• Anonym (M)

Hur farligt är väktarjobbet?

Min son ska börja jobba som väktare och jag börjar få ont i magen av oro.

Det värsta är att det var min idé att han skulle söka och jag ångrar mig verkligen nu. Jag kommer aldrig förlåta mig själv om något händer honom. 

Han ska alltså jobba som vanlig vakt, inte ordningsvakt, sannolikt inom handel som vad jag förstår är bland det värsta inom vanliga väktaryrken. Han kommer att jobba i Stockholm. 

Sonen är glad för jobbet (det första seriösa) så jag håller tyst inför honom men jag behöver ventilera lite. 

Sonen är en förnuftig mogen person, ingen hetlevrad machotyp direkt även om han är vältränad, så jag hoppas att han inte tar några onödiga risker. 

Jag skulle gärna läsa om andras erfarenheter från yrket. De borde väl inte skicka en ung nyutbildad kille till de värsta områdena? De jobbar ju i par och jag hoppas att han får jobba med någon som är erfaren. 

• Svar på tråden Hur farligt är väktarjobbet?
  • Surkräm

Det kan säkert hända att han får vara med om en del bråkstakar och farliga människor. Hade en bekant som åkte runt bland företagslokaler på nätterna och det gick bra i många år. Tills han fick ett slag i bakhuvudet av några inkräktare. Men han vaknade upp på sjukhuset och kunde sedan börja jobba igen efter några veckor.

Annars kan jag ganska lite om detta yrke.

• Anonym (Higgs)

Ja väktare i Tokholm hade jag inte velat vara.

Bättre i någon småstad, även om det kan hända skit där med.

Jag hade en väktare på en kurs jag gick, som var tre äpplen hög och klen. Men han hade alltid en stor hund med sig så det gick bra ändå. Han gick rundor på industriområden och hunden fick jaga iväg tjuvar lite då och då men det var bara vid ett par tillfällen på flera år när det varit någon fara för honom själv sa han.

Så det finns väktarjobb där det inte händer så mycket också.

• Anonym (H)

Jag skulle säga att det är ganska ofarligt men det är klart man inte alltid är populär. Jag råkade ut för några kids som försökte hota oss, vi var dock två och det var mitt på ljusa dagen på en gymnasieskola. Det är enda gången på tre år det varit något.
    Det handlar ofta bara om att vara synlig, samt vara behjälplig vid sjukdomsfall, hjälpa blåljus att hitta fram, låsa upp dörrar etc. 

• Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2025-05-29 10:09:03 följande:

Jag skulle säga att det är ganska ofarligt men det är klart man inte alltid är populär. Jag råkade ut för några kids som försökte hota oss, vi var dock två och det var mitt på ljusa dagen på en gymnasieskola. Det är enda gången på tre år det varit något.
    Det handlar ofta bara om att vara synlig, samt vara behjälplig vid sjukdomsfall, hjälpa blåljus att hitta fram, låsa upp dörrar etc. 

Det är just det jag är orolig för, att deras närvaro är provocerande och att de skickar honom till utsatta områden där en sådan situation kan spåra ur. 

Jag hoppades verkligen att han skulle slippa jobba inom handel men nu är det just det han ska och att skapa trygghet genom att röra sig i området. Då fattar man ju vilka områden det rör sig om. 

Jag hoppas att de inte skickar en helt ny väktare till de värsta ställena. 

Jag har förstått att de har de uppgifter som du beskriver och att de inte ska ingripa på samma sätt som ordningsvakter utan larma men det kan ju hinna hända mycket innan hjälpen kommer. 

Jag tänkte att det skulle vara en bra arbetslivserfarenhet  för en ung person (första jobbet) som ser bra ut i hans CV men nu ångrar jag att jag föreslog det. Han hade kunnat få så många andra uppgifter och så fick han det värsta. 

• Anonym (Mmm)
    Anonym (M) skrev 2025-05-29 10:36:57 följande:

Det är just det jag är orolig för, att deras närvaro är provocerande och att de skickar honom till utsatta områden där en sådan situation kan spåra ur. 

Jag hoppades verkligen att han skulle slippa jobba inom handel men nu är det just det han ska och att skapa trygghet genom att röra sig i området. Då fattar man ju vilka områden det rör sig om. 

Jag hoppas att de inte skickar en helt ny väktare till de värsta ställena. 

Jag har förstått att de har de uppgifter som du beskriver och att de inte ska ingripa på samma sätt som ordningsvakter utan larma men det kan ju hinna hända mycket innan hjälpen kommer. 

Jag tänkte att det skulle vara en bra arbetslivserfarenhet  för en ung person (första jobbet) som ser bra ut i hans CV men nu ångrar jag att jag föreslog det. Han hade kunnat få så många andra uppgifter och så fick han det värsta. 

Varför tror du att de skickar de oerfarna till de värsta områdena?

Och handel är ju betydligt bättre än att vara ordningsvakt i krogmiljö.
  • Anonym (M)
    Anonym (Mmm) skrev 2025-05-29 12:06:12 följande:
    Varför tror du att de skickar de oerfarna till de värsta områdena?

Och handel är ju betydligt bättre än att vara ordningsvakt i krogmiljö.

Jag skrev att jag oroar mig för att det blir så, inte att jag tror det. Det skulle vara rätt ansvarslöst och ineffektivt ur ett arbetsgivarperspektiv. 

Ordningsvakter utbildas av Polismyndigheten så det går inte att jämföra med den typ av väktarjobb som sonen ska göra men inom det jobbet så är tydligen handel bland det värsta eftersom de väktarna måste hantera personer som kan vara hotfulla, våldsamma, påtända etc.

Väktare kan bemanna receptioner, museer och andra ofarliga platser. Det hade varit toppen men nu fick han alltså bland de farligaste uppgifterna. 

Det är tyvärr inget jag hittar på utan något de betonade under utbildningen. Handel är tydligen värst. 

• Anonym (Mmm)
    Anonym (M) skrev 2025-05-29 13:13:06 följande:

Jag skrev att jag oroar mig för att det blir så, inte att jag tror det. Det skulle vara rätt ansvarslöst och ineffektivt ur ett arbetsgivarperspektiv. 

Ordningsvakter utbildas av Polismyndigheten så det går inte att jämföra med den typ av väktarjobb som sonen ska göra men inom det jobbet så är tydligen handel bland det värsta eftersom de väktarna måste hantera personer som kan vara hotfulla, våldsamma, påtända etc.

Väktare kan bemanna receptioner, museer och andra ofarliga platser. Det hade varit toppen men nu fick han alltså bland de farligaste uppgifterna. 

Det är tyvärr inget jag hittar på utan något de betonade under utbildningen. Handel är tydligen värst. 

Och ändå skriver du att han fått det värsta man kan få. Inte att du hoppas att han inte ska få det utan att han redan fått det. 
  • Anonym (qwerty)

Grattis till din son som gått en utbildning och fått ett jobb!

Väktarjobbet i sig är inte farligt, det handlar mycket om placering. Nattjobb är generellt enklare än dagjobb men trist och ensamt. Dagjobb handlar om vart han jobbar, det som kallas "socioekonomiskt utsatta orter" är överlag värre än andra, där tar ma inte ensamjobb.
    Galleriajobb och parkeringsjobb mm är inte farligare som väktare än att vara där som privatperson. De är riktigt kul att jobba på för man får chansen att hjälpa till och inte bara stoppa kriminella, jag vet inte hur många borttappade småbarn jag fått eskortera till infodisken för att hitta mamma och pappa. Det är ett tacksamt jobb.

• Anonym (M)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-05-29 14:57:18 följande:

Grattis till din son som gått en utbildning och fått ett jobb!

Väktarjobbet i sig är inte farligt, det handlar mycket om placering. Nattjobb är generellt enklare än dagjobb men trist och ensamt. Dagjobb handlar om vart han jobbar, det som kallas "socioekonomiskt utsatta orter" är överlag värre än andra, där tar ma inte ensamjobb.
    Galleriajobb och parkeringsjobb mm är inte farligare som väktare än att vara där som privatperson. De är riktigt kul att jobba på för man får chansen att hjälpa till och inte bara stoppa kriminella, jag vet inte hur många borttappade småbarn jag fått eskortera till infodisken för att hitta mamma och pappa. Det är ett tacksamt jobb.

Tack för ditt svar! 

Ja, det är förstås jättekul att sonen har fått ett jobb efter en ganska gedigen rekryteringsprocess. 

Jag pratade lite med min syrra nyss som påminde mig om hur många gallerior, köpcenter etc. det finns i Stockholm och att merparten faktiskt är lugna verksamheter. 

Det låter bra att kunna hjälpa andra. Det passar sonen perfekt för. Han har hjälpt andra många gånger, både vänner och främmande. 

Han är bra på att hantera alla slags människor också så han skulle aldrig förvärra en situation eller provocera någon själv. 

Tack igen för att du ger lite perspektiv på situationen för en orolig mamma.  

• Anonym (qwerty)
    Anonym (M) skrev 2025-05-29 15:20:39 följande:

Tack för ditt svar! 

Ja, det är förstås jättekul att sonen har fått ett jobb efter en ganska gedigen rekryteringsprocess. 

Jag pratade lite med min syrra nyss som påminde mig om hur många gallerior, köpcenter etc. det finns i Stockholm och att merparten faktiskt är lugna verksamheter. 

Det låter bra att kunna hjälpa andra. Det passar sonen perfekt för. Han har hjälpt andra många gånger, både vänner och främmande. 

Han är bra på att hantera alla slags människor också så han skulle aldrig förvärra en situation eller provocera någon själv. 

Tack igen för att du ger lite perspektiv på situationen för en orolig mamma.  

Varsågod, glad att kunna ge lite perspektiv.
    Om din son fått jobbet så tänker jag att han måste imponerat tillräckligt, så han kommer säkert trivas. Det finns många bra ställen att arbeta på. Jobbade själv i reception på kommunen under en tid och det var bara trevligt, pensionärer som man hjälpt med något enkelt kom med hembakat som tack. Även gallerior är kul. Han kommer säkert hitta sin plats och trivas.
  • Anonym (H)

Hos vilket vaktbolag ska han jobba?

• Anonym (Jobbar)

Finns det en del kvinnor som är ordningsvakter och väktare?

Svar på tråden Hur farligt är väktarjobbet?