskrev i trådstarten, inget mer. Om du råkar sitta på info att 'nope, du kommer inte få ett skit för du äger mark som kan brukas', så hade det varit toppen, då vet jag. Att försöka gissa och anta och döma mig därefter är bara onödigt, för som sagt, du har inga tarotkort, du känner inte mig, du kan omöjligtvis veta min situation. Det är fullständigt poänglöst att fortsätta sitta och gissa och hitta på och sen bli förbannad på en främling på internet pga en situation du suttit och uppfunnit i ditt huvud, det är bara ett enormt slöseri med både din och min tid. 
    Om du inte vet svaret på min fråga så behöver du inte svara. Du behöver inte tycka det är ok att jag söker bostadstillägg, och jag behöver inte försvara att jag söker det. Om jag inte förtjänar det så kommer FK säga det, mer än så är det inte. 

Anonym (Moi) skrev 2025-05-26 16:38:12 följande:

Ber om ursäkt, jag kunde inte läsa i mina tarotkort hur det är hos dig eftersom jag förlagt dom.
  • Anonym (Gabbie)
    LisasVilja skrev 2025-05-26 16:44:50 följande:

Du ska inte ha något jävla bostadstillägg. Bidraget är till för dom som verkligen behöver det, inte lyxlirare som äger massa mark.

Jag är ingen lyxlirare som äger mark, jag bor här för att jag inte kan sälja utan att gå minst en halv miljon minus, och då är jag hemlös.  Mitt hus ruttnar sönder, mina rör rostar sönder, mitt tak håller på att gå sönder men har inte råd att byta tak så är uppe själv och byter takpannor allt eftersom men de går sönder snabbare än jag hinner byta. Jag har ett stort, vattenfyllt hål i källaren, en svartbyggd hall som sprider mögel i resten av huset, ett kökstak som håller på att falla ner pga fuktskada, i vintras var jag utan värme i tre månader för min vedpanna gick sönder och jag hade inte råd att ta dit nån som fixar, så kämpade med den själv varenda timme av varenda dag, till slut fick jag lära mig svetsa för att fixa den. Har egentligen eldningsförbud pga kass skorsten, men igen, har inte råd att fixa så eldar ändå för det är min enda värmekälla, så om den kassa pannan eller skorstenen orsakar en brand så är jag körd, får inget från försäkringen.  Om taket brakar in, eller bilen går sönder, eller pannan, eller rören, så är jag 100% redo att ta livet av mig, för jag har bokstavligen ingen annan utväg. 
     Jag har ingen, det är min familj som satte mig i den här situationen så dem har jag brutit med, jag lät kontakt med vänner rinna ut i sanden för jag vill inte dra ner någon annan i mitt helvete, vägrar lära känna nån ny här av samma anledning, och för att jag skäms, och vägrar vara en börda till någon. 
    Jag hatar varenda jävla dag av mitt liv och om det inte vore för min 11.5 åriga hund så hade jag gjort slut på det för länge sen.  Jag hade gett min högra arm för att slippa leva som jag gör, att kunna jobba, ha vänner och familj, att slippa leva varenda jävla dag i panik över en situation jag är 100% en fånge i. 
    Lyxlirare, vilket jävla skämt. 
  • Anonym (Gabbie)
    Anonym (Ring) skrev 2025-05-26 16:47:51 följande:

Ts, jag tycker du ska ringa och förklara precis som det är för din handläggare. Det borde underlätta rätt mycket i det hela. Sedan får du försöka bortse från att det alltid dyker upp knepigt folk på familjeliv som antar en massa och är otrevliga. Såklart att du inte har en massa dyrbar mark att sälja. Vi pratar knappast om avstyckningsbar tomtmark här. Hoppas det löser sig för dig!

Tack, började bokstavligen gråta av ditt inlägg. Borde såklart ringa men är så trött, och är så rädd för att få tråkiga nyheter att jag tänkte att jag frågar här lite snabbt så jag iaf kanske får ett hum om vad de säger och kan vara lite mentalt förberedd, men det var ju ett rejält misstag, minst sagt. Tusen, tusen tack för dina snälla ord. <3 
  • Anonym (Gabbie)
    Anonym (Bostadstillägg) skrev 2025-05-26 14:01:44 följande:

Att det tar tid är normalt tyvärr det behöver inte betyda att du är nära på att få avslag. Man får äga ett hus med tomt och få bostadstillägg, är en del av din tomt registrerat som lantbruk kan Försäkringskassan dra av en del av bostadstillägget så du inte får fullt bidrag men du blir inte helt nekad. 

Tusen tack för ditt svar, det gav mig lite kött på benen hur det funkar. Tack. :) 
  • Anonym (a)
    LisasVilja skrev 2025-05-26 16:44:50 följande:

Du ska inte ha något jävla bostadstillägg. Bidraget är till för dom som verkligen behöver det, inte lyxlirare som äger massa mark.

Det där med att vara aggressiv som fan utan att ens läsa TS inlägg... All mark är inte värdefull eller säljbar.
  • Anonym (håller tummarna)
    Anonym (Gabbie) skrev 2025-05-26 17:17:47 följande:
    Jag är ingen lyxlirare som äger mark, jag bor här för att jag inte kan sälja utan att gå minst en halv miljon minus, och då är jag hemlös.  Mitt hus ruttnar sönder, mina rör rostar sönder, mitt tak håller på att gå sönder men har inte råd att byta tak så är uppe själv och byter takpannor allt eftersom men de går sönder snabbare än jag hinner byta. Jag har ett stort, vattenfyllt hål i källaren, en svartbyggd hall som sprider mögel i resten av huset, ett kökstak som håller på att falla ner pga fuktskada, i vintras var jag utan värme i tre månader för min vedpanna gick sönder och jag hade inte råd att ta dit nån som fixar, så kämpade med den själv varenda timme av varenda dag, till slut fick jag lära mig svetsa för att fixa den. Har egentligen eldningsförbud pga kass skorsten, men igen, har inte råd att fixa så eldar ändå för det är min enda värmekälla, så om den kassa pannan eller skorstenen orsakar en brand så är jag körd, får inget från försäkringen.  Om taket brakar in, eller bilen går sönder, eller pannan, eller rören, så är jag 100% redo att ta livet av mig, för jag har bokstavligen ingen annan utväg. 
     Jag har ingen, det är min familj som satte mig i den här situationen så dem har jag brutit med, jag lät kontakt med vänner rinna ut i sanden för jag vill inte dra ner någon annan i mitt helvete, vägrar lära känna nån ny här av samma anledning, och för att jag skäms, och vägrar vara en börda till någon. 
    Jag hatar varenda jävla dag av mitt liv och om det inte vore för min 11.5 åriga hund så hade jag gjort slut på det för länge sen.  Jag hade gett min högra arm för att slippa leva som jag gör, att kunna jobba, ha vänner och familj, att slippa leva varenda jävla dag i panik över en situation jag är 100% en fånge i. 
    Lyxlirare, vilket jävla skämt. 

Tyvärr finns det många människor som gillar att slå på den som ligger. Jag förstår verkligen att du blir ledsen av alla påhopp, särskilt när du befinner dig i en så utsatt situation. Hjärta

(Sedan är det ju otroligt konstigt att en del människor tror att precis varenda bit land som någon äger i detta land, är värt en förmögenhet. Men den okunnigheten säger mer om dem än om dig.) 

Med det sagt, så vet jag tyvärr inte så mycket om hur sådant här funkar, men jag håller med användaren som tyckte du skulle ringa och snacka med en handläggare på Försäkringskassan personligen.

Dock förstår jag om det känns inte bara jobbigt, utan näst intill övermäktigt. När man kämpat så länge och så hårt som du har gjort, så känns det nästan som att bestiga ett berg, när ett nytt hinder dyker upp framför en. 

Jag vet själv vilken ångest det kan vara att ens kolla sina mejl när varje nytt besked riskerar att slå undan benen på en. När man befinner sig i en utsatt situation där man har mist en stor del av ens egenmakt. 

Men du. Jag blir faktiskt imponerad när jag läser om hur du kämpar! Jag hoppas verkligen att du inte ger upp! Jag är säker på att du har mycket kvar att ge. Inte bara till din hund, utan även till många andra. 

Men jag förstår som sagt att du har det väldigt svårt, och jag håller alla tummar och tår för att du ska få ett positivt besked från Försäkringskassan. Det är du verkligen värd! Hjärta

• Anonym (Bostadstillägg)
    Anonym (Gabbie) skrev 2025-05-26 17:24:28 följande:
    Tusen tack för ditt svar, det gav mig lite kött på benen hur det funkar. Tack. :) 

Hoppas det går bra! Vill du ha ännu mer kött på benen kan du titta vad som står i din lagfart det är det som spelar roll inte hur mycket mark du har. Mark kan omregistreras det kostar runt 50 000-100 000 för dig att registrera om din lantbruksfastighet till tomträtt. Ska du stycka upp och sälja måste du betala för omregistrering, nya lagfarter och en mäklare det lär du inte tjäna något på. För mig är det obegripligt att folk råder dig att sälja istället för att omregistrera. 

• Titanforever

Är din fastighet taxerad som lantbruksfastighet så ska du fylla i en NE blankett varje år vid deklarationen och finns det ingen inkomst ifrån gården så fyller man bara i noll på den. Borde hjälpa dig att skicka in senaste års NE blanketter till försäkringskassan som bevis att det inte finns någon inkomst ifrån gården. Lycka till.

Svar på tråden Bostadstillägg - Lantbruksfastighet?