• Samanta245

Hur många minuter borstar ni tänder

Jag undrar hur länge borstar ni tänder. Jag gör det 15 min.  

• Svar på tråden Hur många minuter borstar ni tänder
  • Anonym (Sluta!)
    Samanta245 skrev 2025-05-26 19:48:11 följande:
    Hur många minuter borstar ni tänder

Jag undrar hur länge borstar ni tänder. Jag gör det 15 min.  

Sluta med det genast!

Jag har tandproteser och är bara 40. Att jag borstat hårt, länge och med hårda tandborstar säger tandläkaren är en stor anledning till det. Dåliga gener och surt godis innan de 20-30 min tandborst bidrog. 

Jag borstade frenetiskt, började med att jag redan som barn älskade rejält med hård borstning på tandköttet och blev mer och mer frenetiskt tills det blev sjukt och tillslut tandlös i överkäken, där det pga ergonomin var lättast att gå loss på dem hårt, innan 40. Kul, nej!
    Gör inte om mitt misstag snälla!
  • Anonym (Sluta!)
    Samanta245 skrev 2025-05-27 12:03:20 följande:

Min tandhygienist säger borsta tänder efter frukost 

Ja men inte medan syror angriper tänderna!

Vänta minst 10-15 min innan du borstar. Ännu längre om du druckit apelsinjuice eller annat surt.

Om du inte har tiden att vänta så tar du den tiden från tandborstningen istället och borstar som man ska, 2 min. Man kan också borsta innan frukost, men ja det är lite äckligt att äta frukost preparerad med mintsmak i munnen.
  • Samanta245

Det går inte att duscha 5 minuter. Det är helt omöjligt.  Tänk om du har fett hår och tjockt eller jätte långt. Killar kan duscha 30 minuter men tjejer aldrig 

• Anonym (Hej)

Jag borstar inte tänderna sen två år tillbaka. Nu har jag tappat en tand och en tand är trasig. Tänderna är missfärgade också då jag röker och snusar.

Jag ska boka en tid hos tandläkaren. Jag har tandvårdskortet så jag betalar bara 200 kr för ett besök, resten står skattebetalarna för.

• Xenia
    Anonym (J) skrev 2025-05-27 07:02:57 följande:
    Munskölj efter tandborstning är också fel 
    Hur länge ska man hålla på i badrummet innan man får gå och lägga sig då? Först borstar man tänderna, sedan använder man tandtråden  och så ska man väta hur länge innan man får använda fluorskölj?

Vad är värst, att skölja med fluor direkt efter tandborstningen eller att inte skölja alls?
  • EnAnonumius
    Xenia skrev 2025-05-30 23:34:17 följande:
    Hur länge ska man hålla på i badrummet innan man får gå och lägga sig då? Först borstar man tänderna, sedan använder man tandtråden  och så ska man väta hur länge innan man får använda fluorskölj?

Vad är värst, att skölja med fluor direkt efter tandborstningen eller att inte skölja alls?
    Min tandhygienist rekommenderad mig att man sköljer med flour c:a 30minuter efter måltid. Då har floursköljningen bättre effekt då, än direkt efter tandborstning.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Boa)
    Xenia skrev 2025-05-30 23:34:17 följande:

Varförflourskölj efter tandborstning? Munnen är ju redan full med flour från tandkrämen då. 

Men om du absolut vill det kan du göra annat innan du sköljer med flour. Du måste inte stå still i badrummet och vänta. 

• Tobben
    Anonym (J) skrev 2025-05-27 07:01:55 följande:

Nu skrev jag fel haha. Absolut inte skölja munnen efter tsndborstning skulle det stå!

Och inte fluor direkt efter tandborstning heller 

För då sköljer man bort tandkrämen och det var ingen mening att borsta 

Vad i tandkrämen skulle vara så viktigt att ha kvar på tänderna att man inte ska skölja bort det med fluor?
  • Anonym (Sluta!)
    Anonym (Hej) skrev 2025-05-30 18:03:56 följande:

Jag borstar inte tänderna sen två år tillbaka. Nu har jag tappat en tand och en tand är trasig. Tänderna är missfärgade också då jag röker och snusar.

Jag ska boka en tid hos tandläkaren. Jag har tandvårdskortet så jag betalar bara 200 kr för ett besök, resten står skattebetalarna för.

Du har rätt starka tänder får jag lov att säga! Två år utan tandborstning och endast en trasig tand och en tappad?

Varför börjar du inte borsta? 

Hade ingen aning om att det fanns så pass subventionerad tandvård för folk som klarar att skriva på familjeliv. Det brukar gälla folk med grav utvecklingsstörning. Att man inte kan anses vara så med i huvudet att man klarar av tandborstning eller ens förstår varför det ska göras.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Sluta!) skrev 2025-05-31 18:11:34 följande:
    Du har rätt starka tänder får jag lov att säga! Två år utan tandborstning och endast en trasig tand och en tappad?

Varför börjar du inte borsta? 

Hade ingen aning om att det fanns så pass subventionerad tandvård för folk som klarar att skriva på familjeliv. Det brukar gälla folk med grav utvecklingsstörning. Att man inte kan anses vara så med i huvudet att man klarar av tandborstning eller ens förstår varför det ska göras.
    Jag slutade borsta tänderna när jag hamnade i en depression, sen så har det inte blivit av att jag började igen. Jag ska börja borsta igen när jag varit hos tandläkaren.

Nej man behöver inte vara gravt utvecklingsstörd för att få subventionerad tandvård. Jag har Asperger och får det därför. När man har diagnoser som t.ex. Asperger eller ADHD så äter man ofta mediciner som gör tänderna dåliga, så då får man subventionerad tandvård.
  • Anonym (Sluta!)
    Anonym (Hej) skrev 2025-05-31 19:32:36 följande:
    Jag slutade borsta tänderna när jag hamnade i en depression, sen så har det inte blivit av att jag började igen. Jag ska börja borsta igen när jag varit hos tandläkaren.

Nej man behöver inte vara gravt utvecklingsstörd för att få subventionerad tandvård. Jag har Asperger och får det därför. När man har diagnoser som t.ex. Asperger eller ADHD så äter man ofta mediciner som gör tänderna dåliga, så då får man subventionerad tandvård.
    Anonym (Hej) skrev 2025-05-31 19:32:36 följande:

Jag har add och ocd och har aldrig hört talas om så pass subventionerad tandvård. Då är det många som skulle få det om det enbart skulle krävas npf med normalintelligens vilket skulle bli orimligt dyrt.
    Har frågat förr och de säger att det krävs Downs eller grav utvecklingsstörning.
    Däremot har jag fått någon liten rabatt för muntorrhet pga medicin. Knappt kännbar.
    Att dra ut alla mina skadade tänder som jag slipade sönder med borstning och få en enkel protes gick ändå på 40.000 ungefär. Sjukt.

Börja borsta dina tänder snälla. Kan att ha ett tandborstglas, tandkräm och tandborste redo var helst du är hjälpa? En uppsättning i soffan, en vid sängen, en vid köket utöver badrummet hjälpa? 
    Tänk att det viktigaste är att du borstar oavsett om du somnat ifrån det. Gör det snabbt när du vaknat och spotta i sopkorg eller gammalt glas eller vad som, huvudsaken att du borstar snabbt och dåligt än inte alls. Viktigt att få in flour i munnen.
    Har du ännu inte tappat tänderna så är det så viktigt för att du inte ska behöva dra ut alla.
    Hoppas det går bättre. Du har oavsett väldigt starka tänder om du på riktigt inte borstat på, var det 2 år? Så än är det inte kört!
    Viktigt att tandköttet får massage också för att det ska hålla sig friskt.
  • Xenia
    Anonym (Boa) skrev 2025-05-31 07:14:21 följande:

Varförflourskölj efter tandborstning? Munnen är ju redan full med flour från tandkrämen då. 

Men om du absolut vill det kan du göra annat innan du sköljer med flour. Du måste inte stå still i badrummet och vänta. 

Jag har blivit rekommenderad fluorsköljning av tandläkaren. Han sa inget om att jag inte fick göra det direkt efter tandborstningen.

Jag är trött på kvällen och vill bli klar och krypa i säng. Då vill jag verkligen inte behöva gå bort och göra något annat i 30 min.

På morgonen så är det mycket att göra. Skulle jag gå från badrummet efter tandborstningen så skulle jag helt glömma bort fluorsköljningen.
Svar på tråden Hur många minuter borstar ni tänder