• Logra

Känner inga tydliga fosterrörelser v18

Hej alla! jag är gravid i vecka 18 (17+1) och tycker mig inte känna några ordentliga fosterrörelser än. När jag lägger mig på kvällen så känns de kanske som små små otydliga buffrar i magen men absolut inget jag kan säga säkert att det är bebisen. Vid Kub ultraljudet så frågade jag och min moderkaka är i bakvägg och det är precis detta som gör mig orolig, för när jag läser alla trådar här så är de precis alla som känner bebisen sparka sent som dem sen får reda på dom har i framvägg 😨 
    Så nu till min fråga, ni som har moderkakan i bakvägg när kände ni de första fosterrörelserna som ni va säkra att de va bebisen/ tydliga sparkar ? Är så orolig allt inte ska vara bra på RULen om 2 v 😨

mvh orolig förstagångsmamma 

• Svar på tråden Känner inga tydliga fosterrörelser v18
  • MsM84

Det är jättesvårt att veta om det är bebis eller något annat så oroa dig inte. Det är inga tydliga sparkar då utan mycket vagare.

• Anonym (Piff)

Kände ingenting alls förrän vecka 20, men inte ens då kunde jag säkert skilja på fosterrörelser och typ... gaser. Hade moderkakan högt upp i bakvägg och födde en frisk och fin pojke. 

• Memmannn

Det är inte förens i typ v 24 man bör känna bebis.
    jag väntar barn nr 2, har moderkakan i bakvägg och började känna bebis i typ v20. Så var lugn. såg allt bra ut på ultraljudet så förlita dig på de; sparkarna kommer när de kommer ❤️

• Logra

Så tacksam för svaren lugnar verkligen 🤩 låter ibland på folk som att bebisen sparkar och har sig från vecka typ 14 så man har ju väntat hehe <3 

• Ninnaninna80

Jag har två barn. När jag var i v 20 så kände jag hans sparkar ordentligt (han är 13 år) med dottern så kände jag hennes sparkar när jag var i vecka 13. (hon är 10 år) men prova att peta till magen några gånger det gjorde jag när jag blev orolig för mina barn. Hjälper inte det hoppa jämfota några gånger kan hjälpa. Annars så skulle jag kontakta mödravården. Du kan även köpa en sån maskin som du kan höra babyns hjärtslag. Lycka till 

• Anonym (Piff)
    Ninnaninna80 skrev 2025-05-27 23:23:40 följande:

Jag har två barn. När jag var i v 20 så kände jag hans sparkar ordentligt (han är 13 år) med dottern så kände jag hennes sparkar när jag var i vecka 13. (hon är 10 år) men prova att peta till magen några gånger det gjorde jag när jag blev orolig för mina barn. Hjälper inte det hoppa jämfota några gånger kan hjälpa. Annars så skulle jag kontakta mödravården. Du kan även köpa en sån maskin som du kan höra babyns hjärtslag. Lycka till 

Helt onödigt att kontakta mödravården för att man inte kan känna fosterrörelser i vecka 18. 1177 skriver att det är olika när man börjar känna rörelser men att man från vecka 24 bör känna varje dag. Om TS nu inte kan känna fosterrörelser i vecka 18 beror det förmodligen inte på att bebisen är inaktiv, utan för att hon helt enkelt inte är en människa som känner rörelser tidigt. Då hjälper det ju inte att hoppa jämfota. Normalt är ju runt vecka 20 har jag för mig, alltså ingen som helst anledning att oroa sig än. 
  • Anonym (Hm)

Med första barnet kände jag i vecka 16. Andra barnet i vecka 22 :) 

• Ninnaninna80
    Anonym (Piff) skrev 2025-05-28 02:36:06 följande:
    Helt onödigt att kontakta mödravården för att man inte kan känna fosterrörelser i vecka 18. 1177 skriver att det är olika när man börjar känna rörelser men att man från vecka 24 bör känna varje dag. Om TS nu inte kan känna fosterrörelser i vecka 18 beror det förmodligen inte på att bebisen är inaktiv, utan för att hon helt enkelt inte är en människa som känner rörelser tidigt. Då hjälper det ju inte att hoppa jämfota. Normalt är ju runt vecka 20 har jag för mig, alltså ingen som helst anledning att oroa sig än. 
    Hon skriver inget om hon har känt barnet röra sig innan!
Svar på tråden Känner inga tydliga fosterrörelser v18