Anonym (Osäker) skrev 2025-05-27 22:07:23 följande:
Ja det är ju mest logiskt beslut och så jag tänker. Tillfället idag är inte rätt och vem vet, det kanske blir bättre med tiden. Ja, jag skulle aldrig kunna gå från en till en annan utan det vettigt att ha ett uppehåll emellan. Jag känner mig bara som en rutten och dålig människa att tänka såhär och känna såhär.
Ingen är en rutten människa för att den känner någonting - oavsett om det nu skulle vara rätt/fel - det är en neurologisk respons av våra tidigare samlade erfarenheter - det rår vi inte för. Däremot är det inte samma sak som att det alltid är klokt att omedelbart respondera och agera på dem. Men det tror jag du är väl medveten om.
Det är en jättesvår situation du sitter i, jag lever i ungefär liknande situaiton. Min personliga tex - jag tror inte situationen egentligen är så otroligt unik som man först tror. Den är nog tom relativt vanlig och tom logisk.
Hade också en "hela havet stormar" reaktion som jag gick ifrån, och träffade en trygg i nästkommande. Satte bo och allt frid och fröjd. Ett tag.... Det blir problem när man efter några år vaknar upp och inser att man istället valt att leva med människan som är lika spontan och romantisk som "betongsuggan på bangården", där livet i princip schematiskt skulle kunna planeras ned i en kallender med samtliga viktigare händelser i år i förväg.
I sig givetvis inget fel, och som regel är det självklart supertryggt, MEN någonstans blir det som att ens egen emotionella musa och blomma vissnar och kvävs efter att man fått en skruvsatts som "romantisk" överraskning på årsdagen efter ett antal år - och det spontanaste man gör är att gå ut och kratta löven på gräsmattan ( igen ).
Det verkar förvånande nog som att många passar jättebra att falla i den lunken och hela familjen kommer lysande leende i identiska Adidas overaller, och det bara pratas om vad "vi" tycker, tänker, gör, planerar - och det är bara lyfta på hatten. Fantasiskt, grattis - verkligen. Att människor hittar så rätt i livet. Jag är smått avensjuk, för så fungerar inte jag.
Och ja. Förr eller senare kommer man till precis den situationen som du beskriver. Känslor som man trodde dött, eller helt enkelt inte fanns där - eller ens var nödvändiga, bara plötsligt blossar upp helt oanat i en sitaution man aldrig förutsett eller ens tänkt sig hamna i. Och det är då det blir ganska uppenbart, att "sugg" alternativet var inte det briljanta valet man trodde.
Tyvärr ser jag ingen enkel lösning på hur man ska lösa det problemet "enkelt", för hur man än gör blir det fel. Antingen indirekt straffar man sig själv att leva i en relation som man mer eller mindre kommer behöva genomlida - som förvisso har sina bättre stunder också, men passionen är på glasspapper i skogsdunge nivån och kommer stanna där, för de känslorna är tvärdöda och allt annat än mirakel kommer inte återuppväcka de känslorna igen. Alternativt ska man gå igenom en ny "hela havet stormar" process - dra upp allt och alla från sina rötter med risk att bli hatad för resterande av ens liv, behöva börja om precis allting för nått som man inte ens vet om det egentligen kommer inträffa i framtiden. Man fick en känsla, startad av en person som man ändå varken har för avsikt att eller kommer leva med. Hur rationellt är det på en skala? Alternativt ska man skaffa sig världrshistoriens största magsår, leva som low-life lögnare och svikare, och då ha någon på sidan om som ska uppfylla detta tomrum - och förutom komplett oärligt, ett kroniskt stresspåslag för att riskera hamna i en VERKLIG "hela havet stormar" situation, där man maximalt ställt till det på sin värsta ände. För egen del, inte ens om det vore möjligt skulle jag ens överväga möjligheten, det är en garanterad väg till värsta tänkbara konsekvenser för alla parter - sig själv inklusive. Så ja. Man är liksom tillbaka till ruta noll, hur man än vänder sig.
Någon annan kanske har kloka tankar, erfarenheter eller ideer kring liknande situation. Men jag kan tyvärr inte så mycket mer än bekräfta dig och beklaga att det är situationen du hamnat i. Däremot ska du inte klandra dig för att du gjort det, det är liksom inget du gjort medvetet eller med illa mening avsett. Mer, man hamnat där.