• Kilogram1000

Flytta till Sverige

Vi bor i USA med barn, de går i skola i USA. Skulle vilja flytta till Sverige men frugan vill inte. Vad skulle hända om jag vägrade att resa tillbaka till USA efter semester i Sverige? Alla är svenska medborgare, barnen är också amerikanska medborgare.

• Svar på tråden Flytta till Sverige
  • Anonym (qwerty)

Varför i h*lvete skulle någon vilja flytta tillbaka till Sverige som det ser ut nu??

Förstår din fru.

Låt barnen vara tills de är 18 sedan kan du bosätta dig vart du vill och barnen får välja vartefter.

• Mrs Moneybags

Sverige och USA har avtal om att återföra barn till det land de är skrivna i. Det betyder att du inte kan hålla kvar barnen här eller ta hit dem på egen hand. Om du skulle tilldömas egen vårdnad är saken annorlunda. 

Förstår att du längtar till Sverige, men nu har du valt att ha barn i USA så du får nog bo kvar där tills de är myndiga. 

Jobbigt läge! Känner en del som flyttat till Sverige och inte kan flytta hem innan barnen är vuxna. Det är en stor påfrestning.

• Anonym (00)
    Mrs Moneybags skrev 2025-05-29 15:38:32 följande:

Sverige och USA har avtal om att återföra barn till det land de är skrivna i. Det betyder att du inte kan hålla kvar barnen här eller ta hit dem på egen hand. Om du skulle tilldömas egen vårdnad är saken annorlunda. 

Förstår att du längtar till Sverige, men nu har du valt att ha barn i USA så du får nog bo kvar där tills de är myndiga. 

Jobbigt läge! Känner en del som flyttat till Sverige och inte kan flytta hem innan barnen är vuxna. Det är en stor påfrestning.

Varför kan de du känner inte flytta tillbaka till sitt hemland förrän barnen är myndiga?
  • Anonym (Varför??)

Varför vill du flytta till Sverige?? 

Varför vill inte din fru flytta till Sverige? 

Hur gamla är dina barn? Vad vill de? 

• Mrs Moneybags
    Anonym (00) skrev 2025-05-30 07:38:17 följande:
    Varför kan de du känner inte flytta tillbaka till sitt hemland förrän barnen är myndiga?

Därför att de vill vara i samma land som sina barn. 

De räknar väl med att barnen/ungdomarna flyttar med till det andra landet när de är myndiga. 

• Tow2Mater
    Mrs Moneybags skrev 2025-05-30 18:06:29 följande:

De räknar väl med att barnen/ungdomarna flyttar med till det andra landet när de är myndiga. 

Eller formodligen mer for att barnen kan klara sig själva när de blir myndiga.
  • Anonym (00)
    Mrs Moneybags skrev 2025-05-30 18:06:29 följande:

Du får verkligen förlåta mig för att jag låter trög för att jag inte förstår. Är barnen fast här på något sätt? Om föräldrarna vill flytta hem så är det väl bara att ta med barnen?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (00) skrev 2025-05-31 02:49:19 följande:
    Du får verkligen förlåta mig för att jag låter trög för att jag inte förstår. Är barnen fast här på något sätt? Om föräldrarna vill flytta hem så är det väl bara att ta med barnen?

Om föräldrarna är skilda och den ena föräldern hör hemma i ett annat land får denne inte ta med sina barn till det landet utan godkännande från den svenska föräldern. 

Den jag tänker på vill flytta tillbaka men kan inte göra det utan får vackert vänta tills barnen är myndiga och kan göra som de vill.

Ledsen om jag uttrycker mig luddigt! 

• Anonym (H)

Svår situation, hoppas att det löser sig.

• Anonym (X)
    Kilogram1000 skrev 2025-05-29 00:08:05 följande:

Ja, vi är båda svenska och pratar svenska. Vi är på väg att skiljas. Boende är lätt att fixa för mig, har även familj i Sverige. Hon har ingen inkomst. Skulle aldrig lämna barnen, så nej Sverige är inte viktigare än barnen.

Hon får kanske inte uppehållstillstånd i USA om ni skiljer er. 
  • Anonym (00)
    Mrs Moneybags skrev 2025-06-01 20:33:07 följande:

Om föräldrarna är skilda och den ena föräldern hör hemma i ett annat land får denne inte ta med sina barn till det landet utan godkännande från den svenska föräldern. 

Den jag tänker på vill flytta tillbaka men kan inte göra det utan får vackert vänta tills barnen är myndiga och kan göra som de vill.

Ledsen om jag uttrycker mig luddigt! 

Då förstår jag: ) 

Vilken jobbig sits det måste vara.
  • Anonym (00)
    Anonym (X) skrev 2025-06-01 22:10:16 följande:
    Hon får kanske inte uppehållstillstånd i USA om ni skiljer er. 
    Det låter inte helt otroligt att det skulle kunna ske om man inte har jobb, äger hus eller har pengar även om man har barn i landet.
Svar på tråden Flytta till Sverige