Vilka rädslor har du bearbetat?
Ja, dvs rädslor du haft innan, men som du kommit över av olika anledningar. Och hur kom du i så fall till insikten om att du inte behövde ha dessa rädslor?
Ja, dvs rädslor du haft innan, men som du kommit över av olika anledningar. Och hur kom du i så fall till insikten om att du inte behövde ha dessa rädslor?
Det beror ju helt på vilken rädsla tänker jag. Min rädsla för ormar kommer jag nog aldrig bearbeta för ser inte riktigt hur det skulle gynna mitt liv i stort. Min rädsla för att bli övergiven däremot är något jag verkligen försöker jobba med och det är en process men upplever stor skillnad idag jämfört med för ett år sedan.
Rädslor handlar nog om att överväga vad riskerna och fördelarna är i att bearbeta dom.
Det beror ju helt på vilken rädsla tänker jag. Min rädsla för ormar kommer jag nog aldrig bearbeta för ser inte riktigt hur det skulle gynna mitt liv i stort. Min rädsla för att bli övergiven däremot är något jag verkligen försöker jobba med och det är en process men upplever stor skillnad idag jämfört med för ett år sedan.
Rädslor handlar nog om att överväga vad riskerna och fördelarna är i att bearbeta dom.
Spindlar.
Spindlar var väldigt obehagliga, tyckte jag, fullt medveten om att spindelfobin var hel obefogad, det finns inga giftiga spindlar i Sverige, inte giftiga för människor i alla fall. Sedan köpte jag ett hus med källare, och i källaren fanns det gott om Större Husspindel, och de är stora, och vanliga i gamla hus. Jättestora, bland de största arterna i Europa, de kan ha ett benspann på 1 dm. Jag brukade suga upp dem med dammsugaren, om inte katten lyckades slå ner en från väggen och leka med den, innan den åt upp spindeln. Efter nåt år kändes mindre spindlar bara fåniga, inget att känna obehag för. Jag brukade lyfta ut småspindlar i rosenrabatten i hopp om att de skulle äta bladlöss.
Jag övervann min rädsla att tala inför andra. Hade ren panik varje gång och när jag pluggade på högskolan och var tvungen att göra en presentation inför alla hände det en gång att jag inte kunde hålla mig i rena skräcken. Det fick mig att börja med KBT. Det tog tid och det förlängde mina studier men idag kan jag tala inför andra nästan obehindrat.