• Anonym (Orättvisa)

Indragen CSN och bostadsbidrag

Min son fick indraget CSN efter en dålig period av personliga problem som inte skolan tog hänsyn till och anmälde till CSN att han kom för sent och vid några tillfällen inte ens orkade gå till skolan.
    Detta gjorde att även hans underhåll och även familjens bostadsbidrag även drogs in då de är beroende av att man har CSN när man är över 18.

Jag tycker att det är orättvist att hela familjen ska bli drabbad vilket nu gör att vår matbudget helt försvinner vilket vi behövde bostadsbidraget till. Kan de verkligen göra så här? Vad är det för konstiga regler?

Är det någon annan som varit med om detta som kan råda? För nu blir det ju sommarlov och finns ingen möjlighet att söka CSN förrän hösten och hela familjen blir drabbad och utan mat under sommaren Gråter

• Svar på tråden Indragen CSN och bostadsbidrag
  • Anonym (E)

Om det här är din första tråd så vet jag att jag läst om typ exakt samma sak tidigare så någon mer finns det iså fall.

Men, om ni inte har pengar till mat så får ni ju söka akut försörjningsstöd från soc, de lär ju förstå att ni drabbas när både CSN och bostadsbidrag försvinner 

• Anonym (Orättvisa)

Ja men det har jag försökt att undvika i alla år för det är inte kul att vara beroende av dom Rynkar på näsan

men nu blir jag ju tvungen att gå den vägen eftersom det är en extremt dålig skola som bara bryr sig om regler och inte människor Gråter

• Anonym (Linda)

Inte för att vara sån men bostadsbidraget funkar så att du är endast berättigad till det om ditt barn har CSN.  Nu har ditt barm fått indraget och det plingar automatiskt hos  Försäkringskassan och då är ni inte längre berättigad. 
    Du kan alltid ringa och förklara läget för dom så ni kan kan ansöka igen , detta händer dagligen för handläggarna på FK . 
    Reglerna är så att om ni.ska ha rätt till bostadsbidrag när barnet är över 18 måste man sköta skolan. Det gäller alla. 

• Anonym (J)

Ja men CSN får man ju bara om man klarar sina studier? Jag blev återbetalningsskyldig på 30 000 kr , hade ingen inkomst och massor med problem med ångest. Fick dra på det där ganska länge men det gick. 

Sen gick jag på soc istället. Det är liksom så det får bli tyvärr 

• Anonym (J)
    Anonym (Orättvisa) skrev 2025-05-27 14:08:59 följande:

Ja men det har jag försökt att undvika i alla år för det är inte kul att vara beroende av dom Rynkar på näsan

men nu blir jag ju tvungen att gå den vägen eftersom det är en extremt dålig skola som bara bryr sig om regler och inte människor Gråter

Ska de skippa reglerna menar du? 
  • Anonym (J)

Kan han inte skaffa egen lägenhet så blir din mat billigare? Hemskt men. Jag blev utslängs utan varken pengar eller grund att stå på men det gick jättebra med hjälp av hjälp från Soc. Sen löste jag upp betyg jag missat i mångs år tills jag till slut kunde ta examen för gymnasiet. 

• Anonym (J)

Soc hjälöte mig fixa lägenhet åt mig , jag fick till och med välja en själv 

• mammatill6

Helt enligt reglerna . Han är vuxen och går han inte k skolan räknas det med att han arbetar o tjänar egna pengar. Därmed får du inte bostadsbidrag baserat på att du har barn som studerar.

• Anonym (K)
    Anonym (Orättvisa) skrev 2025-05-27 11:48:25 följande:

Min son fick indraget CSN efter en dålig period av personliga problem som inte skolan tog hänsyn till och anmälde till CSN att han kom för sent och vid några tillfällen inte ens orkade gå till skolan.
    Detta gjorde att även hans underhåll och även familjens bostadsbidrag även drogs in då de är beroende av att man har CSN när man är över 18.

Jag tycker att det är orättvist att hela familjen ska bli drabbad vilket nu gör att vår matbudget helt försvinner vilket vi behövde bostadsbidraget till. Kan de verkligen göra så här? Vad är det för konstiga regler?

Är det någon annan som varit med om detta som kan råda? För nu blir det ju sommarlov och finns ingen möjlighet att söka CSN förrän hösten och hela familjen blir drabbad och utan mat under sommaren Gråter

Anonym (Orättvisa) skrev 2025-05-27 11:48:25 följande:

Hej!
    Din son räknas som vuxen. Om han inte studerar på gymnasiet ska ha söka jobb och bidra till hushållets försörjning. Föräldrars försörjningsskyldighet upphör om han väljer att hoppa av gymnasiet. Tips är att kontakta socialtjänsten om ni har svårt att få ihop det ekonomiskt.
  • Anonym (Ina)

Gymnasie-csn går på närvaro och inte klarade kurser och JA, det påverkar familjens övriga bidrag om det dras in.

Det ni kan göra är att söka vårdkontakt. Man kan vara sjukskriven och behålla sitt csn. Men stanna hemma utan läkarintyg, då ska csn dras.

• Anonym (Em)

Han ses som vuxen och ska bidra till hushållet om han inte sköter sina studier. Gissar att en väg kan vara aktivitetsstöd via arbetsförmedlingen. Då borde ni kunna få bostadsbidrag om husshållets samlade inkomster fortfarande är för låga. Eller i bästa fall att han hittar ett sommarjobb och betalar sin del.

• Anonym (Orättvisa)

Ja han har extrajobb men blir inte så mycket, bara till fickpengar o han vill ju göra klart sin utbildning men de tar inte nån hänsyn till barnen i denna skolan ifall de råkar ha en dålig period. Rektorn är som en vägg att prata med, totalt ointresserad. En vän i skolan hade samma problem, indraget CSN som han sen fick tillbaka med hot om att det blir strypt igen om han blir sjuk en endaste dag. Tänk att leva under den stressen och samtidigt försöka koncentrera sig på sina studier.
    Har pratat med både försäkringskassan, som inte kan göra något för de är bakbundna uppifrån politikerbeslut och CSN som höll med om att det är omvänt att bostadsbidrag är beroende av CSN.
    Min son bor hemma o klarar inte av eget boende ännu då han har NPF och jag vill inte slänga ut honom heller, han vill själv gå klart sin utbildning vilket jag tycker är bra men för djävligt att de drar in våra matpengar för det är enda möjlighet för oss att finansiera med bostadsbidraget.
    Förstår att det kan vara enkelt att sitta bakom en skärm och kritisera andra men prova på att försörja 2 personer på en pension, det är faktiskt inte helt lätt och vi är många i den här situationen kan jag upplysa er med bra löner så ni kan köpa vad ni vill. Jag är glad om jag har råd med mat till mitt barn, det är min "lyx"

• Anonym (M)
    Anonym (Orättvisa) skrev 2025-05-28 13:57:25 följande:

Ja han har extrajobb men blir inte så mycket, bara till fickpengar o han vill ju göra klart sin utbildning men de tar inte nån hänsyn till barnen i denna skolan ifall de råkar ha en dålig period. Rektorn är som en vägg att prata med, totalt ointresserad. En vän i skolan hade samma problem, indraget CSN som han sen fick tillbaka med hot om att det blir strypt igen om han blir sjuk en endaste dag. Tänk att leva under den stressen och samtidigt försöka koncentrera sig på sina studier.
    Har pratat med både försäkringskassan, som inte kan göra något för de är bakbundna uppifrån politikerbeslut och CSN som höll med om att det är omvänt att bostadsbidrag är beroende av CSN.
    Min son bor hemma o klarar inte av eget boende ännu då han har NPF och jag vill inte slänga ut honom heller, han vill själv gå klart sin utbildning vilket jag tycker är bra men för djävligt att de drar in våra matpengar för det är enda möjlighet för oss att finansiera med bostadsbidraget.
    Förstår att det kan vara enkelt att sitta bakom en skärm och kritisera andra men prova på att försörja 2 personer på en pension, det är faktiskt inte helt lätt och vi är många i den här situationen kan jag upplysa er med bra löner så ni kan köpa vad ni vill. Jag är glad om jag har råd med mat till mitt barn, det är min "lyx"

De drar inte in era matpengar. De drar in sonens CSN, helt enligt reglerna. 

Har du själv och pappan ingen inkomst? Hur överlevde ni innan sonen fick CSN?

• Jesper f
    Anonym (Orättvisa) skrev 2025-05-28 13:57:25 följande:

Beklagar er situation, jag är verkligen ledsen att läsa hur du/ni har det, men samtidigt måste man som vuxen också förstå hur Sverige som "system" är uppbyggt. Och för att det ska fungera, då måste det finnas regler som är lika för alla - och tyvärr kan inte de alltid ta hänsyn till någons mående, utan då måste man söka sig till den delen av våra sociala system som tar över i en sådan situation att dåliga måendet slår in. Och nej, det är absolut inte lätt och ja det tar tyvärr allt för lång tid - du har mina fulla sympatier för den situationen, men det ändrar inte att det är så vårt samhälle fungerar. Och sett ur internationellt perspektiv, är så otroligt mycket bättre än majoriteten av andra länder ens erbjuder. 

Precis som du redan fått tips om, matpengar kan man alltid söka akut genom Socialen, och är ni så tomma på mat att ni inte har något att äta, är det dit du ska vända dig omgående, så de får hjälpa dig med att göra snabb ansökan.

Ringa lokala kyrkans diakoni kan också vara bra idé, ofta kan de hjälpa till med matkasse eller pesentkort. Om du vet om det finns något annat liknande i närheten där du bor, tex Frälsningsarmen, annan hjälporganisation.
Svar på tråden Indragen CSN och bostadsbidrag