Jag skulle inte börja med HR eller fack. Nu kanske det visar sig att de är sjukt vassa på detta på ditt jobb TS men min erfarenhet är inte den...
Utan jag skulle direkt kika in här, hos Pensionsmyndigheten.
Informationsmöten om pension | Pensionsmyndigheten
Där kan du snabbt se när nästa digitala informationsträff sker. Det krävs ingen föranmälan utan du håller bara koll på tiden och klickar in dig i mötet.
Det finns också digitala frågestunder (om du scrollar ner lite på sidan) där man får möjlighet att vara lite mer aktiv och kan ställa frågor.
Fysiska informationsmöten finns också, du kan se om Pensionsmyndigheten har vägarna förbi din hemort.
Har du inte gjort det redan så bör du också gå in på Minpension.se så att du kan få en överblick över de olika delarna i din pension och kan laborera lite med uttag. Behöver du börja ut allt du har på ett bräde eller kan du pussla lite med uttagen för att få den pensionssituation du önskar.
Sen kommer vi till arbetsgivaren och facket. Har du tjänstepension där du arbetar så lär du hitta en del matnyttig information om det på ert intranät eller så ska HR kunna förse dig med det. Har du konkreta frågor så rekommenderar jag att du letar upp den som du har ditt pensionsavtal hos och går på en liknande webbinformation hos dem. Det hålls löpande via tex Avtalat om man är inom det privata, SPV om man är inom statlig verksamhet osv.
För HR kanske kan det allmänna i avtalet men kan sällan besvara mer specifika frågor.
Pensionsmyndigheten brukar vilja ha tre månaders framförhållning.
Gentemot arbetsgivaren så behöver du säga upp din anställning, där är det gängse avtal som gäller så det får du kolla upp.