• Anonym (Städ)

Hur göra ugnen rent?

Speciellt upptill, vid värmeelemente? har skruppat och rengjort där men då sa en släkting till mig att de inte var bra och städa/komma emot elementet? stämmer det? 

• Svar på tråden Hur göra ugnen rent?
  • Anonym (Totti)

Jag har jämt tvättat uppe vid värmeelementen upptill och ingen skada har uppkommit.
    Brukar tvätta rikligt med grön såpa, låta det vara kvar till nästa dag och sedan är det bara att torka bort allt som varit ingrott, kanon! 

• Anonym (..)

Kanske går, men vad innehåller grön såpa då?

• Anonym (?)
    Anonym (..) skrev 2025-05-28 21:55:05 följande:

Googla - såpa är ett samlingsnamn och kan vara både sur, basisk eller alkalisk.
    Är en väldig skillnad på golvsåpa eller såpa för rengöring av ugn.
    Dessutom bör du kolla om din ugn har egen pyrolytisk rengöring. Brukar oftast vara sidoväggar, Underligt nog inte "golv" där det mesta överkok och smuts hamnar.
    Ytor som är tänkta att rengöras pyrolytiskt ska inte behandlas med kem.
    Är verkligen ett elände att få en ugn ren.
    Min har dubbla glas som jag inte får isär men nog fan är det skitigt emellan.
    Dessutom går det inte att få insidan på glaset rent. Inte ens med blötläggning och rakblad .... eller ånga (som funkar på tv-reklam)
  • Anonym (Totti)

Jag använder en helt vanlig flaska grönsåpa som finns överallt i de flesta butikerna.
    Det finns gul och grön såpa.
    Den fungerar till det mesta, t.om till trasmattor badrummet mm 
    Använder det dock ej till golv då såpan är lite fettad.
    Är naturvänligt och skadar ej miljön, har svårt att tro att såpan skulle skapa någon skada.
    Använt detta i mer än 20 år.
  • Anonym (Totti)
    Anonym (?) skrev 2025-05-28 22:27:33 följande:
    Googla - såpa är ett samlingsnamn och kan vara både sur, basisk eller alkalisk.
    Är en väldig skillnad på golvsåpa eller såpa för rengöring av ugn.
    Dessutom bör du kolla om din ugn har egen pyrolytisk rengöring. Brukar oftast vara sidoväggar, Underligt nog inte "golv" där det mesta överkok och smuts hamnar.
    Ytor som är tänkta att rengöras pyrolytiskt ska inte behandlas med kem.
    Är verkligen ett elände att få en ugn ren.
    Min har dubbla glas som jag inte får isär men nog fan är det skitigt emellan.
    Dessutom går det inte att få insidan på glaset rent. Inte ens med blötläggning och rakblad .... eller ånga (som funkar på tv-reklam)
    Jag hade också svårt att få bort glaset på min ugn men lyckades till sist.
    Jag använder som sagt såpa till ugnsrengörning och när jag låter den rikliga utspridda såpan verka över natten så kan jag få bort allt ingrott bränt skit.
    Jag skrapar med en osthyvel🤪
    Glaset blir perfekt! 
  • Anonym (Göran)

Vatten, bakpulver och diskmedel Yes.

blanda ca 2 dl varmt vatten Med två matskedar bakpulver rågade skedar. Häll i diskmedel ca två teskedar.

doppa en svamp i skålen och skrubba med svampen 
    Låt blandningen verka i 10-15 minuter. 

Ibland kan det behövas två omgångar.  

torka sedan torrt med papper.

Denna blandning fungerar till mycket. 

tex fläckar på textilier, kakel diskbänk köksskivor skåpsluckor. 

Svar på tråden Hur göra ugnen rent?