• Anonym (TS)

Ombildning när man har skulder

Jag bor i en hyreseätt. De vill göra en ombildning här så att vi alla får köpa våra
    bostäder för 70 procent av husets värde. Om man är rejält skuldsatt hos Kronofogden, då lär det vara rätt kört att få igenom ett sådant lån va? Och om man plötsligt äger ett hus, då kanske de kommer och tar det? Någon som har koll?

• Svar på tråden Ombildning när man har skulder
  • Anonym (E)

Jag vet att mär det var ombildning i vårat hus, (15 år sen) så var det ett par grannar som inte kunde köpa pga skulder så de fick inte lån, om du ändå lyckas köpa lägenheten på något sätt så kommer kronofogden inte och tar det så länge du har en plan, dialog och gör avbetalningar, men det beror ju även på hur stora skulder du har, ser de inte att du kommer kunna lösa skulderna kanske det blir att de säljer lägenheten, det som blir över från försäljningen efter att skulderna är betalda behåller du självklart själv

• Anonym (Ellen)

När vår hyresrätt skulle ombildas till bostadsrätter valde vi att fortsätta hyra på förslag av Hyresgästföreningen eftersom vi väntade på att flytta till hus.

• Anonym (TS)

Jag har skuldsanering, men skulderna uppgår till mer än värdet på huset. Så det känns som om skuldsaneringen skulle strykas och så tar de huset istället. 

Vad händer om alla andra här köper, men inte jag? Blir man utkastad på gatan?

• Anonym (E)
    Anonym (TS) skrev 2025-05-27 17:52:42 följande:

Jag har skuldsanering, men skulderna uppgår till mer än värdet på huset. Så det känns som om skuldsaneringen skulle strykas och så tar de huset istället. 

Vad händer om alla andra här köper, men inte jag? Blir man utkastad på gatan?

Du får fortsätta hyra
  • Anonym (Snnapanna)

om du inte kan köpa lägenheten kommer bostadsrättsföreningen köpa din lägenhet och du får hyra av dina grannar. Det är inte alltid helt friktionsfritt oh dessutom förlorar du möjlighet till internkö hos större hyresvärd.

Det låter som en bra affär att köpa lägenhet till 70% av värdet, och det finns banker som har som affärsidé att ge lån till personer som inte får lån hos vanliga banker pga t ex betalningsanmärkningar. Men frågan är hur Kronofogden ställer sig till att du helt plötsligt har egendom. De kan tvinga dig att sälja lägenheten för att betala av skulderna. Och du kommer inte ha lätt att få ett nytt kontrakt. 

Ett annat al är att byta lägenheter, någon annan vill ha lägenhet som ska ombildas oh du kan få en större/billigare ellr bättre lägenhet än nuvarande. problemet är att den andra hyresvärden kanske inte godkänner dig på grund av skulder oh att det kan ta tid att ordna ett sådant byte. 

• Anonym (Vi med)

Vi var i samma sits.  Använde oss av blue step. Villkoret var att skulderna gick att baka in i bolånet. vi fick en värdering på 2.3miljoner, köpte för 1,3 och kunde baka in alla skulder så lånet totalt blev 18. Dock med skyhög ränta. 

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Ombildning när man har skulder