• Anonym (Sexlust)

Har tappat sexlusten – men inte känslorna eller attraktionen

Hej!

Jag är i ett långt förhållande och känner att jag har tappat lusten till sex. Det känns bara? tråkigt. Inte som något jag längtar efter eller tycker är särskilt tillfredsställande längre. Det är inte så att jag känner avsmak eller vill undvika min partner ? tvärtom! Jag tycker fortfarande att han är väldigt snygg, jag älskar att vara nära honom, kramas, kyssas och mysa. Det handlar inte om att jag inte är attraherad av honom.
    Jag märker bara att själva sexet inte känns givande längre. Det väcker inget särskilt i mig. Jag blir inte heller kåt av andra, fantiserar inte om att ligga med någon annan ? så det känns inte som att det är "fel person", utan mer som att sexlusten i sig bara har... försvunnit.
    Det känns lite förvirrande och tråkigt, eftersom det brukade vara något fint mellan oss. Nu känns det mer som något jag gör för hans skull ibland, men inte för att jag själv vill.
    Har någon annan upplevt något liknande? Går det att hitta tillbaka till lusten, och i så fall hur? Eller får man bara acceptera att sex inte alltid är en stor grej i alla faser av livet?
    Tacksam för tankar och erfarenheter.
  • Svar på tråden Har tappat sexlusten – men inte känslorna eller attraktionen
  • Fjäril kär

Troliga förklaringar : 

Preventivmedel.. välkänt att hormonella Preventivmedel sabbar sexlusten . Är det möjligt att du bytt till något nytt på senare tid?  

Klimakteriet?  Har du rätt ålder kan du givetvis kommit i förklimakterium.  Ta kontakt med din gynekolog.  

Stress. Hur är livet rent jobbmässigt och att få ihop livspusslet?  Lära sig prioritera bort onödiga saker och hjälpas åt mer kan öka lusten.

Hur har ni det i förhållandet?  Svårt att bli kåt om det finns elefanter i rummet som skaver och inte blir lösta. Då får mannen vara självaste Hollywoodhunken bäst han vill men det är torrt som fnöske i fiffi om han inte är lyhörd för hur du mår eller hur ni har det.  Jag får lite den känslan när jag läser ditt inlägg..  

• Tyra myra
    Fjäril kär skrev 2025-05-28 15:55:16 följande:

Troliga förklaringar : 

Preventivmedel.. välkänt att hormonella Preventivmedel sabbar sexlusten . Är det möjligt att du bytt till något nytt på senare tid?  

Klimakteriet?  Har du rätt ålder kan du givetvis kommit i förklimakterium.  Ta kontakt med din gynekolog.  

Stress. Hur är livet rent jobbmässigt och att få ihop livspusslet?  Lära sig prioritera bort onödiga saker och hjälpas åt mer kan öka lusten.

Hur har ni det i förhållandet?  Svårt att bli kåt om det finns elefanter i rummet som skaver och inte blir lösta. Då får mannen vara självaste Hollywoodhunken bäst han vill men det är torrt som fnöske i fiffi om han inte är lyhörd för hur du mår eller hur ni har det.  Jag får lite den känslan när jag läser ditt inlägg..  

Be HVC ta sköldkörtelprov.  Ett symtom på underfunktion är minskat libido/sexlust.   
Svar på tråden Har tappat sexlusten – men inte känslorna eller attraktionen