Anonym (Orättvisa) skrev 2025-05-28 13:57:25 följande:
Ja han har extrajobb men blir inte så mycket, bara till fickpengar o han vill ju göra klart sin utbildning men de tar inte nån hänsyn till barnen i denna skolan ifall de råkar ha en dålig period. Rektorn är som en vägg att prata med, totalt ointresserad. En vän i skolan hade samma problem, indraget CSN som han sen fick tillbaka med hot om att det blir strypt igen om han blir sjuk en endaste dag. Tänk att leva under den stressen och samtidigt försöka koncentrera sig på sina studier.
Har pratat med både försäkringskassan, som inte kan göra något för de är bakbundna uppifrån politikerbeslut och CSN som höll med om att det är omvänt att bostadsbidrag är beroende av CSN.
Min son bor hemma o klarar inte av eget boende ännu då han har NPF och jag vill inte slänga ut honom heller, han vill själv gå klart sin utbildning vilket jag tycker är bra men för djävligt att de drar in våra matpengar för det är enda möjlighet för oss att finansiera med bostadsbidraget.
Förstår att det kan vara enkelt att sitta bakom en skärm och kritisera andra men prova på att försörja 2 personer på en pension, det är faktiskt inte helt lätt och vi är många i den här situationen kan jag upplysa er med bra löner så ni kan köpa vad ni vill. Jag är glad om jag har råd med mat till mitt barn, det är min "lyx"
Beklagar er situation, jag är verkligen ledsen att läsa hur du/ni har det, men samtidigt måste man som vuxen också förstå hur Sverige som "system" är uppbyggt. Och för att det ska fungera, då måste det finnas regler som är lika för alla - och tyvärr kan inte de alltid ta hänsyn till någons mående, utan då måste man söka sig till den delen av våra sociala system som tar över i en sådan situation att dåliga måendet slår in. Och nej, det är absolut inte lätt och ja det tar tyvärr allt för lång tid - du har mina fulla sympatier för den situationen, men det ändrar inte att det är så vårt samhälle fungerar. Och sett ur internationellt perspektiv, är så otroligt mycket bättre än majoriteten av andra länder ens erbjuder.
Precis som du redan fått tips om, matpengar kan man alltid söka akut genom Socialen, och är ni så tomma på mat att ni inte har något att äta, är det dit du ska vända dig omgående, så de får hjälpa dig med att göra snabb ansökan.
Ringa lokala kyrkans diakoni kan också vara bra idé, ofta kan de hjälpa till med matkasse eller pesentkort. Om du vet om det finns något annat liknande i närheten där du bor, tex Frälsningsarmen, annan hjälporganisation.