• Skölden89

Har du problem med att koka mat?

Som rubriken säger; har du svårt att laga mat själv?
    Speciellt när man ska koka upp makaroner, ris och liknande mat. Behöver du hjälp då för att laga maten eller klarar du det ensam?

ÄR du inte rädd att det ska koka över och brandlarmet går?

• Svar på tråden Har du problem med att koka mat?
  • Fjäril kär

Märklig fråga...

Brandlarmet går inte bara för att lite vatten kokar över . 

Kokar det så hårt vrider man ner värmen helt enkelt.

• Anonym (Linda)

Nej, det oroar mig inte. Det måste gå ordentligt illa här för att larmet ska gå och i de situationerna SKA det ju gå. Det har hänt någon gång och då tog jag ur batteriet och vädrade. Vi har både brandsläckare och brandfilt i köket, men har aldrig behövt använda dem. Lite överkok börjar inte brinna om man använder spisen på normalt sätt. 

Har du någon du kan be om hjälp när du ska laga mat? Det mesta blir ju lättare om man får öva ordentligt först. Jag kan tipsa om en jättebra matlagningsapp som heter Matglad. Gratis och massa bra recept som är lätta att följa även för den som är väldigt ovan matlagare. 

• Anonym (Edina)

Min svärmor kunde verkligen inte laga mat alls.

Och det var för att hon jämt skulle springa runt som ett ADHD-barn och försöka göra en massa annat medan maten var på spisen. Och sen blev hon sur för att det brände/kokade över/blev skinn/ blev sönderkokt.

All matlagning som tar under 40 minuter- då stannar man i köket så man har koll på grejorna, och då är inte det du skriver ett problem. Och nej, vanligt folk har inget problem med att laga mat på en spis. Använd timer och sunt förnuft bara.

• Anonym (a)
    Fjäril kär skrev 2025-05-29 09:48:44 följande:

Märklig fråga...

Brandlarmet går inte bara för att lite vatten kokar över . 

Kokar det så hårt vrider man ner värmen helt enkelt.

Jag kokar ständigt över pga använder för liten kastrull och mitt brandlarm har aldrig gått så det låter som en katastrofkoppling av TS
  • Anonym (Tuva)

For real?
    Nej jag har inte problem med det.
    Jag vet hur lång tid det tar att koka upp pastavatten och sen känner jag vår spis så jag vet hur och när jag bör dra ner värmen så att det inte kokar över. Sen lämnar jag sällan våningsplanet mitt i matlagningen heller.

Svar på tråden Har du problem med att koka mat?